HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Leiogen verplaatsen op D35 CWS/CR
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2010 om 19:28 #774979Anoniem
Met de herfst in volle gang en de winter voor de deur weer is weer een goede periode aangebroken voor wat structurele verbeteringen. Ditmaal betreft het de leiogen. Op mijn D35 is de traveller niet gelagerd, zit er maar een beperkte vertraging op de lijn waarmee ik de leiogen naar voren trek en zijn de schijven waar de schoten onderdoor rollen compleet ingesleten, omdat de schijf van kunststof is. Vandaar de volgende vragen: 1. Wie heeft ervaring met her vervangen van de Lewmar traveller door een gelagerde uitvoering
2. Voor het geval 1 niet lukt: wie heeft ervaring met het aanbrengen van ecxtra blokjes voor een betere vertraging
3. Wanneer 1 niet lukt: Wie weet hoe je die ingesleten schijf vervangt.
Ik hoor weer graag van jullie.
Jan a/b BrightSide
D35 cr
23 oktober 2010 om 20:09 #806209Hoi Jan, Ook bij mij was de genuarails (want die bedoel je neem ik aan)een tegenvaller na de Harken rails met volledig gelagerde blokken op mijn Jeanneau Sun Fast 31 , ik weet alleen niet of de steek van de gaten identiek is aan die van de lewmar rail.Die harken rail was wel perfect en ook onder spanning was verstellen van het leioog geen enkel probleem.Enkele jaren geleden waren ook bij mij de Lewmar schijven ingesleten waardoor ze niet meer draaiden,ik heb de kop van de asjes weg geboort en heb door een kennis een kopie laten draaien van zeewaterbestendig aluminium.Aan de zijkanten zit een nylon ring welke net zo groot is als de diameter van schijf waardoor de wrijving welke evt. ontstaat aan de zijkant wordt vermindert.Het asje heb ik vervangen door een RVS inbusbout met borst (glad gedeelte) en deze bout is ook weer geisoleerd van de alu wangen van het leioog.Deze oplossing werkt perfect.
Groeten BAS
23 oktober 2010 om 22:15 #806210Hallo Jan en Bas, Bij mijn 35 was aan 1 kant de schijf zo ver ingesleten dat deze niet meer draaide.
Je kunt het Lewmar blok zonder kar nabestellen. Alleen sind 2010 is er een gemodificeerd (lees: verbeterd) model gekomen. Aan stuurboord heb ik nu een RVS Lewmar blok wat prima past op de bestaande kar, en aan bakboord het oude aluminium blok.
Tijdens het aan de wind zeilen het blok verder naar voor wil trekken lukt volgens mij met de high aspect op een 35 nooit. die schoot staat nl. altijd erg steil omhoog. Met een grote spanning op het achterlijk.
Wil ik toch het blok naar voor verplaatsen dan gaat het met het huidige systeem prima als ik de schoot even vier.
Gr.
Deen
24 oktober 2010 om 21:56 #806211AnoniemBeste Jan, Je hebt geen nieuwe travellers nodig om toch gelagerd te gaan werken. Er zitten namelijk nu kunstof glij-staafjes in de travellers.
Deze kun je eenvoudig vervangen door kogeltjes. Deze zijn gewoon te bestellen in de betere watersport winkel.
De travellers moeten er dan wel afkunnen anders krijg je de kogeltjes er nooit in. Ook heb je een klein stukje rail nodig om de traveller weer op de oude rails te schuiven/rijden. (deze heb ik eventueel wel).
Met een beetje schootspanning eraf zou de huidige vertraging voldoende moeten zijn.
Er bestaan ook extra blokjes met een wieltje van Lewmar die je op de travellers en de eindstoppers kunt monteren. Hierdoor kun je een nog grotere vertraging aanbrengen.
Veel succes!
Mvgr, Oscar
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.