HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Rokende motor vollast
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 juni 2010 om 11:47 #774853
Hallo motormuizen of juist niet, Heeft iemand ervaring met toevoegen van aditieven om koolaanslag in de motor te verwijderen.
Dit ontsaat door te lage temperatuur, te weinig gebruik en te lage belasting van de motor
Volgens de Yanmar dealer komt dit regelmatig voor en heet in vakjargon koolvervuiling.
Als je de motor niet uit elkaar wilt halen kun je het blok spoelen/warmdraaien met een aditiev in de olie en daarna verversen.
Ook bestaat er aditiev die je kunt inspuiten in de luchtinlaat tijdens het draaien.
Ik ben benieuwt of iemand dit al eens uitgeprobeerd heeft en wat de ervaringen hiermee zijn.
Ik heb het probleem ontdekt tijdens vollast draaien met schroef in zijn werk bij 3000rpm (hoop rook en koolstof).
Onbelast gebeurd er niks en draait alles goed.
Let wel dit is alleen in een uitzonderlijke situatie bij extra vol vermogen.
Met dank voor eventuele reactie’s
Groet Hans
9 juni 2010 om 13:58 #804950AnoniemBeste Hans, Je geeft het zelf eigenlijk al aan, te lage belasting..
Je kan het snel merken wanneer je bv ergens langer moet wachten(sluis,brug)
waardoor de motor soms wel eens meer dan 10 min stationair staat te draaien.
wanneer je dan gaat varen en je geeft gas dan zal je merken dat er gauw al rook aan
de pas komt.Daarom is het zeer belangrijk om (als je weinig/of zacht vaart) de motor
elk wknd(als deze warm is) minimaal 10 min rond de 3000/3200 laat draaien.Dan zal er in het
begin nog wel eens rookontwikkeling zijn(onverbrande brandstof) en dit zal dan snel overgaan
in geen rook(of weinig).Zelf gooi ik ook alleen maar weg brandstof erin(bp ultimate) is schoner en
zuiniger(spaart ook nog eens de motor) Sinds kort gebruiken wij ook startron op basis van enzymen.Dit is een aanrader want dit reinigt ook de probleemgevallen(zie de waterkampioen paar keer terug).
Ik zal zeggen succes ermee.
ps wij hebben ook een yanmar 3 cyl interkoeler
9 juni 2010 om 14:36 #804951Hallo Merote Dank voor de reactie.
Wat betreft voluit draaien wil ik nog maar even mee wachten ivm troep die er dan uit komt.
Ik ben van plan de komende tijd een paar keer flink warm te draaien op 2250–2500rpm.
Als het dan na de vakantie nog niet naar onze zin is haal ik de motor er uit en uit elkaar om schoon te maken en zuigerveren e.d. te vervangen.
Waar het mij eigenlijk om gaat of er iemand ervaring heeft met toevoegen van aditieven voor dit probleem en wat de resultaten waren.Dit zou dan een hoop sleutelwerk schelen.
Op dit moment draait alles normaal als je maar niet voorbij de 3000rpm gaat.
Als ik dit laatst niet geprobeerd had, had ik nu ook nog van niets geweten aangezien wij nooit boven de 2500rpm’s komen(we zeilen liever).
En inderdaad bij veel schepen zie je wel een poefje als het gas erop gaat.
Groeten Hans
9 juni 2010 om 14:46 #804952Anoniemhallo ik zou er ook willen op reageren wij hebben het zelfde probleem als de moter vol gas geeft komt er ook een stinkende rook uit de uitlaat bij minder gas verminder het ik heb geen toeren tal meter vb als ik 5 knopen vaar niets aan de hand bij 6 knopen rook
ik heb er over gesproken met een monteur van yanmar en zecht dat dat normaal is ???? bij die motoren
ik heb een 2 GM met een 1300 uren
9 juni 2010 om 15:21 #804953Ik heb dezelfde motor met het dubbele aantal uren maar geen rook (en wel een toerenteller). Een remedie is inderdaad om af en toe met veel toeren (en dan bedoel ik 3000 RPM, bijna vol gas dus, niet minder) te varen, ruim een kwartier. Dat spoelt de zaak schoon. Helpt dat niet, dan zou je toch eens verder moeten laten zoeken, b.v. verstuivers nakijken. Vraag het ook eens aan een andere Yanmar dealer (google even en je hebt ze allemaal) Startron kende ik overigens nog niet, ik ga het proberen.
9 juni 2010 om 15:29 #804954Hallo Fivi Yanmar dealer alhier zij niets over wel normaal.
Hij liet me wel de keus, een aditiev gebruiken en schoondraaien (hij had het aditief wel vaker gebruikt), of gaan sleutelen.
Motorrevisiebedrijf waarschuwt wel of het middel niet erger is als de kwaal ivm loskomende harde kooldeeltjes. Vandaar de vraag naar ervaringen.
Groet Hans.
9 juni 2010 om 15:36 #804955Hallo Menzo Verstuivers en brandstofpomp zijn al in de testbank geweest, niets aan de hand.
Ik vond overegens geen overmatige kool vervuiling in de cillinderkop zover ik heb kunnen kijken, anders dan ik in andere motoren tegenkom(vorktrucks worden lekker belast zeg maar
). Groet Hans
9 juni 2010 om 17:50 #804956Bougies nakijken???? 9 juni 2010 om 21:28 #804957De enige remedie is regelmatig veel toeren draaien. De Yanmar motoren mogen permanent 3400 toeren draaien, en tijdelijk (een paar uur) 3600. Afhankelijk van de schroef haal je die 3400 toeren niet. maar bijvoorbeeld wel 3100.
Denk niet dat de motor kapot gaat als hij veel herrie produceert. hij wordt er alleen maar beter van.
Denk ook aan het olie verbruik.
Door steeds langzaam te draaien (maximaal 2500 toeren) krijg je verglazing van de cilinderwand. Jr polijst de wand door het langzaam draaien zo glad dat er geen smeerolie wordt vastgehouden. en je krijgt olieverbruik.
Ook dit kun je alleen oplossen door gas te geven, niet 10 minuten maar af en toe eens een uur.
Van lieverlee stopt het olie verbruik en verbrand al de aangekoekte koolafzetting.
Met sleutelen los je dit probleem niet op.
Succes,
Deen.
10 juni 2010 om 06:57 #804958AnoniemIk ben het helemaal met Deen eens. Zeker de direct gekoelde motoren worden nooit echt warm (de temperatuur moet onder de 60 graden blijven ivm het voorkomen van kalk- en zoutafzetting in de koelkanalen) en het is van het grootste belang dat je de motor regelmatig eens flink laat werken. Ik doe dat in mijn D34 met een 2gm20 direct gekoelde motor en Gori 15×12 klapschroef dan ook. Tot ongeveer 3400 toeren blijft het uitlaatgas nagenoeg kleurloos (en dus goed). Pas daarna treedt er roetvorming op; ook dat is normaal, omdat de motor dan eigenlijk meer brandstof ingespoten krijgt dan effectief omgezet kan worden in meer toeren. Als ik eens een tijd noodgedwongen op een lager toerental moet varen en ik daarna gas geef, gaat de motor al bij een veel lager toeretal roeten, maar dat is dan na een paar minuten weer over. 10 juni 2010 om 07:08 #804959AnoniemQuote:Ik heb het probleem ontdekt tijdens vollast draaien met schroef in zijn werk bij 3000rpm (hoop rook en koolstof).
Onbelast gebeurd er niks en draait alles goed.
Hans:
reiniger via smeerolie toevoegen is om koolaanslag wat tussen de olieschraapveren zit te verwijderen. Kan dus helpen als je olieverbruik hoog is.
voeg zelf 2 jaarlijks wel een reiniger/waterverwijderaar toe via de dieselolie ( Halfors)/-0
Wat betreft roken bij 3000 toeren:
Toeren worden geregeld door de regelateur. Als je motor max 3000 toeren haalt met een bepaalde grote van de schroef/ tegenwind / golven e.d en je geeft opdracht via de gashendel aan de regelateur om b.v 3300 toeren te draaien gaat de extra diesel die geinjecteerd wordt rookvorming geven. Er wordt maximaal brandstof ingespoten maar je haalt nooit de gevraagde toeren.
Alleen de toeren lager instellen zal dit roken oplossen. Zelf heb ik ook op een motorcursus geleerd als je motor opeens gaat roken op hogere toeren er vervuiling in de schroef kan zitten.
Je kan wel testen tijdens een lekker windje d.m.v. de motor bijzetten of je dan wel een hoger toerental bereikt zonder rookvorming.
Zou zelf niet direct alles open sleutelen maar eerst meten van compressie/ oliegebruik. Behalen rompsnelheid / carteroverdruk zeker stellen of er wel een probleem in de motor is
Groet:
Krijn
10 juni 2010 om 15:34 #804960Anoniemallo krijn waneer spreek men van te veel olie verbruik op een 1 jaar +/- 300 vaaruren doe ik er nog geen 1/2 l olie op de moter
wat je aankaart met eens te testen onder zeil ga ik eens doen als ik naar de boot ga
ik zal toch eens moeten na vragen om een toerental meter te plaatsen , op mijn controle paneel zit het er niet op ik geloof dat dat belangrijk is
grt filip
10 juni 2010 om 20:23 #804961Een toerentellen lijkt me een uitstekend idee, dan kun je bij problemen ook aangeven aan de behandelend techneut bij welk toerental zich wat voordoet. Let op! Toerentellers van Yanmar zijn erg duur, Vetus telt dezelfde toeren voor aanzienlijk minder, heb ik me althans laten vertellen. Oliegebruik: Als wij uuit Friesland naar Zeeland op-en-neer gaan (binnendoor) maken we natuurlijk ook veel uren, maar een halve liter olie heb ik er nog nooit bij hoeven gooien, geen drup zelfs! Op die lange stukken draait de motor (behalve bij het schoondraaien) op ongeveer 2300 RPM.
11 juni 2010 om 10:31 #804962Anoniemoké vriedelijke dank voor de info
ga toch kijken voor een toerental meter
grt filip
12 juni 2010 om 19:06 #804963Hallo mede rokers en ander diesel gesp. Dank voor de reactie´s, maar uiteidelijk kon niemand antwoord geven of er ervaringen waren met het toevoegen van aditieven tegen kool vervuiling.
Ook begon het probleem zich voor te doen bij lagere toerentallen en plotseling gas geven.
Om verdere problemen te voorkomen, anderen niet in gevaar te brengen en het milieu te ontzien hebben we besloten de motor te demonteren en a.s. maandag gaat hij in revisie.
Aditieven zouden het probleem maar vooruit hebben geschoven en op een ongelukkiger moment zich hebben voorgedaan dan in de thuishaven.
Toevoegingen blijven lapmiddelen zij mijn leraar altijd en een boot parkeer je niet op de vluchtstrook als het fout gaat.
Waarschijnlijk lijkt het erop dat er iets met de zuigerveren aan de hand is, ik houd jullie op de hoogte.
We hebben nog even naar een nieuwe geinformeerd maar dat was erg duur 8200 eurie´s ex btw
kregen we wel korting omdat ikzelf in en uitbouw en nog 500 voor de inruil.
Revisie is aanzienlijk goedkoper 1000 per cillinder in het ergste geval.
Nou ja koop een boot en werk je d….. zal ik maar zeggen.
Groet Hans en Gerda
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.