HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › repareren achterstag bevestiging
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2010 om 12:17 #774746Anoniem
Beste mede Dehler deelgenoten, Nadat de havenmeester ons schip (Dehler Duette 94) onlangs vrij had gezet, waardoor we de ruimte hebben om te poetsen, antifouling aan te brengen etc. bleek het polyester rondom de achterstag-bevestiging gescheurd te zijn.
Uiteraard wist de havenmeester van niets, maar dat terzijde.
Mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste repareren.
Alvast bedankt voor de tips!
Groet, Rien
[img]https://www.dehlerclub.nl/images/begin 2010 043.JPG[/img] [img]https://www.dehlerclub.nl/images/begin 2010 054.JPG[/img] 29 maart 2010 om 08:18 #804111AnoniemAan de foto te zien is het geen nieuwe scheur want de verf zit op het breukvlak. Allen het onderste gedeelte is nieuw dus eigenlijk verder gescheurd.
29 maart 2010 om 08:50 #804112Aaiii, dat ziet er niet best uit. Het vaarseizoen zal voor jou iets later beginnen….. Dit betekent een uitgebreide polyester reparatie. Wat Arie hierboven zegt, onderschrijf ik. Er is ook een verse scheur te zien. De schade breidt zich dus uit, en zal heel snel verder gaan. Reden temeer dit goed aan te pakken, temeer daar het de achterstag betreft. Als dat afscheurt ligt je mast gelijk overboord 😡 Heeft de werf faciliteiten??
Succes en neem geen risico s.v.p.
29 maart 2010 om 20:46 #804113Ik denk dat deze schade niet ontstaan is door de kracht van de achterstag, met de 7/8 verstaging staat daar nl. niet zoveel kracht op dat je de putting uit het polyester trekt. Misschien zit er onder de blauwe verf een oude reparatie?
Geluk is dat je er aan de achterkant goed bij kan om te repareren.
Als je geen verstand hebt van dit soort reparaties, zou ik er niet aan beginnen.
laten doen door een vakman, goed opletten hoe het gedaan wordt, dan kan je het de volgende keer zelf.
Succes,
Deen.
29 maart 2010 om 21:04 #804114AnoniemHallo Arie, Ger en Deen, Bedankt voor de scherpe observaties, en tips.
Het is mij niet opgevallen dat de verf op het breukvlak zit. Ik zal hier nog eens goed naar kijken. Afgelopen jaar is ons schip door een professioneel schilder geschilderd. Hij heeft in ieder geval geen schade geconstateerd (vandaag nog met hem over gesproken). Ons schip is geschilderd, niet vanwege reparatie maar omdat de kleur (rode striping was roze-wit) en glans geheel verdwenen waren en niet meer op te peppen middels poetsen etc. Dit laatste is al te vaak gebeurd.
Wat je ook ziet is dat precies op de hoek wat verf is verdwenen, het lijkt alsof het schip op dit punt een opdoffer heeft gekregen of dat toch simpelweg met het neerhalen van de mast wat verkeerd is gegaan. Vandaag is de boot te water gelaten. Zelfs nadat ik de achterstag flink aantrek, is er geen beweging in de schade te bespeuren.
Voor de zekerheid ben ik van plan de bevestiging ca. 10 cm naar bb. te verplaatsen, hiermee loopt de bevestiging gelijk meer symetrisch dan voorheen (zie de foto’s). De schade laat ik door een polyester- reparateur repareren. Eerst even een offerte aanvragen. Ik zal tijdens zijn werkzaamheden inderdaad eens goed koekeloeren hoe hij dit aanpakt. Met name die hoek die erin zit lijkt me behoorlijk lastig.
Groeten,
Rien
2 april 2010 om 17:26 #804115Heb je geen foto’s van je boot van vorig jaar? Wellicht is daarop zichtbaar of er al schade was. Als je het vermoeden hebt dat op de haven iets fout is gegaan zou ik dat eens goed uitzoeken. Denk dat de havenmeester maar eens goed aan zijn tand gevoeld moet worden. Het is tenslotte een dure reparatie en zij zijn er vast voor verzekerd. 2 april 2010 om 19:54 #804116Wordt zoiets ook door de eigen verzekering gedekt. Als je je verzekering inschakelt zullen zij hun intelligence wel goed in werking stellen. Hoef je het zelf niet te doen. MR
4 april 2010 om 10:47 #804117Tip mijnerzijds: onder het vlak een grote RVSversteviging aanbrengen, waaraan de achterstagbevestiging geschroefd kan worden. Een groot deel van het vlak kan de krachten dan dragen. Polyesterreparatie alleen brengt geen duurzame oplossing. Overigens zou ik het scharnier van de achterklep met zes boutjes bevestigen. Nu moet één boutje het werk doen voor drie.
Succes met je reparatie.
Theo Schrooten
Samsam
4 april 2010 om 15:32 #804118SamSam wrote:Tip mijnerzijds: onder het vlak een grote RVSversteviging aanbrengen, waaraan de achterstagbevestiging geschroefd kan worden. Een groot deel van het vlak kan de krachten dan dragen. Polyesterreparatie alleen brengt geen duurzame oplossing.
Overigens zou ik het scharnier van de achterklep met zes boutjes bevestigen. Nu moet één boutje het werk doen voor drie.
Succes met je reparatie.
Theo Schrooten
Samsam
Ik kan me niet voorstellen dat er al geen plaat ingelamineerd is. Kan haast niet anders.
5 april 2010 om 10:35 #804119AnoniemIk heb inderdaad foto’s van de spiegel, maar echter niet een dichtbij-opname van de bevestiging. De schade kan echter opgetreden zijn, volgens de havenmeester, voordat het schip uit het water gehaald werd. Ik vrees dat dit een lange strijd gaat worden. Ik heb de offerte binnengekregen van de reparatie. De polyester reparateur gaat uit van 8 uur werk (incl. reistijd) en een polyesteroppervlakte van ca. 10 x 10 cm, incl. rvs versteviging en BTW. 620 euro. Ik heb geen idee of dit redelijk is en heb daarom ook een 2e offerte aangevraagd (uit het netwerk van de schilder).
Ik neem nog wel even contact op met de tussenpersoon (verzekering) om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Groet, Rien
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.