HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Schroefas losmaken uit Centaflex koppeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 maart 2008 om 20:43 #773691
Wie kan me duidelijk maken hoe ik de schroefas van mijn 36 cws uit 1989 moet losmaken uit de centaflex koppeling? En daarna weer vast? Ik heb wel iets van info gevonden, maar het is me nog niet duidelijk! Ik wil de as losmaken om een nieuwe volvo seal te monteren. (daarover overigens voldoende info op de site gevonden…) Wie kan me de weg wijzen?
Alvast dank, groeten Joost
18 maart 2008 om 21:14 #796343Beste Yohoost (naam?, fotootje?) Je draait de 4? bouten en contramoeren los. Dan zit de as a.h.w. nog vast door de spi-werking. Nu zitten er in die plaat 3 (of 4?) loze gaten met schroefdraad, ik dacht M10. Draai 4 bouten M10*50-60? gelijkmatig erin, tot ze aan de contraplaat geraken. Dan het geheel
gelijkmatigaandraaien, dus eigenlijk onder spanning zetten. Dan een lichte klap met een hamer en de zaak springt los. Je hebt dus eigenlijk een poelietrekker gemaakt. Gesnopen?? Succes
18 maart 2008 om 23:21 #796344Beste Ger, Dank voor je snelle antwoord, ik ga t es proberen.
En inderdaad, voor de herkenbaarheid zal ik es een fotootje sturen!
Groeten Joost
22 maart 2008 om 15:35 #796345Beste Ger, Helemaal gelukt, je beschrijving klopte als een bus en het was eenvoudiger dan ik dacht!
En nu moet-ie er weer op! Heb je daar speciale tips/ instructies voor? Ik zag een eerdere discussie met verwijzing naar een vergelijkbare Vetus koppeling, maar die is natuurlijk niet precies hetzelfde.
Iemand enig idee welk vet je moet gebruiken, daar waar dat aangegeven wordt?
Alvast dank, groeten Joost
22 maart 2008 om 18:18 #796346AnoniemGebruik zelf lierenvet voor al soort dingen. Heb ik altijd aan boord. Wat je wel secuur moet ontvetten is het schroefasgedeelte wat vastgeklemd wordt en uiteraard ok de conische bus die er om heen zit. Als er vet tussen blijft zitten kan de asverbinding loslopen. Het vet neemt ook ruimte in, als het vet er van tussen vloeit als je motorkamer warm wordt dan komt er speling op de conis / schroefas. Goede kans dat de verbinding dan gaat slippen. Succes:
Krijn.
23 maart 2008 om 07:10 #796347Dank! Nog een vraag: in de ‘kop’ van de as, het gedeelte dat in het konische stuk gaat van de koppeling, zt een bout met ring. Hoe daarmee om te gaan? ik zag m nadat ik het konische stuk van de as af getikt had….
23 maart 2008 om 15:40 #796348AnoniemHeb die bout met ring er bij mij ook op zitten. Neem aan dat de functie een borging is. D.w.z. als onverhoops de klemkoppeling los loopt kan je niet je schroefas verliezen. De bout met ring verhinderd dat je de schroefas kan verliezen. Tevens zorgt deze bout/ring ervoor dat bij monteren de as volledig in de conische koppeling zit en de klemming perfect is. Krijn.
24 maart 2008 om 01:15 #796349Het verhaal van de bout met ring aan het aseind heeft al eerder in een artikel over de demontage van de schroefas gestaan. Altijd eerst goed snuffelen in de eerder verschenen vragen/antwoorden kan deze problemen voorkomen. Gr
Wim
24 maart 2008 om 09:57 #796350Dank, wim, ik heb t gevonden. Die ring en bout zag ik pas nadat ik het konische stuk er af getikt had. Het borgde dus niet heel erg – het geheel is door het konische stuk mee naar buiten gekomen. Kan het zijn dat ik nu de binnenkant van dat konische ding heb beschadigd? Of is de ring niet van de juiste maat geweest – hij kon er nl wel doorheen…..begin me wat zorgen te maken! gr joost
24 maart 2008 om 11:11 #796351Joost, De te kleine ring is bekend, hoewel de as als hij loskomt uit de flexkoppeling er bij mij wel op bleef hangen. De juiste ringmaat kun je zelf bepalen door hem iets groter te nemen dan de opening van de conus in de flexkoppeling. Je zult voor het vastdraaien of losmaken van de ring toch de flexkoppeling los moeten maken van de flens van de motorkoppeling. Anders kun je er nauwelijks bij om de bout los te draaien.
De schade aan de binnenzijde van de conus zal weg loslopen. Zodra de ring door de opening heen is gewrongen wordt alles weer ruimer. Even voelen met een vinger of er geen al te gekke krassen in zitten en anders even met een waterproof schuurpapiertje herstellen.
Groet
Wim
24 maart 2008 om 21:37 #796352Wim, Dank, dat klinkt geruststellend. Maar ik ben er nog niet – rondstruinend in de archieven van dit onvolprezen forum vond ik een verwijzing naar een handleiding van een vergelijkbare koppeling van Vetus. In die handleiding wordt aangeraden bij het weer monteren de bouten met een bepaald moment aan te trekken. Is iemand bekend wat de waarden voor deze centaflex koppeling zijn?
Groet Joost
25 maart 2008 om 00:38 #796353Zet er aan de kant van de motor, op de flens van de motorkoppeling dus, een paar nieuwe borgringen tussen. Die hebben een scherpere kant dan de losgedraaide oude ringen. En dan simpel: vast is vast. Komt gegarandeerd niet meer los. Aan de conuszijde heb ik ze altijd gewoon “goed” vast gezet en nooit een probleem mee gehad. ALs je de boel toch los hebt liggen controleer gelijk even de uitlijning van de motor tov de as. Wel in het water met de mast erop! Gr
Wim
Bewerkt door: winima, 25 mrt 2008 – 18:19
30 maart 2008 om 10:32 #796354Krijn, Wim, anderen: Nogmaals dank voor de adviezen tot nu toe – ik ben er bijna. Ik ga de boel weer in elkaar zetten en heb nog 2 vragen:
– moet die ring en de bout op het uiteinde van de schroefas samen binnen de conus vallen, of aleen de ring, maw hoe ver kan de boel uitsteken voorbij de conus
– moet de flens van de conus strak tegen de flens in het rubberdeel van de koppeling aan zitten?
(achteraf word je altijd wijzer: had dit natuurlijk voor demontage even goed moeten bekijken, maar ja..)
Alvast dank,
groeten Joost
30 maart 2008 om 13:33 #796355Dag Joost, De borgring met bout op het uiteinde van de schroefas wordt als eerste goed vast gedraaid op de kop van de schroefas. De grap is dat je de schroefas nog heen en weer kunt schuiven in de conus als je de flensbouten van de conus nog niet hebt aangedraaid. Je kunt hem dan wat laten uitsteken om het vastzetten van de borgbout met ring wat te vergemakkelijken.
De volgende stap is dan de flens van motorkoppeling en de flexibele koppeling aan elkaar vast te zetten. ALs dat is gebeurd heb je nog wat speelruimte over om de schroefas in de conus weer naar achteren te schuiven. Hij gaat dan niet verder vanwege de borgbout met ring. De schroefas met de borgbout mag echter nooit naar voren toe tegen de flens van de motorkoppeling worden aangeschoven. De flexkoppeling kan dan zijn werk niet meer doen!
Daarna ga je pas de flens van de conus aandraaien en komt de as weer vast te zitten. Hierbij met gezond verstand te werk gaan en niet door blijven draaien tot de flens tegen de conusplaat aankomt. Dezen hoeven namenlijk niet tegen elkaar aan te liggen. Vast is vast! Ik heb iemand gezien die doordraaide tot de randen van de flens krom gingen staan. Die ging dus ook niet meer los en kon eruit gezaagd worden!!
Succes ermee.
Wim
Bewerkt door: winima, 01 apr 2008 – 02:01
7 november 2021 om 14:31 #796356Ik probeer van onze D31 de schroefas te demonteren. Ik heb konus wel uit de koppeling. Maar nu moet de konus nog van de as. Dat lukt nog niet echt.
Heeft iemand tips?
Bijvoorbaat dank
Hendrik001
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.