HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › motorbediening dehler 39 CWS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2008 om 18:56 #773580Anoniem
Ik heb al middels de zoekfunctie enkele problemen met de bedieningskabels van de keerkoppeling en gashandel bekeken. Mijn vraag is echter alsvolgt. We hebben de afgelopen 4 jaar al zeker 4 keer te maken gehad met een breuk in gas of koppelingskabel. Geen pretje als je net wilt afmeren of moet afremmen
. Ik weet onderhand hoe ik de kabels moet vervangen. Ook dat de kabel in een ruime bocht moet lopen. Ik vraag me echter af of er geen meer structurele oplossing voor handen is. De kabel breekt meestal bij de bedieningshandel. Dat is ook niet gek. Vlak na de bevestiging moet de kabel noodgedwongen een vrij scherpe bocht naar achteren maken vanwege een rand in de binnenmal. Oplossing zou zijn de bediening te verplaatsen b.v. naar de stuurstand. Maar dat is een hele ingreep. . Andere oplossing zou zijn kabel door de SB achterhut te laten lopen. Slaapt ook niet lekker. Heeft iemand nog andere ideeen? Ik ben heel benieuwd. Of is dit gwooon een constructiefout in de oudere Dehler die niet op te lossen is? 8 januari 2008 om 20:42 #795124AnoniemBeste Dick, Da’s geen pretje zeg, gemiddeld eens per seizoen een kabelbreuk.
Kabelbreuk door te grote weerstand in de kabels is een eerste mogelijkheid.
Is het misschien mogelijk de bedieningshendel te verdraaien, zodat de bocht in de kabels veel gunstiger wordt? Als het om de gebruikelijk Volvo- of Teleflex hendel is, moet je ook het montagegat aanpassen. Het bestaande gat zal dan buiten de behuizing uitkomen, maar dat is met een masker op te lossen. Met masker bedoel ik een dunne plaat RVS of harde kunststof die het bestaande gat afdekt en waarin je een nieuw montagegat onder de juiste hoek kunt maken.
Wat voor merk en type kabels heb je? De standaard rode kabels van Vetus zijn mij afgeraden door een dieselmonteur, die zelf niet in kabels handelt. Ook bij gunstige kabelloop gaan ze soms maar een paar jaar mee. Teleflex kabels zijn dikker en degelijker.
Mocht je aan de bochten niets kunnen verbeteren, dan kunnen de modernere Teleflex TF Extreme kabels misschien uitkomst bieden. Die beloven soepeler te lopen en een kleinere buigradius aan te kunnen. Als ze inderdaad soepeler lopen, betekent dat minder wrijving, dus een langer levensduur. De watersportwinkel zal deze niet op voorraad hebben. Je kunt ze bekijken op de internetsite van importeur Allpa.
Vetus heeft inmiddels iets dergelijks, en die schijnen wel OK te zijn.
Veel succes en houdt ons op de hoogte,
Coen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.