HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Onderwaterschip schuren; hoe het beste te doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2008 om 19:50 #773612
Ik gezocht op het forum maar vindt niet een antwoord wat mijn vragen beantwoord, dus wil ik graag van jullie ervaring leren. In het voorjaar moet ik het onderwaterschip voorzien van een nieuwe AF laag. Ik moet dus eerst het onderwaterschip (licht) opschuren.
Wat is de beste en makkelijktste methode?
Initieel dacht ik gewoon een vlakschuurmachine te gebruiken, maar nu lees ik ook over nat schuren….
Dus, wat voor een apparaat heb ik nodig? beschermende kleding? droog of nat schuren? en hoe schuur je nat met een machine? of doe je dat op de hand
? Graag jullie tips…
Groet
Roy
21 januari 2008 om 20:06 #795557Ik schuur elk jaar mijn o.w.s. (Optima 98AK) nat handmatig met schuurmatjes van 3M. Voor een goede hechting en reiniging voeg ik StMarc toe aan het water.
Ik heb in het verleden harde- en self polishing anti-fouling op deze manier geschuurd en de nieuwe AF hecht zeer goed.
Je hebt geen last van stof en lawaai.
Beschermende kleding; Huishoudhandschoenen, overall, petje, bril.
Bodem afdekken met afdekzeil.
Succes,
Henk
22 januari 2008 om 08:12 #795558AnoniemSchuur zelf nooit de oude antifouling voor ik er nieuwe opzet. Wel secuur afspuiten na uit het water halen. Zit alle vuil lekker los. Ga er alleen nog even over met een borstel om het losse vuil en zand weg te halen. (Gebruik altijd selfpolishing). Antifouling is er nog nooit afgegaan. Groet:
Krijn.
22 januari 2008 om 09:42 #795559AnoniemVorig jaar voor het eerst schuurgaas gebruikt en dat is heel goed bevallen. Is bij de bouwmarkt te koop en word gebruikt voor gips e.d.
Zeer geschikt om nat te schuren, het gaas loopt niet dicht en blijft lang scherp
Heb een grote stevige kletsnatte spons gebruikt tussen mijn handschoen en het gaas om nat te schuren zodat er geen stof ontstaat. Deze methode is prima geschikt als je een bestaande laag wat dunner wilt maken omdat er in de loop der jaren een te dikke laag is ontstaan of oneffenheden.
Bewerkt door: arie, 22 jan 2008 – 10:42
22 januari 2008 om 11:08 #795560Krijn, met zelfslijpende anti fouling is jouw manier de enig juiste. Groet,
Menzo
22 januari 2008 om 19:46 #795561Maak een onderscheidt tussen zelfslijpende en harde anti fouling. Als je zelfslijpende antifouling gaat schuren alvorens je er een verse laag op zet, schuur je voor een vermogen anti aangroeimiddel van je boot af.
Al deze antifouling is namelijk werkzaamproduct.
Dit in tegenstelling tot harde antifouling. bv. chloorrubber,
na 1 seizoen is de harde laag die de opgebracht hebt volledig uitgeloogd, dit wil zeggen dat de werkzame stof uit holtes in de laag antifouling is verdwenen, is opgelost in het water. Wat na 1 seizoen achterblijft is een mooie gekleurde laag met een niet meer werkend product.
Om laagopbouw te voorkomen moet je af en toe deze dode laag wegschuren.
In verband met hechting dien je een strakke vetvrije ondergrond te gebruiken welke geschikt is voor het type antyfouling.
Dit is tevens de reden dat je zelfslijpende antifouling best al in de winter mag aanbrengen en harde antifouling pas een paar dagen alvorens je schip te water gaat. Meteen na het opzetten begint het uitloogproces.
Deen
D35CWS
Second Love,
22 januari 2008 om 21:48 #795562Roy, ik gebruik al een aantal jaren zelfslijpende antifouling (Micron Kopervrij).
Als de boot in het najaar uit het water gaat wordt hij goed afgespoten.
In het voorjaar schuur ik de oude laag met de rode schuurmatjes die in iedere watersportzaak te koop zijn (losse plastic houder en witte matjes voor gewoon schoonmaakwerk en rode voor licht opschuren)licht op waarna je de nieuwe laag er overheen kan rollen.
Dit doe ik eens in de twee jaar, het andere jaar blijft de boot in het water.
Aangezien die antifouling een ontzettend vies spulletje is (als je droog schuurt stuift het en als je nat schuurt geeft het af) gebruik ik bij het aanbrengen meestal een wegwerpoverall die je bij de bouwmarkt kunt halen en een petje.
Met een dergelijke outfit ben je redelijk beschermd en na afloop gooi het gewoon weg.
Bob.
1 februari 2008 om 07:42 #795563Mijn oude, harde antifoulinglaag was dik en broos geworden en brak bij sommige plekken spontaan helemaal los van de romp. Daarom heb ik net mijn onderwaterschip (polyester deel) geheel kaal geschraapt met een verfschraper met een carbide (harde stalen) kop. Ik moest wel voorzichtig zijn ivm beschadigen van de gelcoat (en bij enkele plekken is dat een klein beetje mis gegaan), maar het werkte snel en effectief. Hele plekken vielen weg als boter. Dit werkt, wat mij betreft, veel beter dan een schuurmachine of verfstripper.
2 februari 2008 om 12:01 #795564AnoniemIk gebruik harde antifouling (Chloorrubber Sikkens) en schuur het onderwaterschip ieder jaar licht op met een schuurmachine (korrel 120-180) om laagopbouw te voorkomen. Gebruik variabel toerental en een stofafzuiger op de schuurmachine en verwissel regelmatig de schijven. En denk ook aan een gelaatsmasker met stoffilter. Het stof wat bij het schuren vrij komt is niet echt gezond. Maskers zijn niet duur en de stoffilters gaan redelijke tijd mee. Handig is dan ook dat je een masker neemt waar je ook koolfilters op kan zetten, als je de antifouling aanbrengt hoef je dan ook niet de oplosmiddeldampen in te ademen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.