HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Nogmaals kachelperikelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2008 om 16:50 #773942Anoniem
Nu we toch wat met kachelproblemen stoeien heb ik er ook nog een: Mijn (Ardic) verwarming begint de laatste tijd wat te “happen naar de baas”.
Het verschijnsel is dat hij nogal enthousiast ontbrand, n.l. met een harde knal uit de uitlaat. Even afgezien van het feit dat iedereen zich rotschrikt (ik meende zelfs iemand met zijn handen omhoog op z’n dek te zien staan), lijkt het mij ook niet echt gezond voor de installatie.
De knal treed op op het moment dat hij diesel in begint te spuiten (dus niet tijdens het gloeien). Hij ontsteekt verder prima en stinkt ook niet overmatig.
De knallen zij echt behoorlijk hard. Ik vermoed dat er wat dieseldamp in de uitlaat staat wat ontbrand. Hij doet het voornamelijk als hij al eerder recentelijk gebrand heeft. Als hij echt koud is knalt hij niet.
Ik heb mij trouwens laten vertellen dat het niet meer mogelijk is om Ardic kachels te laten repareren. Dit (Volvo) merk wordt n.l. niet meer gemaakt en er wordt ook geen service meer op verleent. Behoudens een nieuwe gloeiplug heb ik trouwens verder nog nooit problemen met het ding gehad.
Bewerkt door: Hinde, 22 sep 2008 – 18:54
22 september 2008 om 22:52 #798462Ik ken deze hele kachel helemaal niet, maar uit je beschrijving zou je kunnen afleiden dat de kachel na het uitzetten niet alle brandstof heeft kunnen verbranden en deze alsnog op de restwarmte verdampt. Vraag is dus waarom de verbranding te snel stopt na het uitzetten van de kachel. Dit proces van (na)verbranding en koeling moet na het stoppen van de opvoerpomp zorgvuldig afgewikkeld worden anders gaat het mis. Als dat automatisch wordt geregeld zou je daar eens naar moeten kijken. Groet,
Wim
23 september 2008 om 17:16 #798463AnoniemDe kachel brand na het uitzetten nog ca. 3 -4 sec. na en blijft dan geruime tijd naventileren om de hitte er uit te jagen, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Wat ik raar vind is dat de knal komt op het moment dat hij in begint te spuiten. Als het restgassen waren zou je verwachten dat de knal al tijdens het voorgloeien komt.
Groetjes,
Hessel
23 september 2008 om 17:44 #798464Maar hij knalt alleen als je hem warm herstart, begrijp ik. Dan zou ik ook knallen, immers, de brandstof gaat direct verdampen en krijgt dan een gloeispiraal over zich heen, ook de damp in de uitlaat wil meespelen…….KNAL Mijn Eberspächer mag je na uitzetten het eerste kwartier of zo niet starten….
Volgend mij is er niets aan de hand. Na uitzetten dus behoorlijk wachten voor je hem weer aanzet, lijkt me de les.(en de boodschap)
Menzo
23 september 2008 om 18:07 #798465AnoniemHinde wrote:
Ik heb mij trouwens laten vertellen dat het niet meer mogelijk is om Ardic kachels te laten repareren. Dit (Volvo) merk wordt n.l. niet meer gemaakt en er wordt ook geen service meer op verleent. Behoudens een nieuwe gloeiplug heb ik trouwens verder nog nooit problemen met het ding gehad.Bewerkt door: Hinde, 22 sep 2008 – 18:54
Via een bevriende motorbootvaarder die ook een Ardic kachel heeft heb ik gehoord dat deze nog te repareren zijn bij:
Technautic in Wormerveer.
Industrieweg 35, 1521 NE.
075-647 45 45
Je kunt er altijd een belletje aan wagen om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen.
Groeten,
Dinand
23 september 2008 om 20:09 #798466Het probleemloos opstarten van een oliebrander is een combinatie van een goede vonk (op onze jachies een voldoende hete gloeispiraal), juist voldoende verbrandingslucht en een juist patroon vernevelde brandstof. De brandstof wordt onder zéér hoge druk met een bepaald ronddraaiend patroon verstoven in de verbrandingskamer door de verstuiver. Als een van deze elementen niet goed functioneert dan heeft men problemen. Mijn eerste reactie is een “pissende” verstuiver, m.a.w. niet alle brandstof wordt verstoven, maar er piest wat vanuit de verstuiver in de verbrandingskamer. Als de brander dan start zal met een “knal” de onverbrande (opgewarmde) brandstof, die als een “plas” in de verbrandingskamer ligt alsnog verbranden. Indien je een leek bent: afblijven en de kachel naar een expert brengen (hoeft noodzakelijkerwijze niet altijd een dealer te zijn). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.