- Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Mastervolt IVO 12/25 vervangen?
(n.b. dit is niet de “smart” serie waar veel info op internet over staat maar een voorloper).
Deze Laad met een 3 fase methode.
Je kan op de lader de grootte van de accu instellen (in stapjes van 60Ah), maar dat lijkt hij niet meer te onthouden.
Deze zomer waren mijn 2 AGM service accu’s (2x110Ah, parallel geschakeld) overleden: 1 hield slecht zn voltage vast (0.2 minder dan de andere accu als ik de polen eraf haalde en hem doormat. En de ander was na 40Ah leveren in 20 uur al naar 11,6V teruggelopen (na korte rust van ca. 10 minuten).
Dus mn accu’s maar vervangen. Nu door 1 100Ah AGM accu, want ik heb eigenlijk nooit meer dan 40Ah nodig voor dat ik weer motor of aan de walstroom lig
Is het de moeite waard (Voor b.v. de levensduur van mijn AGM accu) om deze te vernieuwen naar b.v. een victron BLUE SMART IP22 12/30 (3), deze heeft een 5 fase laad algoritme.
En als ik dan doe klopt het dan dat ik prima de 30A versie kan kopen (zodat als ik over een paar jaar een grotere accucapaciteit wil, ik toch nog voldoende snel kan laden. Dacht dat een AGM accu dit wel kan hebben.
Kijk ook maar even hier:
Voor de capaciteit dit gevonden:
daar staat:
Bij een 100Ah AGM accu is 30% laden het maximum en 15-25% het minimum.
Dus een 30A lader past dan prima.
En als de koelkast aanslaat icm wat binnenverlichting wordt er dan nog 8A verbruikt dus nog 22A max geladen.
Heeft u kopij voor ons clubblad?
Altijd welkom; vul hier het
formulier in of per email graag naar de redactie.
Sluitingsdatum nummer nr.5-2023: 02/11/2023