HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Rolreefsysteem spin/genakers/Code-zero
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2009 om 16:50 #774073
Ik heb een 120 m2 asymo met slurf. De slurf werk nooit echt lekker, bovendien moet ik naar het voorschip. Dat alles is solo zeilend vaak link op druk vaarwater. Nu overweeg ik een furler te nemen met doorlopende schoot naar de kuip, inclusief topwartel.
Zijn er leden die ervaring ermee hebben? Is het dan beter een versterkt voorlijk aan te brengen of een aparte “val” tussen furler en topwartel?? (of allebei??)
Wie-o-wie heeft ervaring hierrmee??
Na aanschaf heb ik een zelden gebruikte slurf in de aanbieding
š 1 januari 2009 om 17:10 #799845Ger, Volgens mij heeft Michel op de Beauty een furling rol systeem voor zijn Code Zero zitten. Die meldt zich vast nog wel hier
Zelf heb ik er vorig jaar ook wel eens naar gekeken of het wat voor mij was, maar aangezien op mijn bootje het nog om een hanteerbare maat gaat (55m2), uiteindelijk besloten voor een slurf. Werkt bij mij prima!
Kan me voorstellen dat dit met een genaker van 100m2 PLUS even iets lastiger is.
Per mail zond ik je wat documentatie van ASYM furling toestanden.
Rob
1 januari 2009 om 17:44 #799846AnoniemHallo Ger, de Vendee zeilers hebben de code zero ook standaard voorzien van furlers. Ook zij moeten solozeilend net als jij, de lap zeil onder controle zien te houden. Facnor heeft mooie systemen, maar ook Carver heeft erg mooie, maar dure oplossingen. Ik heb laatst met een roller van Schaeffer gevaren, hetzelfde systeem, alleen was het nu gebruikt voor de HA fok, het werkte prima.
De doorlopende lijn op maat maken is de meest lastige splitsklus denk ik. Op onze D28 heb ik meerdere malen met een geleende vliegende genua gevaren.
Daarop zat ook een losse wartel en een trommel met doorlopende lijn. Wel was het voorlijk voorzien van een stugge lijn waar het zeil omheen draaide. In- en uitrollen bedien je met de doorlopende lijn, dus niet uitrollen met de schoot.
Ingerold stopten we de opgerolde ‘worst’ tijdelijk in de ankerbak tot dat er weer een reachrak te varen was.
De nieuwe systemen worden tegenwoordig voorzien van een anti-twist-lijn die door een tuiger op maat gesplitst moet worden.
Vraag anders eens bij Tuned in Enkhuizen, zij kunnen erg goed advies geven (Ze hebben Beauty ook onder handen genomen). Diem v. Heukelen van Neutmast in Middelharnis kan je ook wel verder helpen denk ik.
Succes!
1 januari 2009 om 19:14 #799847Er is een verschil tussen rollen en rollen. Alles valt te rollen zelfs een kuiptent bij wijze van spreken. Mijn code Zero rolt letterlijk zo goed als om zijn voorlijk. Daar loopt ook een weet ik hoe sterk van weet ik wat voor materiaal lijntje doorheen omdat bij dat zeil de spanning nogal kan oplopen. Als je bij een genaker begint te rollen zul je er een keer wel komen. Je probleem alleen is dat je onderaan begint te rollen en dat dan het zeil zich langsaam aan langs het voorlijk naar boven werkt. Domme zin maar ik weet ff nie beter … hik!
De top zal dus als laatste inrollen en daar zit ook het probleem. Door de windvang vaak op het voordek kan er een stuk zeil buiten het opgerolde geheel blijven staan (door de bolling in het zeil zelf)die wind blijft vangen. Dat geeft ten eerste een hoop geklapper en slijtage maar kan ook onverwachts uitrollen betekenen. Ik heb ooit op internet een systeem gezien waarbij er niet gerold werd rond een lijn in het voorlijk maar op 1/3 of 1/4 van het voorlijk, bij bolle voorzeil tenminste. Op die manier wordt bovenstaande voorkomen echter kan je nu geen link geven. Zal ff zoeken.
Even opbergen in een ankerbak gaat prima met spinakerdoek of heel licht zeildoek. Mijn laminaatje draait zich in zo’n strakke eigenwijze worst dat er op stukken maximaal delen/slagen zijn te maken aan dek van zeg 1 meter of meer. betekend dus het voorluik open of aan dek laten liggen. Dat laatste het meest. In 2 lange slagen langs de reling aan dek, even vast binden en klaar om te hijsen.
De hardware bij ons is overigens van Karver maar er is veel meer moois op de markt. Zo onbevooroordeeld als ik ben komt bij mij ook Vester naar boven maar net zoals altijd, keuze allom.
Gr Michel
2 januari 2009 om 16:45 #799848Scribenten (Rob bedankt voor de pics via E-mail), Ik heb lekker gegoogled en ben een hoop wijzer geworden. Ook met jullie commentaar. Ik zie de techniek, en begrijp deze volkomen. Alleen mijn echte vraag is en was: wie heeft er ervaring mee, en weegt het gemak/veiligheid zoveel voordeel op t.o.v. een “conventioneel” slurfsysteem dat het de investering waard is (een kleine 2000 euries ben ik zomaar kwijt voor alle toeters en bellen!!)
2 januari 2009 om 17:11 #799849Ja, voor mij weegt het enorm. Mijn voorzeil is zo vlak gesneden dat ik met de hele diepe koersen wat mis maar deze kan in en uitrollen zonder hem weg te moeten halen. Er staat dan niets te klapperen. Aldus mijn voordelen / ervaringen – in en uit te rollen vanuit de kuip (solovarend)
– hoeft niet weg gehaald te worden (aan de wind)
– gijpen kan heel gecontroleerd solo varend, eerst inrollen, gijpie en dan weer uitrollen
– met alleen een HA als voorzeil brengt het een hoog extra potentieel aan boord
– afkruizen met weinig wind net zoals aan de wind geeft een hogere VMG en een stabieler boot gedrag als er toch nog wat golvjes staan in vergelijking met heel diep varen. (tot aan 10 knopen ware wind)
Nadelen:
– Kosten
– Up & Down banen kom ik niet mee boven de 10 knopen wind. Dan kan ik niet diep genoeg varen. Hiervoor heb ik een 2e hands Spietje overgenomen/geruild
My 2 cents, ook al weet ik dat niet velen kiezen voor zo’n vlak zeil, ik ben er uitermate tevreden over.
Gr Michel
2 januari 2009 om 17:24 #799850Thanx Michel, Duidelijk!! Mijn Dikke Schuit heeft slechts een keerfok die wat power betreft, nog niet in de schaduw kan staan van een HA. Daarom…. plus de veiligheid…bediening vanuit de kuip…. Overigens heb jij een anti-twist lijn tussen de furler en de topwartel of als extra een stevige lijn ingeschoren in het voorlijk???
2 januari 2009 om 18:00 #799851In het voorlijk een lijn van weet ik wat voor een “rekvrij” materiaal. Hufterproof zoals Martin Baas het noemde. Als ik die te barste zou zeilen kreeg ik een nieuwe op zijn rekening. Het enige wat me tot op heden is gelukt is de scepters door het water sleuren als je niet op let. Halve wind met 10 knopen is echt het matje, met ruime wind heb ik gevaren tot 20 knopen ware wind. Elke keer een beetje meer. Aan de wind zeilen blijft een fabel moet ik er nog bij zeggen. Als de ware wind half in komt heb je hem schijnbaar wel aan de wind staan in een hoek tussen de 70 en 55 graden. Opkruizen is er echter niet bij. Heen en weer scheuren steeds half ten opzichte van de halve ware wind gaat wel wat me bij de eerdere bollere genaker niet lukte. En als het me toen lukte nam de helling heel snel toe. Ik zou hoger kunnen varen maar dan moet ik een waterstag aanbrengen om de doorbuiging van de genakerboom te minimaliseren (of carbon). Als ik nu de voorstag spanning maximaliseer en de wind komt erin zie ik de boom doorbuigen. Alleen met heeeeel weinig wind kom ik hoger dan 55 graden t.o.v. de schijnbare wind. Zal rond de 80/75 graden zijn ten opzichte van de ware wind. Hier geldt absoluut dat een toename van 4 naar 8 knopen (verdubbeling) ware wind een verviervoudiging geeft in winddruk die het schip ervaart.
Halve wind zeilend is de snit van zo’n vlakke jongen ook zodanig dat de aanstroming van het grootzeil minder wordt verstoord. Het achterlijk staat meer naar achteren als een genua en niet naar binnen zoals een Spi. De terugslag is dus aanmerkelijk minder in het grootzeil.
Als je de nadelen erkend is het een prima oplossing, althans voor mij. In de Zweedse scheren heb ik gevaren met een keerfok, een code zero opgerold en standby en het grootzeil. Vanuit de kuip kan ik dan varieren in oppervlak van 20 tot 145 meter zonder de kuip te hoeven verlaten.
Als het je om de halve tot ruime koersen is te doen dan geen bedenkingen. Wil je er echt het maximale uithalen ook “aan de wind” bedenkt dan dat er een heel nieuw krachtenspel ontstaat. Mijn code zero grijpt zo 9/10 aan in de mast, net geen top dus.
Voor maximale voorlijkspanning moet ik:
– achterstag los om de verjongde mast top wat naar voren te krijgen als ik spanning zet op de Code zero
– hijsen met een 28er winch aan de mast en die maximaal doorzetten
– dan de achterstag spanning aanbrengen met een vertraging van 1:8 op een 28-er winch op de kuiprand.
Hmmmm …. het heeft even geduurt voordat ik dat allemaal durfde maar we tikken de spanning steeds verder op en het blijft allemaal heel.
Concreet:
Ik had in mijn plan het idee om er hoog mee aan de wind te kunnen varen wat dus niet maximaal lukt. ten eerste omdat al heel snel de grens van het oprichtende moment wordt opgezocht en ten tweede omdat je voorlijk spanning enorm moet zijn om deze “recht” te houden als het harder gaat waaien. De praktijk heeft uitgewezen dat ik hem dus gebruik als een scheurijzer halve wind tot 10 knopen ware wind en dan bij elke knoop meer wind 5 graden moet vallen om de boel recht te houden. Bij 20 knopen ware wind vaar ik dan met de wind dus schuin van achteren. Dieper lukt tot een graad of 160 maar dan heb je wel bemanning nodig met een getraind oog. De boot moet dan een beetje negatief hellen (naar loef) waardoor het gehele zeil ook naar loef draait. Door de boom die 140 cm uitsteekt bij de boeg blijft 2/3 dan vrij van de projectie van het grootzeil. Laat je dan ook nog de tackline vieren waardoor het zeil gaat bollen bovenin en je de schoot kan laten vieren gaat het feest echt beginnen. Vaar je opeens door een golf 10 graden te diep dan valt wel de hele boel in, ….. moet je loefen en KABAAM dan vult het geheel zich weer om dan weer snel af te vallen. (onderwijl de schoten en de tackline bedienen). Het zeil is in verhouding met spinaker doek zeer zwaar, een laminaat doek. Dat moet echter ook voor de krachten die er “aan de wind” op komen te staan. Ga je nooit verder dan halve wind heb je meer mogelijkheden in de doekkeuze denk ik zo.
Hmmm, weer een heel verhaal op een korte vraag. Was toch bezig …. Doei
Gr Michel
2 januari 2009 om 23:59 #799852Hoi Michel, Bedankt weer voor de duidelijke uitleg. Ik heb wel ervaring met gennakers, heb zelf ook wel eens de giek door het water gezeild :motz: slaat je pacemaker wel over!!
De 41 (standaard met keerfok) en de 35 (standaard met HA) hebben de dekuitrusting al voor een gennaker. Maar zoals jij schrijft dat je lekker alles laat staan, en afhankelijk van het rak vanuit de kuip de gennaker bij kan zetten, spreekt mij bijzonder aan. Ik denk dat ik volgende week eens ga praten met Neut mast -Dien van Heukelum- (ik sta in de hal ernaast) over welke ik zal nemen…facnor…karver….profurl… Er zijn er nog wel een paar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.