HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Mobitronic Ampere-Uren Meter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2010 om 16:38 #774862Anoniem
Al jaren heb ik het euvel dat er bij gebruik elec. ankerlier de uren op de Mobitronic amp. uren teller gereset worden, en dus alles weer op nul staat. Meestal gingen we na ankeren naar de haven, aan walstroom, etc. Nu echter in Portugal wordt er aanzienlijk meer geankerd en is het belangrijk te weten hoeveel we in de min staan. Na bestudering schema’s etc, heb ik geen oplossing. Heeft iemand zelfde probleem en daar iets op gevonden? 14 juni 2010 om 21:58 #805009Hallo Simon, Wellicht dat Bas (Meewind) hier een antwoord op heeft. In 1e instantie zou ik zeggen dat hij gereset wordt door een overload trip. De ankerlier neemt in piek meer dan 100A op. Hoe groot is jouw shunt?? Die zijn er voor de Waeco (Mobitronic) in 100A en voor 200A. Althans voor mijn DekSchuit en dat zal voor jouw scheepje ook wel gelden
Duidelijk dat je de 200A moet hebben. 17 juni 2010 om 10:25 #805010Wat is nu toch weer : “shunt “? Je ziet :electra is niet mijn sterke kant !!! Overigens, heb wel dat “brandstof-drukknopje-tbv binnenaflezing brandstof ” aan gesloten ……..en ….het werkt !!!
Otto Wolfert,
Espérance
18 juni 2010 om 08:32 #805011AnoniemBeste Ger, bedankt voor je snelle antwoord, denk ook dat het de piek is die voor die reset zorgt, maar weet niet hoe groot die shunt is, moet dat erop staan? Een ander idee dat ik had toen bleek dat ik die ankerlier min kabel niet aan de andere kant van de shunt kon aansluiten, was om er een schakelaartje bij te zetten, waarbij je een kabeltje (welke?) van de shunt even onderbreekt voordat je gaat lieren. Wat vinden jullie daarven? Groeten! PS: we liggen nu op de Guadiana rivier, tussen Portugal en Spanje, vlakbij oud plaatsje Alcoutim.
18 juni 2010 om 11:19 #805012Beste Simon, Daar lig je gezellig. Onderweg naar boven of naar de Med? Als je googled op shunt mobitronic (is eigenlijk Waeco) vind je dat het om een groen en geel draadje gaat. Een van de twee los en de AH teller zou er mee moeten stoppen. Kan je misschien uitproberen. Ik dacht dat vanaf het typenummer op de shunt uit te maken was de grootte van de shunt. Heb dat vroeger eens opgezocht voor Peter Knueppel. Maar dat moet echt 200A zijn, anders heb je ook problemen met zo iets modaals aan boord als een magnetron
Goede reis verder en pas op voor de “Portugese Noord” 19 juni 2010 om 16:15 #805013AnoniemNogmaals dank Ger, het is inderdaad 200 mW die shunt, bij ipv stationair de motor wat harder laten draaien en dan anker ophalen springt de teller niet op nul, maar helaas moet je soms van neutraal vooruit, en dan springt ie toch weer naar nul. We zijn niet onderweg naar boven of naar onderen, we verkennen de Portugese zuidkust vanuit Portimao, en deze rivier tussen de bergen is echt de moeite waard. Ik zal de draadjes testen en laat van me horen. Groeten! 22 juni 2010 om 18:57 #805014AnoniemHelaas werkt de oplossing niet. Heb er speciaal een schakelaartje op gezet, maar ondanks dat, wordt metertje tijdens lieren (met draaiende motor) gereset. Vrees dat de lier zoveel stroom vreet dat er te weinig stroom is voor de mobitronic om zijn geheugen vast te houden. Zou 12 volt nemen van de startaccu een oplossing zijn? Groeten en alvast dank voor het meedenken.
28 juni 2010 om 17:50 #805015Hallo Simon, Een vet probleem. 12 volt weghalen van de startaccu. Probleem is dat je dan 2 verschillende accu’s aansluit op de Mobitronic. Ik heb geen schema van het ding, alleen het aansluitschema, maar dat heb jij ook, neem ik aan. Ik vind het wel link hoor! Zou je niet bij de fa. Waeco in Duitsland een schema c.q. meer informatie kunnen krijgen?
28 juni 2010 om 20:28 #805016AnoniemBedankt voor je reactie Ger, ik ga Waeco een mailtje sturen, het was maar een idee van die start accu, groeten, Simon -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.