HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Manual Yanmar 3GM30F en vragen ontluchting brandstof leiding
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2009 om 20:40 #774612
Wie kan mij helpen aan handleidingen van een Yanmar 3GM30F. Bij aankoop van onze Dehler 35 CWS vorig jaar zaten er helaas geen documenten m.b.t. de motor bij. Via internet heb ik wel wat PDFjes kunnen vinden m.b.t. het interne koelwater circuit, maar niet meer dan dat.
Vragen waar ik mee zit zijn o.a.: hoe ontlucht je het brandstof circuit na vervanging van het groffilter/water afscheider (Delphi filter) en het fijnfilter op de motor. Tot op het fijnfilter heb ik het circuit wel kunnen ontluchten, maar starten ho maar…. Tips zijn welkom, al moet ik wel zeggen dat ik er even een monteur bij laat komen (begin oktober was de koude start al een stuk moeizamer dan de rest van het seizoen).
Ben overigens ook benieuwd naar de demo m.b.t. de Yanmar motor op de clubdag, ik zal er zeker zijn!
16 november 2009 om 20:56 #80296016 november 2009 om 21:13 #802961Anoniemrblomsma wrote:Ben overigens ook benieuwd naar de demo m.b.t. de Yanmar motor op de clubdag, ik zal er zeker zijn!
Helemaal prima, we hebben zoals eerder besproken een yanmar 3 gm 30 op deze clubdag welke zowel s’morgens als middags zal worden ingezet.
Zeer ervaren sleutelaar Paul kan je alles vertellen en geeft een demo hoe je zaken moet monteren en demonteren.
Yanmars zijn slechte koude starters, gisteren nog, moest alles uit de kast worden gehaald om onze 2 GM 20 weer tot leven te wekken, niet teveel gas geven helpt wel bij deze motor, maar ook de motor in de D 37 3 GM30 is niet het toonbeeld van een snelle koude start, ik ga eens experimenteren om de motor eerst met de uitknop rond te laten draaien en daarna gewoon starten, het lijkt wel of de druk uit het systeem gaat na lange stil-lig periodes.
Motor in de Sprinta loopt in één klap, maakt niet uit hoe lang de motor niet heeft gedraaid, dit is een Farymann van 35 jaar oud
😆 Jaap
19 november 2009 om 12:37 #802962AnoniemSchijnt sowieso beter voor je motortje te zijn om voor het starten eerst de olie wat rond te pompen door met de uitknop uit op de startmotor rond te laten draaien! Ik doe dat eigenlijk altijd; anders is het meteen heftig draaien na het starten, terwijl door de stilstand de olie geheel in het carter is weggezakt. 19 november 2009 om 12:41 #802963AnoniemVoor het ontluchten van de brandstofleidingen na filterwisseling, heb ik een truukje geleerd. Dat voorkomt dat je eindeloos aan het prutsen bent met het handpompje (dat priegelheveltje). Ik haal bij het (papieren) branstoffilter het ontluchtingsboutje lus en zet daar de oliehevelpomp op. Dan vacuumtrekken en … hopla, daar is de diesel. Boutje dicht, draaien maar…
19 november 2009 om 22:04 #802964In de leiding van de dieseltank naar het groffilter een pompbal van een buitenboordmotor monteren, Je knijpt (pompt) dan de diesel naar het ontluchtingsschroefje.
Deen.
21 november 2009 om 20:23 #802965Deen, dat heb ik afgelopen weekend inderdaad gedaan, pompbal in het brandstof circuit gemonteerd, even flink knijpen en de diesel wordt aangezogen, grof/fijnfilters gevuld. Motor wil alleen nog niet starten, ik laat er even iemand naar kijken. Eenieder bedankt voor alle tip(s)!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.