- Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92.
Het betreft een Dehler Optima 92 met een standaard stuurwiel dat vanuit de hydrauliek pomp en stuurcilinder een stangenstelsel aanstuurt dat op hun beurt weer gekoppeld is aan het kwadrant/roerkoning. Een behoorlijke omweg derhalve.
Omdat ik toch al de voorkeur voor helmstok besturing heb overweeg ik om de gehele stuurwiel constructie te verwijderen en een helmstok direct op de roerkoning te monteren.
Is wellicht bekend of dit eerder is gedaan?
Ik vermoed dat, hoewel ik dat niet zelf kan dat, de roerkoning, die achter/onder het klapdeksel zit, te verlengen is door een RVS las specialist (tegen kromtrekken).
Zou dit technisch mogelijk zijn of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mvrgr,
Ruud van der Welle
als het goed is zit er al een aansluiting voor een helmstok, precies onder de overloop. In de bun zou een handel moeten zitten om de hydrauliek in stuurwiel of helmstok sturing te zetten.
Mvg Joost
Dat klopt. Dat heb ik ook al een getest, maar dat is echt een nood helmstok.
Het sturen gaat da heel zwaar, vandaar waarschijnlijk dat de helmstok zo lang is.
Dat hij zo zwaar loop komt denk ik doordat het hele stuurstangen meganiek en ook de stuurcilinder in beweging wordt gezet.
Achterop de boot zit de eigenlijke roerkoning.
Daar zou ik op aan willen sluiten en de rest loskoppelen.
Ik zal dat eens uitproberen door de stangen op het kwadrant los te maken.
Heeft u kopij voor ons clubblad?
Altijd welkom; vul hier het
formulier in of per email graag naar de redactie.
Sluitingsdatum nummer nr.5-2023: 02/11/2023