HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Rolreef valwartel reviceren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 mei 2012 om 20:09 #775612Anoniem
Heeft iemand ervaring met de revisie van een valwartel van “Top Reff 2000”. Het type 2000 maar om het profiel.
Mijn kogeltjes zijn niet meer goed. Hoe kom kan ik hem demonteren. Kan hij op zijn profiel gereviseerd worden?
Groet René
9 mei 2012 om 06:59 #811022AnoniemTop Reff in Duitsland heeft de benodigde onderdelen, info over demontage is daar ook verkrijgbaar. Klantvriendelijk bedrijf, goede service.
Google even op Top Reff en je weet waar je wezen moet.
9 mei 2012 om 21:14 #811023Je moet de wartel van het profiel afhalen. De zwarte bovenkant kun je er met een oliefiltersleutel afdraaien.
Dan de veerring verwijderen.
Dan kun je een voor een de drukringen en de kogels verwijderen.
Kijk goed naar de volgorde van de kogels.
De drukringen zijn niet symmetrisch, onthoud hoe deze gezeten hebben.
Na schoonmaken heb ik de kogels weer hergebruikt.
succes,
Deen.
10 mei 2012 om 11:49 #811024AnoniemBedankt voor de tips. Ik ga kijken wat ik kan doen. Als ik het goed begrijp zitten de kogels los. Groet René
10 mei 2012 om 12:04 #811025AnoniemHoi Deen, Moet dan de voorstag los, of kan hij naar boven eraf,
Gr. Adrie.
10 mei 2012 om 20:36 #811026De losse kogels draaien in losse drukringen, vandaar is de volgorde erg belangrijk. De voorstag moet je los maken. indien mogelijk boven. als je het verdikte eindstuk hebt verwijdert, kun je de wartel er langs boven afschuiven. Je moet natuurlijk wel het profiel in een tijdelijke hulplijn hangen.
Deen.
11 mei 2012 om 18:38 #811027AnoniemAdrie en Deen, Volgens mij is het veel makkelijker om het voorstag aan de onderzijde los te maken en langs deze kant de valwartel van het stag te schuiven. Revisie is dan makkelijk mogelijk zeker met behulp van Top Reff. Zoals Remco al zegt een klantvriendelijk bedrijf met een snelle service.
11 mei 2012 om 18:54 #811028Dat klopt Frank, Maar dan moet je ook de kunststof zeilinvoer verwijderen door de drie popnagels uit te boren, en.
Bij veel 2000 rol installaties zit de RVS buis muurvast om het aluminium profiel gecorrodeerd.
De kans dat je nog meer kapot maakt is dan alleen maar groter.
Maar het is natuurlijk het proberen waard.
Als je de stag losmaakt van de installatie en de 3 boutjes verwijdert moet je de RVS buis zo van het profiel af kunnen schuiven.
Ik bevestig ook dat Topreff een prima bedrijf is. afgelopen winter heb ik daar een volledig nieuw aluminium profiel gekocht.
Succes,
Deen.
16 mei 2012 om 15:04 #811029AnoniemHoe moet ik de voorstag boven losmaken? Kan deze er zo uit? Gr René
16 mei 2012 om 16:42 #811030Als je geen idee hebt …… zou ik adviseren een vakman te bellen! 16 mei 2012 om 18:00 #811031Na het lezen van de vraag van Rene, hoop ik dat hij zo verstandig is deze klus door een tuiger of in ieder geval een ervaringsdeskundige te laten uitvoeren. Maar laat je niet ompraten om een nieuwe rolfokinstallatie aan te schaffen.
Topreff is een prima product.
Maar toch,
Als je het met staande mast wilt doen: Verstaging en achterstag een beetje lossen.
Fokkeval goed vast maken aan de boeg.
Fokkeval = noodstag stevig doorzetten.
Rolfokprofiel is nu spanningvrij de mast staat stevig met behulp van de noodvoorstag.
Met bootmansstoel omhoog de mast in.
Wartel naar boven schuiven.
Het profiel onder wartel borgen met een lijn aan bijvoorbeeld de spival.
3 inbusschroeven van het eindstuk verwijderen.
Pin van voorstag demonteren.
Het eindstuk van het profiel afschuiven.
De wartel van het profiel afschuiven.
Wartel reviseren, (niet teveel vet gebruiken, loopt er met warm weer uit).
Alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Succes, maar wees voorzichtig.
Deen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.