HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Reefsysteem D37 CR 1996
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2010 om 07:24 #774861Anoniem
Ik heb een nieuw grootzeil aangeschaft en heb daar door het reefsysteem nu al een scheurtje in. Het blokje van het tweede rif heeft het zeil afgeklemd waardoor dat scheurtje is ontstaan. Het scheurtje zit een klein (circa 15 cm) stukje boven de giek. Het lijkt er op dat ik de lijnen van het tweede rif niet goed heb zitten maar weet niet hoe dit op te lossen. Het eerste rif zit aan de bakboord zijde van het zeil en de schijven voor de reeflijn ook aan die kant op de giek. Als ik het eerste rif zet dan gaat dat goed en komt er een stuk zeil aan stuurboordzijde te hangen. Nu zit de lijn van het tweede rif aan stuurboord zijde van het zeil en de schijven zitten ook aan die kant in de giek. Deze reeflijn loop nu om de flap zeil dit daar hangt vanwege het eerste rif. Als ik nu het tweede rif zet wordt die flap zeil van het eerste rif naar het blokje van het tweede rif getrokken en raak dan bekneld tussen de giek en het blokje waardoor het zeil stuk gegaan is.
Bij het oude zeil zat het ook zo en was dat in het verleden kennelijk ook al een fout gegaan want er zat een reparatie op dezelfde plaats. Doordat het oude ziel veel slapper was heb en zich dus wat makkelijke liet samen frommelen had ik daar geen probleem de afgelopen jaren.
Nu ik er naar kijk lijkt het me logischer om beide reeflijnen aan dezelfde stuurboord kant van het zeil te hebben. Dan kunnen de flappen ziel die ontstaan beide aan bakboord kant hangen. Hiervoor moet de bevestiging van rif twee in het achterlijk wel omgezet worden en er een opening komen in de broek zodat de lijn wel door de schijven voor rif twee in de giek kunnen.
Ik vraag me af of ik de enige ben met dit probleem en dit wel een goede oplossing is.
Bewerkt door: Delfino, 14 jun 2010 – 09:24
14 juni 2010 om 15:06 #805005Als je het eerste rif zet, trek je dan ook aan de lijn van het tweede rif, zodat die, net als bij een ongereefd zeil, bijna strak komt te staan? Dan zit de flap zeil dus opgesloten tussen het zeil en de lijn van het tweede rif, zodat je die lijn goed kunt aantrekken als je het tweede rif zet, het blokje komt dan niet in het zeil te snijden. Ik pieker me suf, niet aan boord zijnde, maar volgens mij doe ik het zo en het zeil heeft nergens last van. Beide reeflijnen aan dezelfde kant van het zeil lijkt me geen oplossing, grote kans dat ze in de war raken en dan ben je echt in hotel De vergulde Aap gelogeerd. Bewerkt door: tadorna, 14 jun 2010 – 17:07
14 juni 2010 om 18:26 #805006Delfino Jammer maar dat moet gerepareerd kunnen worden. Nu naar de oplossing. Voorkomen lijkt me. Eerste wat me te binnen schiet is gewoon het blokje weghalen. Ik heb ze er ook niet in. Niet vanwege dezelfde reden maar omdat ik ze niet had bij het nieuwe zeil. Heb ze sinds 2006 niet gemist. Strak trekken lukt zonder ook prima is mijn ervaring.
Voorheen rolden wij de flap van het eerste rif op zodanig dat ik er aan de voorkant en aan de achterkant een bindsel omheen kon slaan. Zo kwam ik van die flap af die soms helemaal bol ging staan. Hier irriteerde ik me altijd mateloos aan maar dat is persoonlijk. Als het oprollen aan de achterzijde lastig is geef dan eens slack op de onderlijk strekker, hierdoor ontstaat er wat ruimte om ook het nieuwe stijve doek in te rollen.
Zonder inrollen van die flap en zonder die bindsels moet het echter ook kunnen alleen dan wel met beleid bij het laatste stuk.
Gr Michel
14 juni 2010 om 19:45 #805007AnoniemDelfino, Op onze 35 cws hebben we hetzelfde systeem (en dus ook hetzelfde “probleem”). Volgens mij blijft het gewoon goed opletten op het moment dat je het 2e rif zet. In 12 jaar hebben we 1 maal een scheurtje op deze plek opgelopen, het zeil is toen door de reeflijn een klein stukje in de giek getrokken en dus gescheurd. Dit gebeurde tijdens erg ruige omstandigheden voor de kust bij Dover (wind tegen stroom) waardoor ik tijdens het zetten van het 2e rif onvoldoende aandacht voor de reeflijn had.
Al-met-al vind ik het reefsysteem prima werken. Let wel op dat de lijnen in de giek niet gedraaid zitten. Dit was bij ons het geval toen we de boot kochten. Dit geeft direct enorm veel weerstand in het systeem!
Gr., Han
15 juni 2010 om 06:45 #805008AnoniemHoi, Ik herken het probleem, maar de oplossing is simpel, namelijk de spanning van de eerste reeflijn afhalen, voordat je de tweede reeflijn strak doorzet. Als de spanning van de eerste reeflijn eraf is, kan je het overtollige doek van het eerste rif gemakkelijk naar bakboord brengen en zo ruimte maken voor de reeflijn van het tweede rif. Gaat prima, nooit geen schade aan het zeil gehad.
Chris
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.