HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › nieuwe schroef
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 oktober 2009 om 18:50 #774565Anoniem
Hallo, sinds kort zijn we eigenaar van een Dehler 41 cr. De vorige eigenaar zeilde alleen wedstrijden en heeft een vrij simpele 2 blads klapschroef gemonteerd op de schroefas, wel snel onder zeil maar tot mijn schrik bleek het schip nauwlijks te remmen en in de vooruit draait het schip een rondje als ik het roer loslaat. Ook als ik met kruissnelheid vaar. Niet erg handig. Op basis van een aantal ervaringen en testen dacht ik erover een 3 blads autoprop te laten plaatsen op de schroefas. Heeft iemand daar ervaring mee? 7 oktober 2009 om 12:27 #802545AnoniemGefeliciteerd met de aankoop van een geweldig schip; ruim, snel en comfortabel. Zelf heb ik een 41cr met 3 blads vaanstand schroef en deze werkt super. Vooruit goed en achteruit alsof je de handrem aantrekt; ook goed stuurbaar. Wel is bij lagere toerentallen schroefwater tegen romp hoorbaar maar dat stoort mij niet. De voordelen wegen voor mij ruimschoots op tegen de wat hogere weerstand onder water. 8 oktober 2009 om 12:06 #802546AnoniemHet schijnt dat je een klapschroef eerder kunt verliezen. Ik ben de mijne in elk geval in juli jl verloren tijdens het varen op de motor. Recentelijk is een nieuwe drieblads maxprop schroef gemonteerd, dezelfde als de vorige. Kost wat (Euro 2000,–) maar dan heb je ook wat. Kruissnelheid is 6,5 a 7 knoop en werkt verder prima. Heb nou wel een dubbele borging. Succes nog met de aanschaf van de 41 cr, waar lig je? 8 oktober 2009 om 20:41 #802547Anoniembedankt voor jullie reakties, ik begrijp dat er verschillende “vaanstand”propellers zijn, Is dat een gori propellor?. Ik heb overigens met de leverancier van de autoprop de deal dat we de schroef proberen en bevalt deze niet dat we hem teruggeven. Kunnen we altijd nog kijken. We ligen met ons schip in de deko marina in Lelystad. (nu even op de werf van de Gier voor wat werk) 9 oktober 2009 om 08:50 #802548Nogmaals gefeliciteerd met de aankoop. We hebben al uitgebreid telefonisch contact gehad over andere zaken. Sinds 2005 heb ik een 3-blads Gori klapschroef nieuw model. 18×11 inch. Met overdrive. Deze heeft zowel in de vooruit ALS in de achteruit hetzelfde vermogen. Bovendien bestaat de mogelijkheid als je lang moet motoren de prop in de overdrive te zetten. Ik moet tot mijn schande toegeven, dat ik daar pas veel later achter kwam, kwestie van beter de folder lezen i.p.v. gelijk gaan varen Ik ben nu zeer tevreden en manoeuvreer met m’n duwbak als de beste (ook wel een beetje geholpen door een boegschroef 😆 ). Nog een belangrijk punt. Ook mijn boot trekt naar rechts tijdens het motoren. Stuurwiel los laten, no-way!! Hoe harder ik vaar hoe meer dat effect voelbaar is. Uiteraard heeft dat ook te maken met het schroef-effect. Maar ik denk ook de afstand tussen schroef en roerblad. Maar met zeilen stuur je de boot met 2 vingers, en daar gaat het om toch? Nogmaals veel plezier met de boot!9 oktober 2009 om 14:19 #802549Hallo, ebenfalls Glückwünsche. fehlt nur noch der “DS” Ich habe den gleichen Prop wie Ger Rossel und bin sehr zufrieden.
Den Prop habe ich nach ca. 3500 Motorstunden vor 2 Jahren gewechselt, auch davor war Gori 3 Blatt mit Overdrive eingebaut.
Der alte Prop hat kaputte Gummidämpfer, die kann man aber leicht ab und zu austauschen! Dazu beginnenden Verschleiß in den Bolzen / Buchsen zwischen Nabe und Flügeln.
Mal sehen, ob ich den alten Prop aufarbeiten kann.
Ich kann ihn Dir aber gerne mal leihen zum ausprobieren! Dabei macht der Zustand keine Probleme.
Bin Mittwoch abend in Huizen zur Preisverleihung der 200myls Solo und Donnerstag in Lemmer und könnte den alten Prop mitbringen.
Ich habe auch noch einen überflüssigen Rollgenaker ???
Bitte anrufen: 0049 171 6580908
Peter
Dehler 41 DS
Bewerkt door: Yoho, 09 okt 2009 – 16:21
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.