HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Lekkage rondom Volvo Penta MB2/ 50s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juni 2008 om 14:18 #773827
Beste watersporters, Help!
In mijn dehler 25 ligt een Volvo Penta MB2/ 50s. Deze motor is een oorspronkelijk door Honda gebouwde buitenboordmotor (type Honda BF75), welke d.m.v. het aanpassen van het staartstuk door Volvo is omgebouwd naar een Saildrive. Rondom de polyester koker onderin de bakskist, waardoor het staartstuk door de romp gaat, sijpelt water naar binnen. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat ik op de plek van de lekkage een laag epoxy smeer, maar ik verwacht dat het dan een kwestie van tijd is tot het water een andere weg naar binnen gevonden heeft.
Oplossing: Motor uit het schip tillen en het lek aan buiten-/ water-zijde dichten!
Vraag: Wie kan mij (aan een beun) helpen om op een snelle/ voordelige wijze de motor uit de boot te halen. Ik bezit inmiddels het werkplaatshandboek en kan zelf de polyester/ epoxy-reparatie wel uitvoeren. Ik durf alleen de motor er niet zelf uit te halen, aangezien ik bang ben hem dan niet meer op de juiste/ waterdichte wijze terug te kunnen plaatsen. Of is het makkelijker dan ik nu denk…..
De boot ligt nu op een trailer in de buurt van Apeldoorn/ Zwolle en zal in omgeving Naarden te water worden gelaten. Bij voorkeur komt eventuele fysieke hulp dus uit deze contreien.
Voor tips/ info/ ervaringen e.d. ben ik bereikbaar op dit forum of via onderstaand emailadres/ telefoonnummer:
Emailadres:
pjmplaisier@hotmail.com Telefoonnummer: 06-17138130
Alvast bedankt,
Groet,
Pieter Jaap Plaisier
Dehler 25, Pepper
10 juni 2008 om 19:43 #797449AnoniemWeet je zeker dat hij niet op de rubber afdichting van de saildrive lekt ? 11 juni 2008 om 21:36 #797450Ja dat weet ik zo goed als zeker; Onder het motorluik in de kist/ bak onder de kuipvloer (voorin de kuip), waar de motor instaat, zijn geen sporen van water te vinden. Onder de kuipbanken en kuipvloer is een grote ruimte (achterin de kuip). Bakskisten (bb/ sb) zijn dus onder de kuipvloer met elkaar verbonden. Als ik ondersteboven in de bakskisten ga hangen, zie ik tussen de “kist waar de motor in staat” en de huid van het onderwaterschip, een zwak plekje waar het water doorheen sijpelt (In de “polyester koker waar het staartstuk inhangt”). Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat de rubber-saildriver afdichting de oorzaak is.
Weet iemand of ik het staartstuk aan de motor kan laten zitten als ik de 6 ophang-bouten, kabels en uitlaat demonteer? Dat zou betekenen dat olie e.d. ook kan blijven zitten; In dat geval zou ik binnen een half uur de motor van zijn plek kunnen halen;
Moet ik dan na polyester reparatie een nieuw afdichtingsrubber plaatsen? Of kan dat met het oude afdichtingsrubber?
Alvast dank voor een reactie!
groet,
Pieter Jaap
Pepper, Dehler 25
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.