HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Roerlagers D28
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2003 om 11:59 #771673Anoniem
Ik wil de lagers van het roer van mijn Dehler 28 vernieuwen. Kan iemand mij (precies) uitleggen hoe dat te werk gaat?
Bij voorbaat bedankt.
Willem Persson
18 oktober 2003 om 19:50 #779477Willem, Ik zit met hetzelfde probleem. Veel speling op de lagers.
De lagers zijn overigens kunstof bussen.
Vorige week ben ik even bij Dehler in Monnickendam langs gewipt voor advies.
Zowel het boven als onderlager moeten vervangen worden. Deze zijn niet altijd in voorraad. Er zijn verschillende modellen gebruikt voor de D28.
Het juiste model hangt af van bouwnummer van je D28.
Indien het juiste type niet op voorraad is, dan zou de levertijd ca. 6 maanden bedragen
!!!! Het zou kunnen dat de lagers in Duitsland bij ,
wel uit voorraad geleverd kunnen worden. Uit hun onderdelenlijst voor de D28 haalde ik onderstaande gegevens:MARINA Gro?enbrode15027 Ruderlager oben 28s ab Nr.257
14505 Ruderlager unten ab BauNr.257, ZE 18
14479 Ruderlager unten oder oben,2-teilig,V2A H?lse
und Ruderlager(Rep-Satz) 28,28s bis Nr.256
17977 Ruderlager unten oder oben,bis Nr.256 #
17976 Lagerh?lse V2A f?r Ruderwelle bis Nr.256 #
# Reparatursatz(14479)
Hoe vervangen in zijn werk gaat: (voor zover ik het goed onthouden heb, moet de klus zelf dus ook voor het eerst nog uitvoeren)
1. boot op het droge (in de takels nog!!)
2. helmstok verwijderen
3. Roerkoning boven op los maken
4. Roer met roerkoning laten zakken en onder de boot weg halen.
5. Boot mag dan op de bok (op de bok zelf zul je geen vrije hoogte genoeg hebben om het roer met roerkoning te kunnen demonteren)
Onderste lager:
Ziet er uit als een plastic huls met een buitenflens(je) en zit vanaf onderen in de hennegatskoker gestoken. Kan vastgekit zitten!!
Op de een of andere manier het oude lager verwijderen. (inzagen? weg tikken?)
Dan kijken en passen of je het juiste lager kitje hebt gekocht! Op de roerkoning zit onderaan een RVS huls geschoven die tussen de roerkoning en het lager moet passen.
Bovenlager:
Procedure onbekend, maar lijkt me niet zo ingewikkeld als onderaan.
Mochten er andere leden zijn die deze klus al eens gedaan hebben, graag dan aanvullingen of tips!!
gr.
Rob
18 oktober 2003 om 22:04 #779478AnoniemRob, bedankt voor je advies, ik ga er eens diep over nadenken ! Het klinkt eenvoudig, maar ja volgens de wet van
Murphy…………………….
👿 is niets nooit eenvoudig.
Groeten Willem
20 oktober 2003 om 12:12 #779479AnoniemMag ik aan het rijtje van Rob nog toevoegen dat je niet moet vergeten de twee bouten van de borgring eruit te draaien en de ring er af te halen? Althans, dat is op de 31 zo. Ik neem aan dat een dergelijke ring op de 28 ook zit (ter beperking van doorslaan bij achteruit varen). Verder wijs ik er volledigheidshalve maar vast op dat het roer zwaarder is dan je denkt! En als iets slecht is voor het roer is het wel naar beneden op de grond vallen, lijkt mij.
Succes.
Stephan Sluijters
(“Wandelaar”)
20 oktober 2003 om 12:28 #779480“varende Wandelaar” 😆 Stephan,
Zeer bedankt voor je aanvulling. ..more more more!!
Ik zou bijna zin krijgen om de klus morgen al aan te pakken, maar we gaan pas volgende maand op het droge!
Rob
26 oktober 2003 om 20:54 #779481AnoniemStephan, Bedankt voor je aanvullende advies!
Rob? die zin moet ik nog krijgen, ik
heb vorige winter mijn boot “geschild”
(mijn hobby wordt het niet denk ik).
Als ik nu hoor welke problemen je tegen kan
komen, denk ik bijna, het ken nog wel een jaartje.
In ieder geval bedankt.
Groet,
Willem
26 oktober 2003 om 22:52 #779482Willem, Voor zover ik begrepen heb, woon je niet zover bij mij vandaan.
Ons schip gaat volgende maand het water uit; de winterstalling is
op een werf in Leimuiden.
Je bent welkom om te komen kijken hoe het roer en lagers inelkaar zit.
Je schreef: “ik heb vorige winter mijn boot geschild”.
Was dat echt nodig? Of gewoon vanwege een rigroureuze preventiebehandeling?
gr.
Rob
27 oktober 2003 om 14:28 #779483AnoniemHallo Rob, Dat aanbod van jou om eens te komen, lijkt me een heel goed plan.
Ik zal daar graag gebruik van maken.
Over Boot “schillen” gesproken,
Nee dat was helemaal niet nodig geweest (achteraf).
De huid van ‘t schip was volkomen gaaf.
Ik was niet zeker van de staat van het onderwaterschip (Voornamelijk lig ik nu op zout water) En de vorige eigenaar misschien uit gemakzucht laag over laag Anti-F. heeft aangebracht. ‘t zag er eigenlijk niet uit en het scheelt uiteraard snelheid
Ik heb lang lopen twijfelen en veel mensen om advies gevraagd. (Allemaal goede raad, maar niet veel mensen hebben het ook daadwerkelijk gedaan)
Uiteindelijk heb ik besloten om het (voor mijn eigen geruststelling) het toch maar te doen.
Nou ik kan je meedelen….het is po… werk Dus als je er niet echt van overtuigd bent dat het moet, slaap er dan nog eens nog een nachtje over.
Maar ja het resultaat is al zeg ik het zelf is erg mooi geworden en de boot lijkt ook beter te lopen.
Groet Willem
23 november 2003 om 23:46 #779484Willem, Onze D28 is ondertussen uit het water voor de winterstalling en we hebben gelijk het roer met roerkoning er onder uit gehaald toen het schip in de trossen hing.
Met de roerlagers blijkt overigens niks mis
Oorzaak van de speling is ruimte tussen de onderste RVS bus en de (alluminium) roerkoning. Hetzij door slijtage, hetzij door electrolyse tussen RVS en het alluminium zit er VEEL ruimte tussen deze RVS bus en de roerkoning.
Op de Dehlerclubdag advies gevraagd en gekregen:
Het beste is om deze RVS bus vast te kitten met epoxy.
Wel opletten dat de bus goed gecentreerd komt te zitten op de roerkoning. Het truukje daarvoor is om 2 strippen van 1 cm breed te snijden uit het kunststof van een cola of spa fles. Voordeel is dat dit dan al enigszins gekruld is. Het materiaal is volgens zeggen voor dit doel uitermate geschikt.
Deze stripjes op lengte maken, zodat ze net om de roerkoning heenpassen.
Om e.e.a. proberen te verduidelijken, heb ik een schetsje gemaakt.
De oranje streepjes stellen hierbij de plastic strips voor.
De ruimte die overblijft: opvullen met epoxy. (geel gekleurd op het schetsje )
Het juiste soort epoxy daarvoor wordt door Dehler in een kitje verkocht.
De epoxy dient niet alleen als vulling, maar uiteraard ook als lijm.
Tevens vormt dit een isolatie tegen verdere electrolyse; de 2 metalen zijn door de epoxy dan geisoleerd van elkaar.
Paul Kramer gaf mij nog de tip dat hij dit jaren geleden zelf gedaan had met watervaste houtlijm (polyurethaanlijm, ook wel genoemd bruislijm).
Na 5 jaar nog geen krimpie!
Aangezien zowel epoxy als polyuterhaan nogal stroperige substanties zijn, nog eens piekeren hoe ik dat er goed tussen kan prutten.
Als laatste tip van Dehler: goed ontvetten van te voren!!! Dit kan prima met aceton, maar is niet altijd verkrijgbaar. Goed bruikbaar is ook remmen reiniger!
De afloop laat ik nog wel even horen!
gr.
Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.