HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › schroefas centreren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2011 om 17:31 #775091
Bedankt voor alle tips vorige week. Volvo Penta lager is ervan af. Schroefas bleek idd geborgd met bout en ring. De enige optie was “snijden”. Heb schroefas conform instructies weer opgelijnd met de motor maar dan zonder lager eea om vast te stellen of de as mooi midden in de schroefaskoker zat. Bleek echter onder het centrum te zitten.
Dat betekent dat de motorsteunen bijgesteld moeten worden. Het Dehlerclub handboek van de TC geeft daarvoor instructies. Andere informatiebronnen (boek van de motorcusrsus) zeggen echter dat je dit alleen zelf moet doen als je de kneepjes van het vak kent.
De vraag is dus zelf doen of beter niet?
MR
6 maart 2011 om 13:58 #807168Hallo mikmak Ik heb de boel ook uit elkaar liggen.
Bij de profesional heb ik eens 2 halve bussen gezien die om de as in het gat gaan.
Hij zij dat dit op de wal moet gebeuren.
Bij de de/en montage van de motor afgelopen zomer heb ik een en ander op gevoel en gezond verstand gedaan.
We hadden nieuwe motorrubbers gemonteerd en konde niet van de oude gemeten maten uitgaan, hebben daarna gewoon gevaren en er was nauwelijks lekkage.
Bij demontage vorig najaar op de wal omdat het roer er toch achter weg was , de schroefas ook verwijdert bleek dat de seal aan de onderzijde enigzins ingesleten was, ik denk niet dat dit te wijten was aan de laatste afstelling maar aan 20 jaat gebruik ca 1000 motor uren.
Wat wel opvalt is dat de seal erg stug is de nieuwe heb ik nog niet gezien/gevoelt
Ik denk dat monteren kijken en meten de oplossing is , ik heb nog niet verdiept in het hand boek en zal dit nog nazien.
Ik zal proberen contact te houden over de vorderingen.
Groeten Hans
6 maart 2011 om 14:53 #807169Hallo Hans, Onderstaande link is wel interessant.
https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=581 MR
6 maart 2011 om 19:25 #807170Maarten, De schroefas uitlijnen op de motor is onmogelijk als je op de wal staat.
In het water wordt de romp totaal ander belast dan wanneer deze opgebokt is.
Monteer de Volvo seal en wacht met uitlijnen tot je in het water ligt.
Deen.
6 maart 2011 om 20:24 #807171Dank je wel Deen. Obv eerder gerefereerde berichtenserie was ik inmiddels op dat pad uitgekomen. Ik ga aanvullingen leveren op het hoofdstuk in het TC handboek. Zowel het handboek als de instructie van Volvo noemen de uitlijning als stap in de montage. Ook de borgschroef die jij mij telefonisch al aankondigde ben ik tegengekomen.
Ik zal eindrapportage uitbrengen.
MR
9 maart 2011 om 15:56 #807172Hallo Deen en Maarten Waar vind ik de documentatie waar jullie het over hebben?
De Tc map ben ik even zoek en revisie’s heb ik nog niet gehad omdat ik geloof ik niet op de verzend lijst sta.
En dat artikel in de kampioen ben ik ook wel nieuwschierig is dat nog te achterhalen?
Groet Hans
9 maart 2011 om 22:25 #807173Dag Hans, Ik heb je vraag over het handboek doorgezet aan Wilfried Oude Vrielink, hij beheert de verzendlijst van Handboekeigenaren.
Met vriendelijke groet,
Deen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.