HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › Lieren ombouwen naar Elektrische lieren op 35 CWS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2010 om 07:43 #774791Anoniem
Ik heb een Dehler 35 CWS ui 1994. Weet iemand of er een plaat en zo ja wat voor materiaal er in het dek is gelamineerd voor de bevestiging van de lieren?
Ik heb elektrische lieren van harken gekocht. Nu moet er een gat van rond 80mm geboord worden. Als dit in RVS geboord moet worden is dat wat lastig.
[email]rene@schuil.info[/email] René Schuil
20 april 2010 om 08:46 #804452Hallo René, Zo ver als ik weet lamineerde Dehler altijd aluminium platen mee daar waar beslagen, lieren etc. moeten (of ook in de toekomst!) kunnen komen. Tip: boor een gaatje, zeg 8 mm. Aan het uitkomend materiaalschraapsel kan je zien wat het is RVS of aluminium. Daarin kan je je niet vergissen!! Let verder op voldoende zware bekabeling (50 mm2 minimaal met aangewalste terminals) en accucapaciteit. Uiteraard goed afgezekerd met Efenzekeringen. Succes met de ombouw!
21 april 2010 om 08:35 #804453AnoniemHallo Ger, Bedankt voor de info.
Zoiets had ik al gedacht. Ik heb een complete set met beveiliging en sturing. Dure grap maar het kan niet anders. Atrose aan de duim. Volgens de gegevens kunnen kabels van 32mm2 maar 50 is mischien wel beter.
Groet René
21 april 2010 om 21:53 #804454Hallo Rene, Is het niet mogelijk je bestaande lieren te voorzien van elektrische motoren.
zo als dat orgineel bij de 35 is gedaan ?
( Dit gaat niet op voor de lieren op het kajuit dak )
Groet Hugo Waterschoot
22 april 2010 om 21:36 #804455Ik denk dat dat een nog duurdere grap word Hugo, De centrale as van de lier en diverse andere onderdelen dienen dan ook vervangen te worden. Plus je hebt veel nieuwe onderdelen nodig. Nu kun je nog 2 goede handbediende lieren op Marktplaats zetten. Daar ben je zo van af.
gr,
Deen
19 mei 2010 om 07:25 #804456AnoniemInmiddels heb de oude lieren vervangen voor nieuwe harken lieren. Het is het nieuwste type lier van hun. De oude lieren konden niet meer omgebouwd worden. Simpelweg omdat ze te oud waren en er geen onderdelen meer voor ombouw te krijgen zijn. Commercie dus. Al met al nieuw spul aangeschaft en geïnstalleerd. Er zit inderdaad een ALU plaat van ± 10mm. Daar moet je door heen. Gat van ± 80mm. Werk voor een gatenboor en veel geduld. Daarna passen en meten. Het is een zeer kostbare zaak! Ik had echter geen keuze. Slijtage aan mijn duim en ik wil wel blijven zeilen.
Oude lieren was ik zo kwijt. Dat verzacht de pijn een beetje.
Het vernieuwde type lier van Harken is wel erg mooi. De zelftailer doet het perfect. Op advies ben ik wel van 42 naar 40 gegaan, maar ik heb de indruk dat niet veel of helemaal niet te merken is.
19 mei 2010 om 09:47 #804457Teamwork wrote:ik wel van 42 naar 40 gegaan, maar ik heb de indruk dat niet veel of helemaal niet te merken is.
Dat merk je aan het aantal opgenomen Amperes!
11 april 2011 om 12:16 #804458AnoniemEven een update over de zelf ingebouwde lieren. Ze werken uitstekend. Het inbouwen ging voorspoedig.
Het stroomverbruik merk je niet. Het gebruik van de lieren is zo kort dat je het niet merkt. Waarschijnlijk op zeer lange tochten. Maar dat is normaal.
De kracht is meer dan voldoende.
Een aanrader.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.