HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › (Optima 98ak) rompramen vervangen (UPDATE)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2008 om 17:08 #774015Anoniem
Hallo, Vandaag begonnen met de rompraampjes van onze Dehler Optima 98ak. Deze moeten alle 8 vervangen worden.
Vanmiddag heb ik in de achterkajuit 1 raam losgehaald en het aluminium frame eruit gefreesd. Ik heb gebruik gemaakt van een aantal scherpe houtbeitels alsmede een Dremel. Deze laatst tool is erg makkelijk omdat je zeer precies kunt snijden.
In totaal ben ik met het demonteren 3 uur bezig geweest. Het was de eerste keer dat ik zo’n raam demonteerde, dus hopelijk gaan de volgende wat sneller.
[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam01.JPG [/img] zo was het vanmiddag bij het begin van de klus[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam02.JPG [/img] de vorige eigenaar heeft al eens wat kit gebruikt…[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam03.JPG [/img] hier halverwege het wegbikken en slijpen van het polyester[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam04.JPG [/img] hier ligt bijna het hele frame ‘bloot’[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam05.JPG [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam06.JPG [/img] het frame, inmiddels heb ik het oude frame helemaal kaalgekrabt en het is nog in een goede staat eigenlijk![img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam07.JPG [/img] kajuit weer een beetje schoongemaakt, het geeft zeer veer rommel!Ik ga nog een raam demonteren welke er slechter aan toe lijkt. Ziet het frame van dat raam er ook nog zo uit dan denk ik erover om de frames te hergebruiken, dus helemaal stralen en goed in een primer zetten. Daarna wil ik de frames in de epoxy zetten en dan weer monteren. Enfin, eerst nog maar een raampje demonteren!
Bewerkt door: Fellowship, 16 nov 2008 – 16:27
8 november 2008 om 22:38 #799139AnoniemComplimenten Michel nog 7 te gaan :whistle: het mooiste is de orginele ramen te herstellen en terug te plaatsen, in een Dehler 37 zitten ook twee raampjes vreemd geplaatst in het achterste deel van de romp, vaak zitten deze ruitjes geheel onder water Indien deze ruitjes het begeven kun je gevaarlijke toestanden beleven, dat zou kunnen doordat je een half gezonken olievat raakt.
Het is gewoon een verzwakking van een sterke romp, en zeker voor een achterslaapkooi geheel overbodig.
Een ander nadeel:
4 jaar geleden zag een gezin het toch niet zitten om de midzomernachtwedstrijd te zeilen, we hebben dit gezin aan boord genomen, de jongste dochter ( lag in de achterkooi en keek uit dat raampje op dat moment ging de boot flink schuin en zag het arme schaap alleen maar water, gevolg dikke paniek :snooty:
Moeders is maar naast gaan liggen toen was het weer over…….
Succes
Jaap
8 november 2008 om 22:48 #799140Hallo Michel, So far so good! Ik heb al meer betoogd, het is niet de fout van de werf, maar achterstallig onderhoud. Als de kitrand wat regelmatiger vernieuwd zou zijn, dan was deze oefening niet nodig geweest! Ik ga met je mee aangaande het renoveren van de frames zelf. Maakt het leven een stuk simpeler. Daarna wel goed kitten met Sika!!! Mischien een goed idee om gelijk de wandbekleding te vernieuwen. Je bent nu toch bezig
@ Jaap. Ik vond het juist leuk de raampjes die onder helling onder water verdwenen. Vooral in schoon water kon je lekker naar de bodem kijken.
9 november 2008 om 10:17 #799141Anoniem@Ger, Hoe kan ik de frames het beste terugzetten? Origineel zitten deze gekit. Hoe heb jij dit toen gedaan?
9 november 2008 om 12:11 #799142Fellowship wrote:@Ger,
Hoe kan ik de frames het beste terugzetten? Origineel zitten deze gekit. Hoe heb jij dit toen gedaan?
Ik sta er van te kijken dat ze enkel in de kit zaten. Volgens mij zijn ze verlijmd met Bostik (“epoxy” dat Dehler die jaren gebruikte) aan de binnenkant van het schip, en de buitenrand (dus aan de buitenkant van het schip) afgedicht met kit. Als rugvulling van de epoxy/kit is tweezijdige plaktape gebruikt (ca. 4 mm). Ik zou het zelfde weer doen. Dus plaktape halverwege het frame, dan verlijmen met epoxy. Uit laten harden, dan aan de buitenkant netjes met Sika afdichten. Houdt wel alle verwerkings richtlijnen in de gaten (temperatuur, voorbereiden ondergrond e.d.), je kan het dan in een keer weer verzieken. Vernieuw je gelijk de raampjes? Neem dan “grijs” glas, erg mooi, je kijkt wel naar buiten, maar niet naar binnen.
De TC nog commentaar hierop??
9 november 2008 om 13:23 #799143AnoniemGer, bedankt!!! De ramen worden allemaal vervangen, ook van de opbouw, dus dan is alles netjes in een kleur. We willen idd grijs getint glas nemen.
Groeten,
Michèl
9 november 2008 om 16:44 #799144Optima buitenramen: Alles losschroeven. De gaten uitruimen op de maat van de gewenste messing schroefbussen (b.v. schroefbussen met buitendraad 8/10 mm en binnenmaat 6 mm) Schroefbussen indraaien met epoxy lijm. Uit laten harden. Compriband als rugvulling op de polyester opbouw plakken, precies (exact!!) boven de busjes. Raam met passende (halfverzonken) rvs boutjes 6 mm inschroeven. Netjes afkitten met Sika. Na enkele dagen iets natrekken. Sika wordt dan iets bol aan de buitenkant. Tweerlei voordeel, je hebt a.h.w. een rubber afdichtingsring gemaakt en wat er uit steekt is bol, dus er kan geen water in blijven staan. Succes gegarandeerd. Ook gelijk het plexiglas vervangen door lexaan!
9 november 2008 om 17:12 #799145AnoniemDuidelijker kan niet!! top! 9 november 2008 om 19:49 #799146AnoniemVan de zes ramen die ik heb vervangen zaten er twee betrekkelijk los, drie redelijk vast en de laatste zat als een huis. Het verwijderen van deze heeft bijna een gat in de romp opgeleverd. Zoals altijd is het de laatste die je bijna nekt
Wat Jaap zegt is snijd hout. Raampjes onder de stootllijst zijn eigenlijk qua veiligheid niks waard. Toen ik bij mijn boot aan deze klus begon kon ik de slechtste met een ferme tik gewoon naar binnen slaan. De RVS schroeven waren kompleet uit de frames gecorrodeerd.
Laat zich raden dat ik mij toen rot ben geschrokken. Wat er bij mij nog bijkwam is dat ik al in het begin van het seizoen tegen het probleem aanliep. Ik was dus op zoek naar een snelle eenvoudige oplossing en kon goedkoop aan een partij Gebo vensters komen (ca. 300 euro voor 6 stuks).
The rest is History
Bewerkt door: Hinde, 09 nov 2008 – 20:51
10 november 2008 om 08:37 #799147AnoniemHinde wrote:Wat Jaap zegt is snijd hout. Raampjes onder de stootllijst zijn eigenlijk qua veiligheid niks waard. Toen ik bij mijn boot aan deze klus begon kon ik de slechtste met een ferme tik gewoon naar binnen slaan. De RVS schroeven waren kompleet uit de frames gecorrodeerd.
“Mooi” praktijkvoorbeeld zal je maar gebeuren, gelijk zinken is ook wat overdreven maar een paar ton zeewater aan boord verhoogd niet bepaald de sfeer.
Als ik zo het project bekijk kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze raampjes door de constructeur onjuist zijn geplaatst, goed: -onderhoud onderhoud onderhoud – het sleutelwoord van Ger, maar Ger trekt ook niet om de 5 jaar als zijn ruiten uit zijn Volvo om deze opnieuw in te kitten
In de romp van de CWS zitten kant en klare Lewmar ruitjes, zitten er al 14 jaar in geen spoor van corrosie, eigenlijk de beste oplossing.
Trouwens nogmaals mijn complimenten om deze klus goed te beschrijven en te voorzien van foto’s’.
Jaap
14 november 2008 om 21:30 #799148AnoniemQuote:“Mooi” praktijkvoorbeeld zal je maar gebeuren, gelijk zinken is ook wat overdreven maar een paar ton zeewater aan boord verhoogd niet bepaald de sfeer.
Nou Jaap, een kletsnatte kooi was al genoeg om mijn humeur te verpesten hoor.
Als ik de raampjes in het water zeilde sijpelde het water gestaag naar binnen.
16 november 2008 om 15:33 #799149AnoniemHallo, gisteren weer verder gegaan met de klus. Mijn vader was zo aardig even te helpen……. vorige week in mijn eentje een raampje van de achterkajuit gedaan, dit ging eigenlijk heel redelijk. Gisteren was het wat meer vechten!
2 raampjes in de salon hebben we eruit gehaald. De raampjes (glas) zat vaster dan in de achterkajuit. 2 schroeven hebben we af moeten slijpen, hier moeten we dus nieuw draad in het frame tappen. Ik had een schroevendraaier die eigenlijk te dik was, precies op maat geslepen. Deze op de schroef zetten, mijn vader drukte de schroevendraaier stevig aan en ik draaide met een waterpomptang de schroevendraaier. Met alleen handkracht lukte het niet!
Nog even een vraag / opmerking aan Ger: Ik zie na demontage toch nog enige vervorming in de gelcoat aan de buitenkant, ook van het raampje wat ik vorige week al heb gedemonteerd. Trekt dit echt nog strak???
Ook zit er nog wat epoxy aan de binnenkant van de romp (zie foto’s) moet dit allemaal verwijderd worden?? Ik krijg het namelijk slecht weg en ben erg bang dat ik de gelcoat beschadig.
[img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam08.JPG [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam09.JPG [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~vwzone/dehlerim/ramen/raam10.JPG [/img] 16 november 2008 om 16:19 #799150AnoniemQuote:Nog even een vraag / opmerking aan Ger: Ik zie na demontage toch nog enige vervorming in de gelcoat aan de buitenkant, ook van het raampje wat ik vorige week al heb gedemonteerd. Trekt dit echt nog strak???
Als ik even ongevraagd als ervarings-deskundige mag reageren : Nee.
16 november 2008 om 16:21 #799151Hallo Michel, Probeer de gelcoat voorzicht op te warmen met een haarfohn, dat wil wel helpen. (niet heet stoken natuurlijk
). Tsja en die overgebleven expoxylijm. Dat zal je allemaal heel voorzichtig moeten verwijderen, wil je de frames er weer strak tegen aan krijgen. En ja, je moet heel voorzichtig te werk gaan om niet door de gelcoat heen te steken. Ik heb het toen gedaan met heel scherpe houtbeitels. Op de laatste foto is het goed te zien, alles wat grijs is (Bostik) moet geel worden. Als je het “glas” weer terugplaatst, teken dan aan de buitenkant netjes af, zodat je daar afplakband kan plakken. Raam helemaal dicht plakken, anders wordt het een vieze troep.
16 november 2008 om 18:46 #799152AnoniemWat misschien een idee is: aan de buitenkant er een stuk 18mm hechthout tegenaan trekken en van binnenuit verwarmen. Je zit echter wel met de kromming van de romp. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.