HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Roerlagers Dehler Duetta 94
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2010 om 19:42 #774859
Wij zijn op zoek naar info over de roerlagers van onze Duetta 94 (bouwjaar 86). Wie helpt ons? Met vriendelijke groet,
Hans Winkelman, a/b Pinkwin
13 juni 2010 om 18:22 #804979Hans, Het Onderhoudsboek Dehlerschepen van de technische cie heeft een heel hoofdstuk over roersystemen. Te bestellen via de webshop.
Verder is er op deze site veel geschreven over roerlagers:
https://www.dehlerclub.nl/dcn/index.php?module=pnForum&func=search ” class=”bbcode_url”> https://www.dehlerclub.nl/dcn/index.php?module=pnForum&func=search Wat is de reden dat je naar info zoekt. Met konkrete vragen kan je wachten op de antwoorden.
MR
14 juni 2010 om 15:35 #804980Hallo Maarten, Het onderhoudsboek heb ik in mijn bezit, en dat geeft veel duidelijkheid, maar niet over het volgende:
a.Sinds een aantal seizoenen zat er speling in het roer/helmstok.
Afgelopen winter stond het schip op de kant bij een professionele werf.
b.Wij vroegen advies over de speling, en men adviseerde ons om boven- en onderlager te laten vervangen.
c. Wij hebben de werf opdracht gegeven om dit uit te voeren.
d. Nadat dit was uitgevoerd, liep het roer heel zwaar. Tijdens het zeilen was het schip nauwelijks op koers te houden.
Men had niet proef gevaren na het vervangen van boven- en onderlager.
e. Toen wij het probleem melden, zei men “breng het schip maar terug, dan halen we het schip uit het water en kijken we wat er aan de hand is”.
f. Zo gezegd, zo gedaan: men zei vervolgens “het boven- en onderlager liggen niet in 1 lijn, en er moet een nieuwe reparatie uitgevoerd worden: het bovenlager moet anders gemonteerd worden”.
Mijn reactie was dat men dat direct had moeten doen, maar daar was de werf het niet mee eens: voor de extra reparatie moest ik ook nog eens extra betalen!
g. Met de kloten voor het blok hebben we deze extra reparatie ook uit laten voeren.
Resultaat: onder zeil, BF 3-4-5 ligt de helmstok lekker in de hand.
Maar op de motor (sluis, haven in/uit varen) gaat de helmstok toch nog zwaar.
De vragen zijn:
1. Hoe zwaar mag het roer/helmstok gaan, en hoe meet je dat?
2. Welk type lagers zijn er oorspronkelijk gebruikt in ons schip (Duetta 94, 1986, bouwnr. 406-134)?
3. Welk type lagers worden er anno 2010 gebruikt?
4. Zijn er onafhankelijke instanties die mij kunnen adviseren in deze zaak.
En ook, wat zijn ervaringen van mede Duetta-gebruikers?
Met vriendelijke groet,
Hans Winkelman, Amsterdam
14 juni 2010 om 21:43 #804981Klassieke cilindrische roerlagers moeten een beetje speling hebben. Als beide lagers vervangen worden dient het roer gemonteerd te zijn terwijl de epoxy lijm waarmee de lagers vast worden gelijmt in de aluminium buis nog zacht is.
Hierdoor komt het geheel in lijn te staan.
Monteer je het roer niet tijdens het lijmen dan is de kans erg groot dat het onderste lager een beetje uit de lijn staat, hier kun je niets aan doen behalve weer een nieuw onderlager monteren.
Maar voor je iets gaat ondernemen zou ik eerst eens de schroefje helemaal los draaien van het bovenste lager, draai ze er maar uit.
Waarschijnlijk zal dit lager zich dan een beetje verplaatsen, misschien is nu je probleem opgelost.
Nieuwe gaatjes boren, draadtappen en klaar.
succes,
Deen.
15 juni 2010 om 18:33 #804982Hoe moet ik me de lagers voorstellen? Waar koop je ze, of worden ze speciaal gemaakt? Groeten, Hans
15 juni 2010 om 21:04 #804983Zijn witte kunststof bussen, kijk op de site van Marina Grossenbrode, staan ook foto’s op Deen.
18 juni 2010 om 05:35 #804984Hallo Deen, Dank voor je reactie – het is me nu duidelijk hoe de lagers er uit zien.
Hoe zwaar mag het roer/helmstok gaan?
Kun je dat meten, of omschrijven?
Groeten, Hans
18 juni 2010 om 07:56 #804985Eind 2008 heb ik mijn roerlagers laten vervangen. In plaats van de standaard onderlager adviseerde men mij onderstaande. Hieronder beschrijving van wat ik terug kreeg via mail na mijn vraag om roerlagers te vervangen.
werkzaamheden :
demontage roer transport roer naar draaier ,
montage rvs bussen op roer en plakken kunstof lagers ( acecetal lagers )
op roer en in koker in schip.
Toen ik de boot weer ophaalde ging het sturen vrij zwaar, maar al na enkele tochten werd dit minder en nu gaat het licht.
Groet,
Teun Schroeder.
18 juni 2010 om 16:58 #804986Teun, dank voor je reactie. Algemene vraag: kun je de zwaarte meten met bijv. een urnster?
En wat zou dan een goede waarde zijn?
Groet,
Hans Winkelman
18 juni 2010 om 21:51 #804987Jouw Duetta 94 heeft een aluminium roeras. Ten opzichte van RVS is dit vrij ruw, zeker na al die jaren. Vandaar dat de roerlagers vrij snel uitsleten, en speling ging vertonen. Dehler heeft dit opgelost door vervangingslagers te voorzien van een RVS binnenbus.
Deze RVS bus lijm je goed gecentreerd op de juiste plaats op de aluminium roeras. voor het kunststof lager heb je nu een mooie gladde RVS roeras. Dit lager lijm je met Epoxy klebehars in de metalen buis terwijl het roer volledig gemonteerd is.
Hierdoor staat het geheel mooi in lijn en draait het roer na uitharding van de epoxy klebehars ongeveer zonder weerstand.
Op deze site staat een met foto’s gedocumenteerde beschrijving van deze klus.
gr,
Deen.
19 juni 2010 om 06:12 #804988Kun je de link naar de site nog toevoegen? Dank, Hans
22 juni 2010 om 06:04 #804989Het antwoord van de reparateur is: “Het uitlijn verschil/probleem van het roer heeft niet te maken met de marge die de lijmlaag heeft/geeft.
De eerst volgende optie die er nu is ,is de aluminium balk waar het lager in bevestigd is te gaan aanpassen.
De lagers zijn goed gemaakt en goed gemonteerd ,en kunnen ten opzichte van het huis waarin zij zitten
ook absoluut niet kantelen zij het minimaal.
Normaal is dat de hennegatskoker en het bovenlagerhuis vanuit de fabriek goed uitgelijnd tegenover
elkaar zitten dat is dus bij uw boot niet zo.”
Vraag: zou dit kunnen kloppen?
Groeten, Hans
22 juni 2010 om 06:42 #804990Kijk ook nog even in dit archiefnummer van OpKoers ons clubblad, op pagina 15 van deze PDF: http://www.dehlerclub.nl/dcn/OPKOERSEN/OK2004-1.pdfhttp://www.dehlerclub.nl/dcn/OPKOERSEN/OK2004-1.pdf” class=”bbcode_url”> Stap voor stap met tekeningen en foto’s het vastzetten van de RVS bus.
gr.
Rob
22 juni 2010 om 14:57 #804991Is je roer ook vervangen dan ?? Het lijkt mij sterk dat VOOR de reparatie het roer wel liep, en zelfs speling had … Nu heeft deze man eraan geklust, lagers vervangen en is ineens de stand van de alu balk tov het gat onderin de boot (onderste lager) niet meer in lijn…
Mijn ‘reparateur’ gaf ook aan dat het allemaal maar net paste, vandaar dat het in het begin ietsje stroever liep, maar het moet dus wel kunnen, en heeft in het verleden ook gepast lijkt mij (ik ben niet technisch, maar dit is wat mijn boerenverstand mij zegt).
Gr,
Teun.
22 juni 2010 om 20:48 #804992Hallo Teun, Dank voor je bericht.
De reparateur heeft zowel het bovenlager als het onderlager vervangen.
Het roer is NIET vervangen.
Groeten, Hans
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.