HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › roerlagers smeren???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2008 om 19:33 #774025
Twee jaar geleden zijn de roerlagers van mijn Dehler 33 JV vervangen. Nu merkte ik dit jaar wat speling. Monteur er deze week naar laten kijken en deze meld op de rekening:
“roerlagers gedemonteerd en gesmeerd. lagers gemonteerd”
Klopt het dat deze lagers gesmeerd moeten worden?
bedankt
Barry
18 november 2008 om 20:06 #799283Zal wel een dure reparatie geweest zijn, boot liften, roer er onderuit laten zakken lager demonteren?? smeren, lager weer opnieuw monteren?? roer weer terug op zijn plaats en fixeren. boot weer terug op de bok. of hij heeft een gat gegraven onder het roer om dit te kunnen te laten zakken…… of, hij heeft met een spuitbus vet langs de bovenkant in het lager gespoten….. Ik ben benieuwd.
Deen.
18 november 2008 om 20:23 #799284AnoniemDeen wrote:…… of, hij heeft met een spuitbus vet langs de bovenkant in het lager gespoten…..
Ik ben benieuwd.
Deen.
misschien een beetje WD 40 dat is lekker dun… 19 november 2008 om 08:55 #799285Ook interessant dat een beetje vet de speling doet opheffen ?? Of heeft de monteur wel degelijk nieuwe lagers gemonteerd ?
Ben benieuwd.
19 november 2008 om 09:41 #799286Nog interessanter, waarom reeds na een paar jaar de roerlagers van een nieuw schip vervang moest worden?? 19 november 2008 om 10:58 #799287AnoniemIk ken het lagersysteem van de JV types niet. Als het instelbare lagers zijn, dan zou bovenstaande best eens kunnen kloppen. Bij VD Stad types zitten er gewoon kunstof bussen in en die moet je juist niet smeren, dat houdt alleen maar vuil vast en werkt daardoor averechts. Goed schoonmaken en evt. de roeras zelfs polijsten is het beste. Het water doet de rest.
Overmatige speling en snelle slijtage? controleer dan ook goed de roeras. Als de RVS bus rond de roeras beschadigd is dan moet ook die vervangen worden.
19 november 2008 om 23:29 #799288AnoniemQuote:Bij VD Stad types zitten er gewoon kunstof bussen in en die moet je juist niet smeren, dat houdt alleen maar vuil vast en werkt daardoor averechts
Is dit niet wat “kort door de bocht”? Bij mijn door vd Stad ontworpen/gebouwde Optima 98 AK zijn wel degelijk smeerpunten dmv een nippel op de roeras te vinden. Ik heb de constructie nog niet uit elkaar gehaald maar alleen bovenin, waar de noodhelmstok geplaatst kan worden lijkt een nylon bus te zitten.
Iemand input in deze? Al eerder de boel los gehaald? Ik hoor het graag.
Bewerkt door: Equilibrium, 20 nov 2008 – 00:29
20 november 2008 om 08:57 #799289Bij mijn Duetta 86 zit ook een smeernippel op de koker van de roerkoning. Ieder voorjaar smeer ik hem door met de vetspuit. Het systeem werkt al 25 jaar zonder problemen. 20 november 2008 om 17:29 #799290Is het teveel gevraagd om een ondersteunende foto te plaatsen, en welk soort vet gebruik je? Menzo
20 november 2008 om 21:06 #799291Mijn oude Dehler 31 had in de aluminium buis waarin de roerlagers waren gemonteerd ook een smeernippel. Hierin pompte ik af en toe een beetje schroefaskokervet. Zo’n nippel is redelijk eenvoudig zelf aan te brengen.
Gat boren, draad tappen, nippel inschroeven, klaar!
Deen.
20 november 2008 om 21:20 #799292Je bedoelt dus de henne(n?)gatskoker? 20 november 2008 om 21:53 #799293Inderdaad. De hennegatskoker. Deen.
21 november 2008 om 08:32 #799294AnoniemIk heb afgelopen winter mij roer er onder weg gehad dus ik heb een vrij goed beeld van hoe een en ander gemonteerd zit. Bij de Opitma 92/98AK is het onderste deel vetgesmeerd. Het bestaat praktisch uit een RVS bus (hennegatskoker) waar aan de onder en bovenzijde een nylon of POM bus ingeperst zit.
Aan de onderzijde zit ca 2 cm vanaf de buitenkant een O-ring in een groef. deze zorgt voor de afdichting aan de onderzijde.
Aan de bovenzijde zit een keerring om de roerkoning. De kop van de roerkoning is verjongt en draait in een nylon bus in de kuipvloer. Duze bus is normaal niet gesmeerd maar ik heb er wel wat silliconenvet opgedaan. Er zit trouwens een kap overheen dus er kan geen vuil bij komen.
Het geheel is behoorlijk degelijk uitgevoerd, er zit, via een koperen leiding, een vetnippel op het onderste deel.
Bij mij waren de O-ring en de keerring versleten. Deze heb ik dus vervangen. De O-ring was trouwen wel een probleem. Dit was een een afwijkende maat. Uiteindelijk na twee pogingen via Lasaulec de goede maat te pakken kunnen krijgen. De Oliekeerring bovenzijde was een standaard maat.
Na alles weer gemonteerd te hebben was bij mij de speling op het roer praktisch nul.
De feitelijke lagering van het roer vindt bij deze boten eigenlijk alleen maar plaats op de O-ring beneden en de nylon bus in de kuipvloer. De rest is afdichting en constructief.
Een een versleten O-ring resulteerd dus uiteindelijk in slijtage van de onderste nylon bus.
Ik was er net op tijd bij.
Voor de liefhebbers heb ik volgens mij nog wel wat foto’s van het geheel.
21 november 2008 om 19:26 #799295AnoniemHinde, Ik heb wel belang bij wat foto’s, ik heb geen speling, maar ben wel benieuwd hoe het systeem in elkaar zit.
Groet,
Michèl
22 november 2008 om 09:16 #799296AnoniemHet was even prutsen maar hier zijn ze: [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2550.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2551.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2552.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2553.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2554.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2555.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2556.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2557.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2558.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2559.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2560.jpg [/img] [img]http://www.xs4all.nl/~grgurina/Dcp_2561.jpg [/img] Bewerkt door: Hinde, 22 nov 2008 – 10:29
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.