HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › scheur in roerblad D31
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2010 om 22:27 #774977Anoniem
Bij het kranen bleek er gister een scheur in het roer van onze D31 te zitten. De scheur zit aan de bakboordzijde over een lengte van ongeveer 3/4 deel van het roer vlak achter de roeras. [img]http://rispinge.demon.nl/photo/convert.php?dir=726f6572&name=494d4147303231382e6a7067&type=1&v=0 [/img] .De scheur is duidelijk zichtbaar in het laminaat van het roer.
Het is geen vorstschade want er is geen inwatering (voor zover te zien) en ik weet zeker dat het in het voorjaar nog niet zo was.
De scheur ziet er vers uit (is nog wit van kleur) dus ik denk eigenlijk dat op een of andere manier vlak voor of tijdens het kranen iets fout is gegaan.
[img]http://rispinge.demon.nl/photo/convert.php?dir=726f6572&name=494d4147303231342e6a7067&type=1&v=0 [/img] Heeft iemand ervaring met dergelijke schade en reparatie daarvan?
Ik heb al wat andere berichten gelezen waar Modus Marine in Lelystad wordt genoemd.
Mijn roer moet wel weer volledig betrouwbaar zijn dus zelf doen durf ik niet aan..
Gert-Henk Bakker
D31
20 oktober 2010 om 07:53 #806090AnoniemGert-Henk, hoe ziet het roerblad eruit bij de roerkoning? En misschien lijkt het zo op de foto, maar zit er ook een scheur aan de (kopse) onderzijde van het blad?
Hing het roerblad nog kaarsrecht onder de romp, toen hij op de kant stond en heb je gechecked of het blad aan bak- en stuurboord niet tegen de romp aanliep?
Even iets anders: de vorm van het roerblad lijkt anders dan de bekende ellipsvormige en hoekige roerbladen die onder de van de Stadjes hangen.
Het is net alsof het hier om een ‘afgekort’ ellipsvormig roerblad gaat, maar misschien zit ik ernaast, hoor.
20 oktober 2010 om 10:25 #806091Hallo Gert-Henk, Annelies heeft een terechte vraag over de vorm. Vreemde vorm. Maar ik ben haast zeker van inwatering aan de bovenkant (vaak haast niet te zien), en vervolgens vorstschade na de strenge winter van vorig jaar. Bovendien is het materiaal zo te zien geheel aluminium en is er dus waarschijnlijk ook een portie oxidatie bijgekomen. Het lijkt alsof het schuim losgesprongen is van de alu roerking/vingerlingen. Kortom, het zou een flinke klus betekenen bij de roeren-boer
Een voordeel: de hele winter de tijd….
20 oktober 2010 om 18:05 #806092Aan de vorm te zien is het een door Dehler ingekort roer. De boot heeft zeer waarschijnlijk een ondiepe kiel. De onderzijde is door Dehler afgezaagd en dichtgesmeerd met ingedikte hars. Polyester of epoxy zonder glasmat of weefsel.
Begin door met een plamuurmes alle losse bekleding van het schuim te breken. Wat vast zit laten zitten. Het blanke schuim blijft dan over. Als door corrosie van de aluminium roerkoning het schuim is gescheurd, is dat duidelijk zichtbaar. maar is de reparatie behoorlijk ingewikkeld. Mijn advies is dan: uitbesteden als je niet handig bent met Epoxy klussen.
Is er echter aan het schuim niets te zien, dan is de reparatie vrij eenvoudig. en kun je het gemakkelijk zelf repareren.
Bij mij was vorig jaar de bekleding aan 1 kant losgelaten van het schuim. Ik heb dit onzichtbaar gerepareerd met 2 dunne lagen weefsel en epoxy, en afgewerkt met epoxyplamuur.
Succes,
Deen.
20 oktober 2010 om 19:44 #806093AnoniemBedankt voor jullie reacties zover.. Wat betreft de vorm: Deze Dehler steekt gewoon 1.50 meter en heeft dus geen ondiepe kiel.
Het roer zat eronder toen ik het schip kocht en ik heb aangenomen dat het orgineel is. Gezien jullie reacties begin ik daar nu aan te twijfelen… Misschien is het roer al eens vervangen door een vorige eigenaar?? Het is mij nooit opgevallen dat de roervorm van andere 31’s (die ook op de werf staan), afwijkt van de vorm van ons roer….
Ik heb niet gecontroleerd of het roer nog vrij kon draaien. Ik had het stuurwiel er al af en bovendien heb ik er in de hectiek van “het roer moet er direct af want hij hangt nu in de kraan” niet aan gedacht.
Aan de onderzijde zit trouwens geen scheur. Daar is alleen de antifouling laag beschadigd bij het verwijderen van het roer van het schip (de werfbaas heeft ‘m blijkbaar over het beton geschoven
😡 Ik geloof niet in vorstschade. De scheur was helemaal wit en is dus zeer recent. Ik vermoed dat ik of bij het manoevreren bij de werf iets heb geraakt of dat er bij het kranen iets fout is gegaan (boot niet hoog genoeg gehesen toen hij op de wal “gereden” werd??) Ik was zelf aanwezig bij het kranen en heb niets gemerkt dus wat dat betreft ook weer ongeloofwaardig.
Ik heb al contact met wat verschillende reparateurs gehad. o.a. ook met Modus Marine in Lelystad. Die geven aan dat ze de hele bekleding verwijderen, de boel goed laten drogen en vervolgens opnieuw epoxy met een matje rondom aanbrengen (natuurlijk mits de schuimkern en constructie onder de toplaag nog intact is). Dan isie dus weer zo goed als nieuw. Constructief doet die toplaag volgens hun niets trouwens. De harde schuimkern en vingerlingen geven de stevigheid aan het roer. Ze rekenen 1000 euro voor zo’n “grote beurt”. Ik heb ook nog prijsopgaaf gevraagd bij Ottenhome in Heeg. Die schijnen zeer goed te zijn met polyester reparaties (aldus een bevriende schade-expert).
Ik ga zelf eerst eens even met dat plamuurmes aan de slag. Kan ik mooi zelf even zien wat er onder zit…
Ik zal (betere) foto’s daar van maken.
Gert-Henk
Bewerkt door: Adagio, 21 okt 2010 – 23:21
21 oktober 2010 om 10:08 #806094AnoniemGert-Henk, Hieronder een foto van mijn roer (d31 bj 93, diepgang 1.5m), ik weet niet niet of de vorm afwijkt afhankelijk van bouw periode maar hopelijk heb je er iets aan. Mvg, Andre
[img]http://www.dehlerclub.nl/dcn/forum_images/roerd31.jpg [/img] 21 oktober 2010 om 13:08 #806095Mm mijn D31 steekt ook gewoon 1.50m en lijkt toch vooral op dat van de Adagio, behalve dan dat ik die scheur niet heb … (afgeklopt) Gr,
Teun.
21 oktober 2010 om 17:19 #806096AnoniemDe vorm is idd duidelijk anders. Onze Dehler is van 90/91. Misschien hebben ze de vorm van het roer gewijzigd na een bepaald bouwjaar? Of Dehler heeft gewoon 2 soorten roeren gebruikt natuurlijk…
Gert-Henk
D31-Adagio
21 oktober 2010 om 17:51 #806097AnoniemVoorganger Duetta 94 had een hoekig roerblad. Opvolger Dehler 31 heeft bij mijn weten altijd een ellipsvormig roer gehad. De roerbladvorm lijkt gelijk te lopen met de kielvorm, die onder onze Dehlers hangen. De boten met een vinkiel hebben standaard een hoekig roerblad, de Dehlers met een upsidedownkiel hebben een ellipsvormig roerblad. Ik houd het er toch op dat dit (elliptisch) roerblad is ingekort, zeg nu zelf…
[img]http://www.dehlerclub.nl/dcn/forum_images/roerd31_kort.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/dcn/forum_images/roerd31.jpg [/img] Alleen mijn boot heeft een vinkiel met een ellipsvormig blad, maar da’s dus niet standaard….
Maar goed, dat wetende is misschien wel interessant, maar je roerblad is nog steeds kapot, wat voor vorm ie ook heeft…
21 oktober 2010 om 19:43 #806098Soms waren ze nog niet door de “Oude” roeren en kielen heen of was er slechts een ander type op voorraad. Annelies heeft op papier gelijk, er zijn echter meer combi’s te vinden met een “vierkant” roer zonder up side down kiel en andersom. (Bij de 34 ers). Het getoonde roer van deze 31 ziet er “maatwerk achtig” uit. FF naar een tekening zoeken van de 31.
Gr Michel
21 oktober 2010 om 21:17 #806099AnoniemMooi geshopt Annelies! 😆 Het lijkt er zo wel erg veel op ja….
Het roer zal nu toch wel kaal gehaald moeten worden. We zullen zien wat er onder de laag antifouling vandaan komt… Als hij is ingekort moet dat te zien zijn (maar waarom zou iemand dat in vredesnaam doen…….)
Mijn kiel ziet er trouwens zo uit: Is dit up-side-down????
Vanmiddag het roer opgehaald en nog eens aandachtig bekeken. Ik krijg steeds meer de indruk dat bij het kranen het onderste puntje van het roer toch net achter de wal is blijven hangen… Mocht dat zo zijn dan vrees ik meer schade dan alleen de toplaag.. In dat geval is het maar de vraag of niet de hele constructie in het blad aan gort is en ook roeras en lagers niet verbogen/ontzet zijn
😡 Ik ga dit weekend eens even een stukje toplaag verwijderen om verder te kijken (en de lagers in de boot inspecteren en de wintertent erover gooien). Ik maak wel wat foto’s…
21 oktober 2010 om 21:26 #806100AnoniemAdagio wrote:Als hij is ingekort moet dat te zien zijn (maar waarom zou iemand dat in vredesnaam doen…….)
Tja, de punt van mijn roerblad is ooit beschadigd geweest doordat we voor anker lagen en de wind plotseling draaide, waardoor we net de keien raakten (beginnersfout, zeg maar…). Schade viel nog mee, maar moest wel flink in de reparatie. Ik kan me zo voorstellen dat bij een ernstige beschadiging wordt gekozen voor een rigoreuze amputatie van de punt.
Adagio wrote:Mijn kiel ziet er trouwens zo uit: Is dit up-side-down????
Ja, en volgens mij zijn alle D31’s uitgevoerd met deze kiel.Beschadiging van de roeras zelf vind ik eigenlijk nog spannender dan van de schaaldelen. Hopen dat het meevalt.
23 oktober 2010 om 14:01 #806101AnoniemHeb vandaag de constructie van de boot bekeken. Daar is geen zichtbare schade. Alleen de kopse kant van het lager is aan de achterzijde iets afgesleten. Blijkbaar wordt de bovenkant van het roer daar iets tegenaan gedrukt als er krachten op komen. [img]http://rispinge.demon.nl/photo/convert.php?dir=726f6572&name=44534330373836392e4a5047&type=1&v=0 [/img] Ik heb ook met een mesje een stukje van de toplaag verwijderd. Toplaag zit plaatselijk los van de schuimlaag. In de schuimlaag zit ook een dikke scheur…. Wat denken jullie daarvan??
Overigens is die schuim keihard!
[img]http://rispinge.demon.nl/photo/convert.php?dir=726f6572&name=44534330373838322e4a5047&type=1&v=0 [/img] De kop van het roer vertoond overigens geen zichtbare haarscheuren:
[img]http://rispinge.demon.nl/photo/convert.php?dir=726f6572&name=44534330373837382e4a5047&type=1&v=0 [/img] Gert-Henk
Bewerkt door: Adagio, 23 okt 2010 – 16:05
23 oktober 2010 om 17:29 #806102AnoniemGert–Henk, Je zou Grossenbode kunnen vragen wat een nieuw roer kost voor je D31 en checken of je huidige roer inderdaad hoort (of optimaal is) bij het bouwnummer van je boot. Ik heb geen flauw idee wat een roer kost maar als ik kijk naar je foto’s ben je waarschijnlijk meer dan 1000 euro kwijt voor reparatie. Ik ben een leek wat dit betreft trouwens maar persoonlijk zou ik wat informatie gaan winnen bij Grossenbode voordat je kosten gaat maken met je huidige roer. Mvg, Andre 23 oktober 2010 om 22:39 #806103Het roer is loeizwaar, maar drijft. vandaar de beschadiging aan het aanrakingsvlak. Bij mijn 31 heb ik daar een dunne kunststof ring tussen gemonteerd als een soort watergemeerd lager.
Hak met een houtbeitel de scheur verder open, je ziet dan ongetwijfeld de oorzaak.
gr.
Deen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.