HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Manchet Volvo Penta saildrive 2001 vervangen ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2010 om 16:42 #775010Anoniem
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik mijn manchet kan vervangen Volvo Penta saildrive 2001.
Moet de motor er dan uit of het staart stuk eraf, hoe zit het dan met de rubber strook
aan de onderzijde.
Zijn hier tekeningen van of beschrijvingen.
30 november 2010 om 19:06 #806457AnoniemJoenger, als deze motor in een D28 staat, dan is het beste de motor er voor weg te halen en elders in de kajuit te stallen. Anders krijg je het staartstuk niet uitgebouwd uit de boot. De motor weegt niet veel, je tilt deze zo van de plek. Is wel extra werk om alle verbindingen, slangen, kabels, etc te demonteren om de motor weg te kunnen halen. Maar dit werk betaald zich terug bij de rest van de klus. Je moet sowiezo de saildrive loshalen van de motor. Het manchet vervangen is een klus op zich, wat het beste op de werkbank kan worden uitgevoerd. Je moet de onderkant van de saildrive scheiden van de bovenzijde. Er gelden verschillende aanhaal-momenten voor de bouten waarmee het manchet zit ingeklemd. De SD-flap aan de buitenzijde kun je laten zitten, wel de schroef demonteren en dan past de saildrive er precies (naar binnen toe) doorheen. Kijk ook naar de kwaliteit van de saildrive-olie, wellicht is de hele klus te combineren met het vervangen van de keer-ringen om de schroefas. Bij het opnieuw monteren van motor en saildrive goed op de uitlijning van het geheel letten. Het manchet moet spanningsloos staan wanneer de motor in rust weer op de plek staat. Controleer ook de klemring waarmee de manchet op de boot geklemd zit, er wil nog wel eens roest opzitten. Goed ontroesten en schilderen, moet weer mooi glad oppervlak krijgen. Weet je waar je aan begint? Als alternatief kun je de gedemonteerde saildrive bij de dealer neerleggen en hem het lastige werk laten uitvoeren. Kijk of je een werkplaatshandboek van de motor kunt bemachtigen, volgens mij is daar de hele klus in omschreven. Succes met de klus!
1 december 2010 om 20:01 #806458AnoniemIk ken de inbouwsituatie in de D28 niet. Bij mij (Optima 92) was het wel mogelijk om de motor voorover te kantelen. Dan zou je de manchet er tussen weg moeten kunnen trekken. Als je de rubber flap aan de onderzijde verwijderd kun je de imbus bouten zien zitten waarmee de twee helften van het “been” aan elkaar geschroefd zitten. Als je deze losdraait en aan het “been” gaat wrikken moet deze los komen. Als je de motor wat voorover kantelt moet het mogelijk zijn om de manchet er onder vandaan te trekken. (O ja, eerst de olie af tappen, anders wordt het een smeerboel).
Er zitten wel een paar addertjes onder het gras. Om te beginnen kun je overal zo lekker bij. Ten tweede is het belangrijk dat de aansluit vlakken goed schoon zijn voor je de nieuwe manchet er tussen klemt, anders kan de boel gaan lekken. Uiteindelijk kan het inderdaad makkelijker zijn om de motor in zijn geheel te verwijderen.
Er zit een productiedatum ergens in de bovenzijde van de manchet gegoten. Ik heb mijn manchet begin 2006 vervangen en toen bleek er nog de originele manchet (1978 !!) in te zitten. Deze manchet verkeerde trouwens nog in opmerkelijk goede staat na bijna 30 jaar trouwe dienst. Sindsdien laat ik mij niet meer zo bang maken met spookverhalen. Die manchetten zijn onverwoestbaar en van zeer goede kwaliteit rubber.
Die rubber flap aan de onderzijde, daar heb ik nooit zo goed van begrepen waar die goed voor is. Die van mij was gescheurd en ik heb dan ook geen nieuwe geplaatst. Ik zag trouwens wel dat er wat mosseltjes zich in het gat genesteld hadden.
7 december 2010 om 17:40 #806459AnoniemPersoonlijk geloof ik niet dat het vervangen van de manchet enige zin heeft, of hij moet echt kapot o.i.d. zijn. Dit naar aanleiding van een gesprek wat ik ooit met iemand van Volvo Penta heb gevoerd. Het rubber is van een dusdanige kwaliteit dat het eigenlijk nooit kapot gaat. Het zit altijd in het donker dus van UV straling is geen sprake zodat het rubber niet veroudert, terwijl het ook nooit aan hoge temperaturen wordt blootgesteld. Het is m.i. gewoon een verkoopverhaal en bangmakerij. Ikzelf ben niet van plan deze manchet ooit te vervangen. Misschien heeft de vorige eigenaar het ooit gedaan maar dat weet ik niet. Mijn 28 is van 1992 en heb haar in 2003 gekocht.
8 december 2010 om 17:05 #806460AnoniemWat een geruststellende verhalen! Mijn schip is van 1978 en de vorige eigenaar heeft de manchet in 2003 laten vervangen. Volgens de regels is deze dus weer aan vervanging toe. Had al een afspraak staan 😡 maar heb die spoorslags geannuleerd. 8 december 2010 om 17:49 #806461Voor de uitstellers en bespaarders ter overdenking: Raadpleeg je verzekeringsvoorwaarden over dit onderwerp.
Mocht je boot afzinken met als oorzaak een niet “tijdig” (volgens eisen van leverancier e/of verz. mij) vernieuwde saildrive manchet (aantoonbaar via nota) dan kon je wel eens van een natte kermis thuis komen.
In dit geval dus bezint eer ge niet begint…….
Rob
8 december 2010 om 19:20 #806462AnoniemDuidelijk Rob. Dit zou dan ook gelden voor de Volvo seal. Volgens fabrikant max 500 uur gebruik of na 5 jaar.
Wel wat moelijk te meten als je tijdens het zeilen je schroef mee laat draaien.
Groet:
Krijn
8 december 2010 om 19:29 #806463AnoniemHeeft iemand ooit daadwerkelijk vernomen dat er een schip is gezonken als gevolg van een kapotte manchet? Ik niet. Wel ken ik iemand die lekkage had nadat de manchetten vervangen waren Mijn Yanmar heeft een dubbele manchet met water-detector ertussen. Op de kant controleer ik de manchetten optisch op beschadigingen en test de werking van de detector. Preventief vervangen lijkt mij daardoor ook redelijk overdreven.
9 december 2010 om 08:58 #806464AnoniemGezonken door een kapot manchet heb ik nooit gehoord maar door een lek volvo seal wel! Is ook een heel ander verhaal. Dit seal word anders belast. Er draait tenslotte een as doorheen. Dat geeft meer slijtage. Rubber verhard na verloop van tijd en verliest daardoor zijn werking.
Volvo seal is zelf makkelijk te vervangen en voor ± € 115,- ben je van veel onzekerheid af.
9 december 2010 om 21:04 #806465AnoniemBij het kopen van de manchet is mij op het hart gedrukt dat de aankoopbon heeeeeel goed moet bewaren met het oog op de verzekering omdat hij maar voor de verzekering 7 jaar meegaat
Voor geschreven door Volvo Penta en daar houd de verzekering aan vast :naughty:
Met vriendelijke groet Gerbrand :mischuge:
9 december 2010 om 21:14 #806466AnoniemRest mij nog steeds de vraag waar die rubber flap aan de onderzijde voor is. Is dat puur een esthetisch verhaal of is er ook nog een technische reden ? 9 december 2010 om 23:00 #806467De buitenflap heeft naar info mij verstrekt een tweeledige functie: 1. het voorkomen van ongewenste werveling
2. het voorkomen van aangroei, mosseltjes etc.
11 december 2010 om 12:13 #806468AnoniemMag ik dus gevoegelijk stellen dat ik mijzelf en mijn bemanning niet in acuut levensgevaar gebracht heb door deze flap niet niet opnieuw aan te brengen ? Het kan natuurlijk wel zo zijn dat mij dit minimaal twee plaatsen gekost heeft bij de IJsselmeercup.
(ach ja, je moet toch iets er de schuld van geven)
17 december 2010 om 13:50 #806469AnoniemHeb in onze Optima 98 de manchet van de saildrive bij de vervanging van de motor voor een gereviseerde variant laten vernieuwen. De saildrive is toen gelijk compleet nagekeken, gestraald en gespoten, inhoudelijk was die nog in nagenoeg nieuwstaat volgens de Enkhuizense Volvo penta vestiging Brovo. De Manchet die eruit kwam was overigens beduidend harder geworden in de 10 jaar dat die erin zat. Maar goed, het beetje beweging wat dat ding maakt door de motorbewegingen, zijn niet de oorzaken waardoor die zal scheuren, eerder beschadigingen ( scheur oid erin ) die leiden tot ellende. Brovo had er ooit eens een meegemaakt met een scheurtje erin waar water doorheen sijpelde…
18 december 2010 om 15:51 #806470Wij hebben in 2008 de manchet in onze optima 92 vervangen (saildrive 110). De manchet die eruit kwam bleek de orginele uit 1978. Hieraan is nauwelijks slijtage te ontdekken. Ik heb hem gewisseld omdat er heel veel over verzekeringsvoorwaarden wordt gesproken. Wij zijn bij centraal beheer verzekerd en ik kon nergens iets vinden over termijnen. Navraag bij de verzekering leverde ook niets op, het was verstandig om het voorgeschreven onderhoud uit te voeren was de boodschap. In het orginele instructieboekje van Volvo staat vervangen om de 5 jaar! Dus waar komt 7 jaar vandaan? De dealer zegt ook dat er niks gebeurt met de manchet maar dat er verzekeringen zijn die dat eisen. Voorlopig kunnen wij er weer tegen, en of de volgende erin gaat na 7 jaar betwijfel ik, als 30 jaar geen probleem is zal het zeker 10 jaar worden.
Ad van de Kamp
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.