HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Oliepeilstok en zeef Volvo Penta MD11C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 november 2009 om 16:18 #774602Anoniem
Volgens de gebruikershandleiding mag je de zeef nooit verwijderen omdat het geheel, inclusief de peilstok zelf, luchtdicht moet zijn afgesloten. Zo niet, dan ontstaat er geen vacuum in het carter met als gevolg dat de oliepomp niet werkt. Tot overmaat van ramp gaat echter het alarm ook niet af omdat er wel voldoende olie aanwezig is. Gevolg: in de soep lopende motor
😡 .Daarom zit er aan de bovenzijde van de peilstok een afsluitend o-ringetje.
Toen ik 5 jaar geleden mijn boot kocht zat de zeef los. Onlangs heb ik een o-ringetje geplaatst. Kennelijk loopt het zo’n vaart niet, maar volgens de dealer heb ik erg veel geluk gehad
😆 . Toch maar even controleren zou ik zeggen.4 november 2009 om 18:29 #802882AnoniemVolgens mij is je verhaal slechts ten dele waar Adriaan. De peilstokhouder inclusief peilstok moet inderdaad goed afdichten, anders kan de oliepomp geen olie aanzuigen via de oliepeilstok buis. Echter, volgens mij heb je in dat geval dan ook geen oliedruk en gaat het lampje dan ook niet uit, dus wel een alarm. 5 november 2009 om 15:10 #802883AnoniemNu breekt m’n klomp ! De dealer liet me op een tekening zien dat er in de messing kop een gaatje zit waardoor de olie inderdaad via de buis zou worden aangezogen. De functie van de zeef was me nog steeds niet duidelijk (er zitten nl. geen gaatjes in de buis, alleen onderin de buis) maar nu begreep ik tenminste waarom de zaak goed afgesloten moet zijn. Echter ….. ik kan in de messing kop van de peilstok-eenheid nergens een gaatje ontdekken. Blijft voor mij dus een raadsel. Hinde, jij weet wel eens wat
! Kun je me ook deze keer uit de droom helpen? 5 november 2009 om 20:33 #802884AnoniemHoi Adriaan. Een pijlstok is afgedicht om dat er in het karter over druk ontstaat die dan weer door de karter ontluchting via de inlaat word afgezogen.
als de pijlstok niet goed afsluit zal er olie damp via de pijlstok naar buiten komen en dat geeft een bende.
Als een motor ouder word zal er meer gas lekken langs de zuigerveren en zal de karter druk toe nemen.
De olie pomp is een tandwielpomp die olie uit het karter zuigt en met ‘hoge’ druk tussen de lagers perst.
Deze pomp is niet geholpen met onderdruk in het karter.
Olie alarm deze is meestal alleen oliedruk. meestal word er niet naar de hoeveelhijd olie gekeken.
Hoe langer het alarm uitblijft na het stoppen van de motor des te beter is de oliepomp en de lagers.
Want de druk zakt dan maar langzaam
5 november 2009 om 21:56 #802885AnoniemHallo Adriaan, Het is al weer bijna een jaar of vier geleden dat ik de boel uit elkaar gehad heb dus ik kan het mij niet exact herinneren. Volgens mij zat er een kanaaltje in de zijkant van het tapgat wat naar de oliepomp leid. De peilstok buis vormt effectief de aanzuig voor de oliepomp. Het vastzetten van de messing kop was trouwens nog wel even een gepruts. Ik had een complete pakkingset van de MD11 gekocht en er zaten diverse pakkingen in die pasten. Uiteindelijk in overleg met de dealer gekozen voor een passende aluminium ring. Bovenin de dop zitten twee gaten. Hier past een speciaal stuk gereedschap op wat ik uiteraard niet in mijn bezit had. Als alternatief een stuk stalen strip genomen, daar twee gaten in geboord en stalen pennen in geslagen. Deze pennen vielen precies in de gaten en zo kon ik met de strip de messing kop goed vastzetten.
6 november 2009 om 14:05 #802886AnoniemHa die Marianne/Renee en Hinde, Dank voor alle bijdragen. Afdichting om (1) overdruk te bevorderen en (2) smeeroliebende tegen te gaan is duidelijk en deze uitleg bevredigt mijn nieuwsgierigheid in aanzienlijke mate. Echter, het oliestroompad via de zeef en de daarinliggende buis naar de pomp is me nog steeds niet duidelijk. Als ik het goed begrijp moeten er in de aanzuigbuis dus een of meerdere gaatjes zitten waardoor de olie stroomt om via de buis neerwaarts richting pomp te worden geleid. De functie van de zeef blijft echter vreemd want de zeef staat maar voor een paar cm ondergedompeld in de olie. Ik heb een schets van het ‘smeerschema’ van de MD11C met zeef, buis en peilstok, maar een gaatje staat hierin niet aangegeven. Mocht iemand hierover uitsluitsel kunnen geven zou dat welkom zijn
. Mijn oliedruklampje blijft inderdaad vrij lang doorbranden na stopzetten van de motor. Olieverbruik van mijn MD11C is trouwens minimaal; over 2 jaar gemeten: 0.45 L over 90 uur. Motortje lijkt dus, na 31 jaar, kerngezond.
Messing kop (Hinde): bij mij waren de 4 gaatjes volledig vernield. Ik heb de bovenzijde 2-zijdig afgevijld en passend gemaakt voor sleutel 19. In het bovenvermelde schema is de kop 4-zijdig.
Overigens haal ik mijn peilstokhouder er jaarlijks uit om de olie eruit te zuigen. Gaat met een dikkere slang wel 4 x zo snel en bovendien zuig ik tevens de bodem van de carterpan leeg. Weg met die rommel
. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.