HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Nieuwe motorfundering voor Delanta80AK ?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2012 om 21:09 #775625Anoniem
Afgelopen zaterdag heb ik de achterste motorsteunen van mijn Farymann ontvangen. 1 Rubber was gescheurd, de andere motorsteun was krom. Maar toen ik de motorsteunen wilde aandraaien, bleek de houten fundering vrijwel helemaal vermolmd. Nat karton is net zo stevig als mijn motorbalken… Dat wordt dus nog wat meer werk: Motor eruit en funderingsbalken vervangen…
Wie heeft ervaring met deze klus? Bij een Delanta, of bij een ander schip met houten motorfundering?
Ben benieuwd naar bruikbare tips. Want ik ben best handig, maar deze operatie daar zie ik wel wat tegenop
. Dank & Groet,
Floris Prakke
16 mei 2012 om 07:59 #811146AnoniemVervelend om zoiets te constateren, wil je iets verbeteren loop je gelijk op tegen een ander probleem. vreemd dat de motorfundatie verrot is, moet wel een oorzaak hebben.
Vervangen valt wel mee, heb laast nog een fundatie gemaakt.
Is de fundatie over de hele linie aangetast, anders kun je misschien langere bouten# gebruiken of de motorsteunen draaien zodat je weer in vers hout terecht komt.
Jaap
# niet al te lang
16 mei 2012 om 08:39 #811147AnoniemMogelijk kun je ook de bestaande balken ipregneren met epoxy, waardoor er weer verband ontstaat. Daarna een matje eroverheen. Knar
16 mei 2012 om 10:10 #811148AnoniemNiet van die onbevredigende lapmiddelen toepassen! Rug recht en nieuwe fundatie plaatsen. Hardhout en inlamineren met glasmat en epoxy. Kijk anders eerst eens op de site van polyservice. Daar kan je wel vinden hoe je het aan moet pakken. 16 mei 2012 om 11:02 #811149AnoniemEen relatief lichte motor vergt niet zoveel van de motorfundatie. kan toch niet zijn dat die hele fundatie kuis verrot is, het is toch een Dehler!!
Maar ja altijd moeilijk praten zonder een fototje
Jaap
16 mei 2012 om 16:55 #811150AnoniemWanneer het verband in de fundatie nog goed is, zou je een RVS strip in kunnen lamineren waarin je op de juiste plaats de gaten voor de bouten tapt. Anders het advies van Arie volgen en boven op het hout de RVS strip schroeven en over-lamineren. De montage met houtfretten heeft de door jou geconstateerde ellende tot gevolg. RVS strip goed ontvetten en opruwen met haakse slijper en lamellenschijf K-24. Succes! 16 mei 2012 om 19:33 #811151AnoniemDank voor de tips maar helaas, helaas. De meesten van jullie overschatten de kwaliteit van mijn motorfundatie: Het is echt alleen nog maar een spons. Links, rechts, voor, achter, ik kan hem overal met mijn vingers indrukken, en met een schroevendraaier prik ik er dwars doorheen. Nu ja, motor eruit en ocume met epoxy erin, het is niet anders. Het grove werk zal me ook wel lukken, ik heb ook wel eens een nieuwe zwaardkast voor een houten boot gebouwd.
Iemand nog tips en trucs voor de exacte plaatsing en aansluiting van de motor? Want daar zit eigenlijk mijn grootste zorg: hoe krijg ik de hoogte van de fundering, schroefgaten en later de uitlijning etc zo netjes op de milimeter dat de motor niet gaat stampen en schroefas en lagers niet teveel lijden?
Dank & Groet,
Floris Prakke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.