HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Onderhoud onderwaterschip
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2010 om 18:22 #774717
Beste mede Dehler zeilers. Ik wil mijn onderwaterschip ontdoen van alle antifouling en dan opnieuw behandelen.
Mijn vraag is eigelijk zit er tussen de gelcout en de antifouling nog een tussen laag?
Wie heeft er ervaring met afbijtmiddel er staat op de Hiswa een stand met Eden remover?
De IJsel coutings zegt bij osmose preventie 4 lagen IJmopox HB coating 2 comp.
daarna antifouling.
Betreft d37 ’94.
Wie heeft ervaring en of advies.
Groeten,
Adrie Koevoets.
5 maart 2010 om 20:42 #803823Hai Adrie, Wij hebben afgelopen september de onderkant kaal gemaakt door eerst te schuren met korreltje 36 (hierdoor ontstaan vlekken) en wanneer je papier volloopt verder afkrabben en tot slot schoonschuren met korrel 120. Dan hou je een kale, schone en gladde gelcoat over. Opbouwen met 2 lagen epoxy primer en de antifouilling. Pittig klusje maar wel 2 knopen harder
😆 Gr. Frank
5 maart 2010 om 22:35 #803824Dit is een klus die ik ook wil gaan doen (kaal maken tot op de gelcoat en dan met epoxy erover, als preventieve bescherming tegen osmose), maar als ik dan lees dat men met schuurpapier of krabbers te werk gaat, dan vraag ik me wel eens af of je dan niet het risico loopt dat je de gelcoat beschadigt? Is het niet veiliger en makkelijker om met een chemish verwijdermiddel aan de slag te gaan?
Vr.gr.,
Jurmic
6 maart 2010 om 07:39 #803825Het is idd een secuur werkje, weten welk schuurpapier etc en de juiste spullen gebruiken. Geen beginnersklus dus. Zelf ben ik niet bekend met de chemische spullen, maar volgens mij moet je hierna toch ook weer schuren om een goeie hechtbrug te maken voor de expoxyprimer. Hoor graag over reacties van de chemische verwijdermiddelen.
Gr. Frank
6 maart 2010 om 09:26 #803826AnoniemNou ja veiliger, wel eens met afbijtmiddel boven je hoofd gewerkt? Je mag je wel van boven tot onder in een plastic zak inpakken. Je gaat denk ik kapot van de warmte. Bovendien zul je dan ook moeten krabben denk ik, of valt het er zo vanzelf vanaf? Het beschadigen van de gelcoat valt reuze mee met droog krabben. Met een krabber aangesloten op de (huur)stofzuiger is het goed te doen, weinig rommel en vele meters te maken. Daarna de werkwijze van Franiet volgen. Wel eens Dehler uit de D-serie (D34, -36 -37 ) met osmose gezien? Dehler had destijds het lamineerproces met de juiste harsen en gelcoat al goed onder controle. Ik ben er nog geen tegen gekomen met osmose. 6 maart 2010 om 11:16 #803827Tja, veilig is natuurlijk relatief… Veilig voor je boot, of veilig voor jezelf? Maar goed, de gedachte was dat je meters kan maken, zonder dat je de boot beschadigd en als dat ook met droogkrabben kan (of beter gaat), waarom niet?
Maar daarnaast geef je ook nog aan dat het voor een D36 uit “93 eigenlijk een overbodige luxe is, die preventieve osmose behandeling? In dat geval ga ik niet moeilijk doen en wordt het een kwestie van licht opschuren, zodat het glad is en goed hecht en gaat er een nieuwe anitfouling laag overheen.
En voor de Dehlers uit de jaren “70? Een Delanta uit “76?
Vr.gr.,
Jurmic
6 maart 2010 om 13:11 #803828Beste Jurmic, Voor een
preventieveosmose behandeling ben je 2010-1993=17 jaar te laat Wat betreft afbijt middel. Bezint eer ge begint. Zelfs de meest ordinaire afbijt kwaliteit “Gammel” vreet door de plastic zak heen waar Remco je net in heeft gehesen. Er zijn prima droge methoden, maar koop/huur wel professioneel gereedschap. Ga eens kijken op een werf hoe ze de lagen eraf krijgen bij een boot die een osmose-behandeling ondergaat. De lagen worden geschild in een tempo van “dik hout zaagt men planken”. Maar de gelcoat komt er ongeschonden uit!
6 maart 2010 om 15:25 #803829Hoi Ger, Dat is ook fraai.
Dus dan zijn de verhalen over behandelingen met epoxy (Gelshield, etc.) eigenlijk onzin? Bedoel je dat, als het schip osmose gevoelig was, het na zoveel jaren al zou zijn gebeurd? Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen, dat, als epoxy minder waterdoorlatend is dan polyester het toch wel voor extra bescherming (duurzaamheid) kan zorgen?
En ja, als het afnemen van oude verf droog kan, lijkt dat me inderdaad beter. Aan afbijtmiddelen hou je natuurlijk ook een hoop chemische troep over.
In elk geval, bedankt voor je reactie.
Vr.gr.,
Jurmic
6 maart 2010 om 16:42 #803830Hoi Jurmic, Wat ik bedoel natuurlijk is, dat het kwaad al geschied is. Er zit onherroeplijk wat vocht in de romp. Dat is niet erg. Maar wil je preventief bezig zijn, dan mag de boot helemaal geen water “gevoeld” hebben en dan direct de epoxybehandeling. In jouw geval: schillen c.q. afschrappen, lekker een strakke antifouling erop en élke winter op het droge, zodat de romp kan ademen. En dan hoef je echt geen zorgen te hebben.
6 maart 2010 om 18:59 #803831Ik ben het met Ger eens. Vandaag heb ik me ook eens flink laten informeren op de Hiswa, want ik heb alles alles er al afgekrabt in het najaar. Met een goede krabber (die me losse mesjes) heb ik droog alles verwijderd (tip: even de hoekjes met een slijptol afronden om krassen in de gelcoat te voorkomen). Dat ging prima, ik moet er niet aan denken om dat met afbijt te moeten doen. Daarna ontvetten en schuren met 120 tot max 180 (vlak voor het aanbrengen van de primer). Mijn advies is rustig krabben. Probeer niet alles in een weekend te doen, want dan loop je de rest van de week krom, een paar uurtjes per keer. Ik wilde vorig jaar het ook doen, maar was toen te laat begonnen, als je nu nog moet beginnen ben je dus eigenlijk al te laat voor dit seizoen.
Hoeveel lagen? Als je de boot elk jaar uit het water haalt is een goede hecht primer voldoende. Dat is één laag gelshield (2 componenten) of primacon om de antifouling op te bouwen. Na de primer een harde antifouling gevolgd door een zelfslijpende antifouling. Mocht je toch voor de 5 tot 7 lagen gelshield gaan laat dan vooraf meten of er niet teveel vocht in de gelcoat zit!
Gelshield en Primacon zijn producten van International. Vanmiddag hoorde ik ook iemand iets vertellen over een primer op waterbasis, dat klonk ook aantrekkelijk, maar daar moet ik nog achterheen en zodra ik meer weet laat ik het wel even weten. Verder heb ik geen stand van Hempel gezien, maar daar hoor ik ook goede ervaringen van, dus dat zoek ik ook nog uit.
Succes met deze klus!
Siard
6 maart 2010 om 20:46 #803832Ik ken iemand met een Delanta uit 1974, volkomen osmose-vrij. Wel iedere winter droog gestaan…. 7 maart 2010 om 14:35 #803833Hallo allemaal, Ja, ik ben nog niet begonnen, omdat ik nog bezig ben de boot te kopen. Die ligt dus nog bij de makelaar in Lemmer, in…. het water. Wie weet hoe lang al en dan ga ik me afvragen of dat wel zo goed is. Valt me trouwens op dat veel boten bij de makelaars langere tijd in het water blijven liggen.
Mijn plan was dus, om het schip na de koop op de wal te zetten in Lelystad en er dan aan te gaan werken.
Is het wel verstandig om een boot te kopen, die in het water is blijven overwinteren?
Hoewel ik wel laat keuren en taxeren voor de koop, hoor.
Vr.gr.,
Jurmic
7 maart 2010 om 14:44 #803834Mein Vorschlag: Alles ´runter bis auf Gelcoat.
Schleifen mit 60 – 120 Korn
4 Lagen Coppercoat, das ist Kupfer in wasserbasiertem Epoxidharz.
Kann man schnell selber aufrollen, 4 Lagen nass in Nass geht an einem Tag.
Erfolg:
Epoxy gegen Osmose und Kupfer gegen Bewuchs für die nächsten 6-10 Jahre.
Grüße
Peter SY Yoho
Dehler 41 DS
7 maart 2010 om 18:33 #803835Beste mensen, Allemaal bedankt voor de tips en meedenken. Gisteren op de jachthaven iemand gesproken die met
een baco krabber met losse mesjes en de hoekjes eraf bezig was zijn antifouling tot de gelcoat er af te halen heeft er ongeveer 16 uur aan gewerkt nu nog met fijn schuurpapier schuren ziet er nu al goed uit. Ga deze klus op de zelfde manier uitvoeren.
Groeten,
Adrie Koevoets
7 maart 2010 om 18:46 #803836Allen, Van mijn kant ook bedankt, want zo ga ik het nu ook aanpakken.
En daarna afronden zoals Peter voorstelt, met Coppercoat, lijkt me een goed plan.
Bescherming voor 6 tot 10 jaar, is niet verkeerd.
Vr.gr.,
Jurmic
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.