HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › lekke stuffingbox
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2010 om 20:07 #774839
Tijdens onze poolreis van de afgelopen twee weken (Frl. en IJsselmeer) bleek, toen ik, zoals ik periodiek doe, in de motorruimte keek, dat ik mijn spiegelbeeld zag in het water dat onder de motor stond. Na Narcissus van harte te hebben gegroet begon ik mij zorgen te maken; waar komt dat water vandaan? Na enig zoek- en testwerk bleek alras dat de stuffingbox van twee of drie jaar oud de boosdoener was. Wij lagen nostalgisch in de Princenhof bij Eernewoude, en wij konden de (daarop)volgende dag terecht bij Marina Stavoren, waar onze winterstalling is. Het was gelukkig NW wind de volgende dag en in iets meer dan zes uur zeilden wij naar Stavoren. Gelukkig hoefden we maar 10 min. te motorren, op laag toerental tegen het lekken. (1500 RPM bleek de max) Volgens de werf was de aap die uit de mouw kwam de volgende:
de motor staat op rubber steunen, de koppeling met de schroefas is flexibel en de stuffingbox is ook van rubber. Dat gaat met elkaar aardig interfereren, zodat de schroefas aardig staat te bewegen als de motor draait, zodat het geen wonder is dat de stuffingbox er de brui aan geeft. Op advies van de werf heb ik de flexibele koppeling laten vervangen door een starre. Het probleem zou over moeten zijn. Het is nu inderdaad droog in het motorruim, maar hoe zou het over een paar jaar zijn?
Ter informatie: de schroefas is op krom zijn nagemeten, de afwijking was 0,08 mm bij een norm van 0,25 mm, dus dat kon de oorzaak niet zijn.
Bij mijn weten had ik op de vorige schepen (Westerly) ook stuffingboxes in combinatie met een starre koppeling. Daar hadden we al die jaren nooit een probleem mee.
31 mei 2010 om 21:08 #804798Dag Menzo, Soms is het goed nog eens even in de oude stukjes te duiken. Er is al veel geschreven over dit onderwerp. Bijvoorbeeld
https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=581 Persoonlijk geloof ik niet zoveel van het verhaal van de flexkoppeling en het interfereren. DE schroefas wordt gesteund in het flexlager en in het buitenste waterlager. De Volvo seal heeft geen steunfunctie, maar zal wel een constante verkeerde druk uitoefenen als de boel niet in lijn staat. Ik heb destijds de complete 25 mm schroefas met schroef eraan in een speciale bank getest op gewichtsbalans en met een micrometer op doorbuiging. Een lichte vingerdruk in het midden van de as bij een ondersteuning op de beide uiteinden leidde al tot een uitslag van ca. 0,05 mm. Waar hebben we het dus over?
Het uitlijnen van de schroefas blijft een belangrijk werkje dat helaas door vele zg. professionals nogal eens uit de losse hand gebeurt. Je moet eens vragen of ze hiervoor een voelermaatje hebben gebruikt. De meesten weten niet eens dat je dit hiervoor kunt/moet gebruiken. Ook het uitlijnen van een schroefas van een boot die op de kant staat of in de takels hangt kan nooit nauwkeurig zijn.
Overigens begrijp ik dat geen trekbandje of ty-rap hebt gebruikt toen er sprake was van een lekkende seal. Ik begrijp ook dat de lekkage werd veroorzaakt door het “slaan” van de schroefas. Mocht je echter een poosje met een droog lager hebben gevaren dan zijn de lippen verbrand en is de enige remedie er een nieuwe in te zetten.
Succes ermee,
Wim
31 mei 2010 om 22:13 #804799Hallo Menzo, Ook ik heb mijn twijfels over de theorieen van de werf. Een leven lang storingen verhelpen hebben me één ding geleerd: “als het
altijdgoed heeft gewerkt, kan dat nooit de oorzaak zijn van het voorliggende probleem”. Op mijn dekschuit stikt het van de rubber verbindingen, inclusief druklager en aquadrive, kortom het lijkt de Vredestein fabriek wel, en niets is een starre verbinding! Alles danst en springt en schudt. Maar niets breekt 😆 Dus eigenlijk heb ik voor jouw Tadorna nu méér angst voor de toekomst dan voorheen1 juni 2010 om 07:50 #804800Zolang er geen stuwdruklager is gemonteerd zal de motor als gevolg van het duwen van de schroef iets uit lijn gaan met de schroefas. Immers de motor staat op rubber en er wordt in een hoek kracht op uitgeoefend door de schroefas. Normaal wordt deze kleine hoekverdraaiing opgevangen door een flexibele koppeling. Wanneer de flexibele koppeling ontbreekt moet de hoekverdraaiing opgevangen worden door: spanning in de schroefas, spanning op de lagers van de keerkoppeling en spanning op de schroefaslagers. Een feit is wel dat de uiteindelijke hoekverdraaing kleiner zal zijn en dat lipseal van de stuffingbox waarschijnlijk minder zal slijten. echter met een belangrijk nadeel.
Een aantal veel lastiger te vervangen onderdelen slijten een stuk harder. Namelijk: de lagers in de keerkoppeling en je schroefas en je schroefaslagers.
Ik zou daarom de flexibele koppeling niet zomaar weglaten.
1 juni 2010 om 09:30 #804801Ik word als leek volstrekt heen en weer geslingerd tussen de diverse theorieën. Maar wat vond ik gisteravond op een Volvo formulier? Lees de onderste zin: de stuffingbox wordt door Volvo (Volvo dus) niet geadviseerd als er ook een flexibele koppeling is!!
http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20%28Eng%29.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20%28Eng%29.pdf Wie volgt?
1 juni 2010 om 21:51 #804802Is wel een mooie manier om garantie uit te sluiten, 99% vaart volgens mij MET flex koppeling. Deen.
2 juni 2010 om 09:52 #804803AnoniemIk denk niet dat volvo maar 1% van de markt wil bedienen dus moet er toch een technishe reden achter zitten. Zelf heb ik een starre koppeling. Dit jaar de volvoseal na 14 jaar preventief vervangen. Zelf gedaan, klusje van niets. Was eigenlijk niet nodig maar ik werd er door iemand op attent gemaakt dat er elke 5 jaar een nieuwe in moest. Nooit water erdoor binnen gehad en ook de nieuwe doet zijn werk als vanouds. mezelf kennende duurt het zeker weer 10 jaar voordat ik hem weer vervang.
2 juni 2010 om 10:45 #804804AnoniemIk geloof wel in het verhaal van Marina Stavoren. Een aan alle kanten springende motor zal uiteindelijk de Lipseal kunnen beschadigen. Dat een motor iets wordt verzet, zoals Eigenwijs schrijft is ook waar. Maar of die invloed op de afdichting zo groot is als een springende as met flex.koppeling betwijfel ik. Ook wij hebben een lekkage gehad aan de stuffingbox, deze lekte alleen als de motor stationair stond te springen of op de momenten waarin het toerental verlaagd werd om te schakelen tussen vooruit en achteruit. Bij toerentallen tijdens normaal varen was er dan geen lekkage. Uiteindelijk heb ik ook de achterste motorsteunen vervangen, de lekkage bleef, de seal was al te ver uitgeslagen. Als deze situatie zich bij Menzo ook voordoet in combinatie met de flex koppeling dan is bovenstaande conclusie van Marina Stavoren dus juist. Natuurlijk kun je dit zo in een forum niet even becommentariseren, alleen aan boord kun je de juiste diagnose stellen. Er spelen veel zaken mee zoals stijfheid van motorfundatie en bodemvlak, hoe stabiel is de schroefaskoker? Gewicht van de motor en de resonantie van de Yanmar bij bepaalde toerentallen zorgen voor trillingen in het schip. Nu denk je misschien alles is toch gestandariseerd met gelijke tolleranties. Nee helaas niet, het blijft mensenwerk om een motorfundatie te lamineren, een koker in te plakken en een motor te assembleren. Zeker een Yanmar staat er om bekend niet eenparig te lopen, daarom zijn sommige combinaties van Maxprop-achtige schroeven en Yanmar motoren niet geruisloos bij stationair toerental.
Bewerkt door: Chakra, 02 jun 2010 – 12:46
3 juni 2010 om 06:58 #804805AnoniemBeste Menzo, Bedankt voor het aanzwengelen van de discussie. De seal van onze boot lekte de laatste maanden gigantisch, terwijl de seal pas twee jaar oud was en altijd keurig was ontlucht en ingevet. Giseren samen met een deskundige naar gekeken. Probleem lag bij mij in twee onzichtbaar afgebroken achterste motorsteunen en daarmee gepaard gaande bewegingen van de motor, maar dat doet in deze discussie niet zo ter zake.
Ik heb hem verteld over deze discussie, inclusief de aanbeveling van Volvo om de seal niet te gebruiken met een flexibele koppeling. Hij moest lachen en zei aanvankelijk alleen: Typisch Volvo.
Vervolgens liet hij mij tijdens het koffiedrinken op de zaak een oud foldertje van de seal lezen waarin de note waarin de combinatie Volvoseal met flexibele koppeling ontbrak! Hij heeft me overigens uitgelegd dat Volvo onder omstandigheden wel gelijk heeft, namelijk daar waar mensen de aanwezigheid van de flexibele koppeling gebruiken als excuus om minder goed uit te lijnen… En Wim heeft gelijk, dat uitlijnen dient te gebeuren met voelermaat en (digitale)schuifmaat. Overigens valt dat bij een D34 niet mee, omdat je nauwelijk kunt uitlijnen tussen flexibele koppeling en motor, simpelweg omdat je er niet bij kunt. Ik heb daarover een nieuw topic geopend.
Overigens vertelde hij ook dat Volvo tegenwoordig een andere wijze van bevestiging van de seal voorschrijft; tegenwoordig moet er schijnbaar een heel dun kunstsof plaatje onder de rvs klem en dient de seal onder deze rvs klem met groene zeep te worden ingesmeerd voordat je de klem monteert.
Tenslotte, ik ben het eens met de stelling van Remco dat geen boot (ook niet van hetzelfde type) precies hetzelfde is en dus anders reageert op de combinatie motor op flexibele steunen, flexibele koppeling en een Volvo seal.
3 juni 2010 om 08:17 #804806Quote:Vervolgens liet hij mij tijdens het koffiedrinken op de zaak een oud foldertje van de seal lezen waarin de note waarin de combinatie Volvoseal met flexibele koppeling ontbrak!
Dat kan natuurlijk. Je zou het met een beetje goede wil kunnen interpreteren dat Volvo na verloop van tijd ontdekte dat de combinatie kennelijk niet goed is.
In een mij goed bekende Delanta staat de motor (diesel) op rubber, is de koppeling star en zit er geen Volvo seal maar een Mechanical Seal bij de verbinding met buiten. Ook in zo’n mechanical seal kan de schroefas aardig bewegen. Dit systeem draait al jaren zo.
Het uitlijnen bij mij is overigens professioneel gebeurd, voelermaten etc. Ook in het water (aangepaste tekst)
Bewerkt door: tadorna, 02 mei 2013 – 15:00
4 juni 2010 om 20:50 #804807AnoniemWanneer zijn de moter steunen voor het laatst vervangen? 5 juni 2010 om 12:23 #804808Dat is een paar jaar geleden gebeurd, ze zijn recent nog nagekeken en vervanging werd niet geadviseerd. 5 juni 2010 om 17:44 #804809Beste Menzo In eerdere discussies over dit onderwerp heb ik al eens melding gemaakt van meerdere soorten onbalans die tot te grote trilling of amplitudes van de schroefas kunnen leiden. Ga er maar van uit dat bij een seal die in goede staat is en toch water doorlaat er een te grote onbalans is. Bij lagere toerentallen zal de amplitude toenemen. Deze onbalans kan zoals in dit en andere items is beschreven meerdere oorzaken hebben. Motorrubbers, flexkoppeling, uitlijning, gewichtsbalans van de schroef, maar ook drukbalans van de schroef. Door bijvoorbeeld een aanvaring van de schroef met een stuk hout kan het blad een dusdanige klap krijgen dat de druk tussen de bladen gaat verschillen. Met name bij een 2 blads schroef leidt dit tot torsie op de schroefas. Uit ervaring weet ik dat bij een schroef met verstelbare bladen dit al snel kan gebeuren.
Ga toch maar eens tijdens het varen met schroevendraaier op de schroefas bij de seal controleren wat de uitslag is. Als deze er rustig op blijft staan en je hebt wel lekkage is de kans erg groot dat de seal stuk is of je schroefas dusdanig ver ingesleten dat er geen afdichting meer plaatsvindt. Dat laatste heb ik overigens nog nooit meegemaakt of gehoord als oorzaak.
Groet
5 juni 2010 om 19:22 #804810Waarde Wim, Ik zal je goede raad opvolgen, maar pas over een paar jaar, hoewel??
Wat is er allemaal gebeurd? (chronologisch)
Periodiek kijk ik even naar de motor, zo ook een week of twee geleden. Ik zag mijn eigen sympatieke gezicht onder de motor, water dus! Nadat ik genoeg van Narcissus had ben ik verder op onderzoek gegaan.
Het bleek dat er met 1500 RPM water naar binnen kwam, slechts druppelsgewijs. Bij meer toeren liep het hard naar binnen. Foute boel! Wij lagen aan de Raamsloot in de Princenhof, een plaatsje middenin een natuurgebied waar de meeste Dehlers gelukkig niet kunnen komen. Eerst motorman in Grou gebeld, hij had absoluut geen tijd. Daarna toch maar een afspraak met onze eigen onvolprezen winterstallingsplaats in Stavoren (25 mijl verderop) gemaakt, daar kon ik direct terecht (al iets van 25 jaar klant). De volgende dag was het NW wind, 3 à 4, dus het hele stuk (ZW) was bezeild. Om 09.00 vertrokken vanuit de Raamsloot, eerst op de knor op 1500 RPM, daarna op de Follegasloot de hemden gehesen en in één ruk naar Staveren gezeild. Om 15.15 door de sluis bij Staveren. De volgende dag uit het water gehesen. Motor uitgelijnd met alle hulpstukken (metalen dingsigheidje i.p.v. de stuffingbox en starre koppeling. Voelmaatjes, motorrubbers nagezien (Buitenlager is 2 jaar oud)etc.) Toen dat allemaal was gebeurd nieuwe stuffingbox erop, en dus, op advies van de werf, een starre koppeling.
Weer te water en verder vakantie gehouden, het bleef kurkdroog onder de stuffingbox (tot nu toe) Het trilt weinig, naar mijn gevoel minder dan voorheen.
Toen stukje op de site gezet om de tongen los te maken. Dat verschafte mij meer twijfels dan zekerheid. Stukje van Arie was wel geruststellend, en de aanwijzing van Volvo zelf ook. Ik vaar nu zo door en uiteraard inspecteer ik nog vaker dan ik reeds deed.
Die schroevendraaier zal ik toch op de schroefas leggen bij de stuffingbox.
Veel dank voor je uitgebreide raad, niet aan dovemans oren en voor velen geschikt!
Groet,
Menzo
5 juni 2010 om 23:24 #804811Rechtop zetten op de schroefas en losjes vasthouden. Als hij dan gaat stuiteren is het mis. En zorg dat je voortaan een dikke ty-rap aan boord hebt. Kun je zonder problemen verder varen.
Gegroet
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.