HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › ~ VHF kanaal 77 ~ › loodkorrels.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2009 om 17:59 #774165Anoniem
Let op 1 april grap…………Vandaag de kiel van onze boot behandeld, er zaten flinke roestplekken op.
Op het onderste deel van de kiel zat de meeste roest, heb dit weggeslepen maar schoot een beetje door met de slijptol, daardoor begaf de stalen buitenmantel het, gevolg er liepen kleine loodkorrels uit.
Er vormde zich een klein bergje onder de kiel, het bleef langzaam doorlopen.
Heb het met tape weten te dichten, de stalen ommanteling is dus te dun geworden door deze roestplek.
Hopenlijk krijgen we dit probleem onder controle voor ons vertrek naar het traningsweekend.
Gelukkig dat ik het vanmiddag doorhad, het zal je maar gebeuren tijdens het zeilen,
door het weglekken van de loodkorrels kan de stabiliteit teruglopen.
Weer het zoveelste probleem met deze 37 CWS soms wordt je er moedeloos van.
We zullen morgen Dehler (Sailtec) bellen voor advies.
Jaap
Bewerkt door: Rush, 02 apr 2009 – 10:06
29 maart 2009 om 18:36 #800613Sorry, ik zeg niks. Bewerkt door: Hugo, 29 mrt 2009 – 20:38
29 maart 2009 om 18:41 #800614Beste vriend, wat heb jij toch een pech. Through the drain al die dure loodkorrels uit de 100% gietijzeren kiel. Als erkend IOR/ORC wedstrijdzeiler heb jij toch wel houtpluggen aan boord? Die had je er gewoon in kunnen rammen! Afdichten met epoxy en dan ben je nog net op tijd voor het mooiste evenement van het jaar: het instructieweekend (inclusief disco, drankjes, captain’s dinner noem maar op!!) 29 maart 2009 om 19:51 #800615AnoniemJaap, wellicht kun je beter de Bavaria dealer bellen, die heeft meer ervaring met kiel problemen. Niels.
Of even wachten, tot donderdag ofzo, veel problemen lossen zichzelf op.
29 maart 2009 om 20:47 #800616Dag Jaap, Dat krijg je als je uit een ander vaatje wilt tappen.
😆 Misschien kun je bovenin ook een gaatje boren en daar het lood weer aanvullen. Ik heb bij mijn vorige boot de Duetta 94 de kiel (laten) opknappen. Dat was overigens een gegoten kiel. Ze hebben met een bandschuurmachine de oppervlakte glad geschuurd en de diepere aantasting laten zitten. Bij gietijzer krijg je nl erg diep doorlopende roestvorming zoals de pitjes in de aardappels. Wat ze toen niet goed hebben gedaan is eerst deze resterende roestvorming met speciaal zuur behandelen waardoor het proces grotendeels wordt gestopt. Je kent dat spul wellicht nog wel van de oude auto’s die wij vroeger probeerden op te knappen. Ik geloof dat het Norox heette en je bracht het met een klein kwastje op. Daarna is de kiel weer in de epoxie gezet. Helaas kwam er later op sommige plekken toch weer roest doorheen.
Succes ermee Jaap en geloof me of niet, je hebt mazzel gehad dat de slijptol of straaljager in je kiel is geschoten en niet in jouw ledematen!! Het blijven gevaarlijke stukken gereedschap.
Groetjes,
Wim
29 maart 2009 om 21:28 #800617AnoniemNatuurlijk altijd uitkijken met een slijptol Wim, ik lees dat een Dehlerkiel dus uit 100% gietijzer bestaat (Ger) Hoe kan dit dan? zou kunnen dat er een kiel van een D 36 DB onder zit daar hebben ze in het verleden mee zitten experimenteren om een lager zwaartepunt te krijgen.
Is misschien tussen de andere kielen terecht gekomen, en ja de kiel van een Dehler 36-37 zijn exact gelijk.
Voorlopig hebben mijn vrouw en ik besloten de boot niet te water te laten, eerst verder onderzoeken en kijken of dit op te lossen is.
Helaas kom je bij Dehler Duitsland voor een gesloten deur, ik weet n’l dat er kielen staan van de 36-37 van der Stadt serie.
Zat ook te denken om de kiel over te polyesteren, het roerblad heb ik deze winter over moeten polyesteren.
Denk alleen dat staal en polyester niet een gelukkige combinatie is.
Voor het trainingsweekend kunnen de Sprinta inzetten, die staat op de trailer, best wel een snel bootje
(Spui in spui uit)
Jaap
En ja Niels met de kiel van een bavaria is niets aan de hand, die valt gewoon met kielbouten en al onder het schip vandaan
29 maart 2009 om 21:50 #800618Jaap, Toevallig heb ik een poos geleden hierover gesproken met onze grote vriend Jan Palland.
Hij kwam tot een poosje geleden zeer regelmatig op de werf in Duitsland.
Als het goed is, moet je even onder je vloerdelen binnen kijken bij je kielbouten. Tussen de achterste 2 kielbouten zit een plastic schroefdopje (melkpak groot) en die kan je lostrekken. Via dat gat kan je het lood in hagelvorm uiteraard weer aanvullen.
De dun geworden plekken buiten aan de 100% gietijzeren kiel, zou ik gewoon inpakken in Epoxy, desnoods met een matje.
Ben je voortaan ook meteen van die roestplekken af van dat gietijzer!
Rob
30 maart 2009 om 15:51 #800619AnoniemHeb gekeken Rob, maar ik kan die vulopening niet vinden, ook bij de andere draadeinden zit geen plastic schroefdopje. Heb Sailtec gebeld, en het lijkt er inderdaad op dat er een “race”kiel onder zit, gezien de leeftijd van de boot zit er geen garantie meer op.
Hun advies goed kaalschuren en dan verpakken in polyester met één matje.
Je kunt deze kielen trouwens herkennen aan veel grotere kielringen dan gebruikelijk.
De draadeinden zijn meegegoten in het lood, dat is minder stevig dan staal / gietijzer.
We gaan a.s weekend de kiel inpakken en maken wat foto’s.
De kans is klein dat er meerdere loodkielen onder de Dehler 37 serie zitten, het bleek maar om 5 kielen te gaan .
Jaap
30 maart 2009 om 17:11 #800620Beste Jaap, Je kunt het ook positief opvatten.
Woensdag opent het jachtseizoen en met dat lood kun je heel wat hazen schieten
Groet,
Astrid.
30 maart 2009 om 17:27 #800621Ja Jaap, Ben je altijd goed weg gekomen qua handicap,zal voor loden kiel wel anders zijn
😆 BAS
30 maart 2009 om 18:38 #800622Ik denk dat er wat uitslagen met terugwerkende kracht moeten worden aangepast… Stefan
30 maart 2009 om 20:01 #800623Anoniem31 maart 2009 om 06:52 #800624AnoniemJaap, ik weet niet hoe het gat eruit ziet. maar misschien kun je het op boren en er schroefdraad in tappen? Een inbusbout zonder kop erin en dan is het ook nog glad afgewerkt. 31 maart 2009 om 07:26 #800625AnoniemMogge Remco, Kijk hier hebben we wat aan, om goede tip.
Het “gat”is langgerekt dat komt door de slijptol, ongeveer 2 cm, zou dus een behoorlijk dikke imbusbout moeten worden.
Ben ook een beetje bang dat indien het gat wordt vergroot de loodkogeltjes sneller uit de kiel kunnen stromen.
Ik ga het zo aanpakken, tape losmaken, purschuim in het gat spuiten en snel weer tape erop.
wachten tot de pur droog is dan tape verwijderen schoonslijpen.
Polyester aanbrengen met mat.
Jaap
31 maart 2009 om 11:12 #800626AnoniemIk zou, in plaats van purschuim, Watertite van International gebruiken. Heb je meteen een keiharde en geschikte basis voor je mat en polyester. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.