HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › ~ VHF kanaal 77 ~ › Schuttevaer race 2008
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juni 2008 om 10:05 #773822
Via een mooie livestream met tracks, films en livebeelden. Beetje elfstedentocht gevoel op deze manier.http://www.geosailing.comhttp://www.geosailing.com” class=”bbcode_url”> Heb snel 2 optima’s 92 kunnen ontdekken waaronder de “Best Buddies” , Rechtsonderaan als je op die site zit kun je klikken op “Live Video.
Groet Michel
14 mei 2009 om 09:08 #797357AnoniemZojuist naar de start gekeken van de editie van 2009. Dit jaar was de start later dan voorgaande jaren, 10.15 uur (moetsten nog een kwartiertje wachten op de buurtbus, haha). Het is een heel spektakel om de bemanning en sporters door Stavoren te zien lopen en dan al zeilend de haven uit te zien varen.Ik heb hem zelf 3 keer gevaren, maar dan krijg je van de actie in de haven weinig mee, je bent druk met de boot op gang te trappen Ik heb volgens mij 3 Dehlers kunnen ontdekken, Best Buddies, Meridian en Geryhound (oude Yachtvision D39SQ). Onze ‘bedrijfsboot’ Yachtvision was goed weg en ligt momenteel op een 3e stek. Alles is live te volgen via http://www.schuttevaerrace.nl en geosailing.15 mei 2009 om 07:39 #797358AnoniemEindelijk zijn ze verstandig geworden, vele deelnemers hebben hier vast gezeten, en waren daar terecht nogal ontstemd over: Citaat:
http://www.schuttevaerrace.nlVanmorgen kregen wij van een aantal trouwe deelnemers te horen dat er met de komende Noord-oosten wind bijna geen water meer staat op de Paardenhoek. Een van deelnemers schreef in zijn e-mail dat er naar eigen bevindingen op het ondiepste punt, bij hoog water slechts 2 meter water stond. Hij adviseerde ons dan ook om de route over de Paardenhoek niet te laten varen. Een andere deelnemer informeerde ons min of meer hetzelfde en verzocht ons ook om de route over de Paardenhoek niet op te nemen in de wedstrijd.
Deze zorgelijke opmerkingen gaven ons voldoende aanleiding om dit direct te verifiëren. Er is o.a. contact gezocht met Rijkswaterstaat en de Havenmeester van Terschelling. Eerstgenoemde informeerde ons dat er dit jaar nog geen nieuwe peilingen zijn gedaan en dat de boeien nog net zo lagen als vorig jaar. Na nog een telefoontje met het schip ‘Schuitengat’, het betonningsvaartuig van Rijkwaterstaat, bleek dit inderdaad zo te zijn. Volgens de heren van dit schip is de werkelijke vaargeul aanzienlijk – ruim 100 tot 150 meter – veranderd ten opzichte van de huidige betonning. Op sommige plaatsen zouden de rode boeien zelfs wel eens aan de andere kant van de groene boeien kunnen liggen !
Uit het telefonisch contact met de Havenmeester van Terschelling bleek tevens dat ook diverse sleepdiensten dit reeds hadden opgemerkt. Een andere, regelmatige bezoeker van het wad, een kokkelvisser kon dit ook bevestigen….
Kortom, dit zou er toe kunnen leiden, dat wil je de aangegeven betonning volgen, je dus buiten de werkelijke vaargeul gaat varen, met alle onzekerheden en gevolgen van dien. Zeker midden in de nacht is dit uitermate risicovol. M.a.w. dit vinden we onverantwoord.
Als wedstrijdorganisatie hebben we dan ook vanmiddag besloten om het traject over het Scheurrak, Paardenhoek en het Inschot uit de route te schrappen en één route – over de Boontjes, Pollendam en Blauweslenk – voor alle schepen te laten varen. Het varen in 2 klassementen blijft echter wel gehandhaafd……….
15 mei 2009 om 10:21 #797359AnoniemBen het niet met je eens. Ook dat is Schuttevaerrace. De eerste keer dat wij meevoeren moesten wij ook het wiel uitvinden. Je moet zelf het parcour voor de 1/2 marathon op Vlie zien te achterhalen.
Je maakt beginnersfouten, gaat slapen op de verkeerde tijdstippen etc. Een loper van 20 jaar heeft een heel ander tempo dan een loper van eind 40, laat staan fietser van eind 50 jaar oud. De organisatie heeft destijds daar geen oog voor gehad terwijl er in de atletiekwereld wel degelijk rekening mee wordt gehouden (voor vrouwelijke atleten wordt er werd wel een compensatie toegepast). Het antwoord was toen: tja, dat is Schuttevaerrace, je weet waaraan je begint.
Zo is het ook met het traject door de Paardehoek, Inschot. De ondiep stekende boten, meestal minder snelle boten, konden daar een inhaalslag maken terwijl de grote boten vast lagen.
Na protesten van oud gedienden, met meestal grote bakken, was er wel een luisterend oor.
Vorig jaar was er een keuze tussen Paardehoek en De Boontjes / Harlingen om naar Vlie te varen.
Voor schepen die het niet aandurven of te diep steken was er de ontsnapping via De Boontjes mogelijk. Laat het traject maar zo blijven, een ieder kan zijn verantwoordelijkheid nemen. Even aan de grond lopen kan echt geen kwaad, we hebben er ook zelf al eens de geul wat dieper gemaakt.
🙄 Er was een tactische keus mogelijk, bovendien staat er in de Boontjes op het ondiepste stuk niet veel meer water.De Lenco vergist zich en vaart met de stroom mee te ver naar buiten bij Vlieland en kan door de afnemende wind en tegenstroom Vlieland niet meer bereiken.
Ze hadden ook een anker kunnen gooien onder de Righel en wachten op meer wind of stroomkentering. Het zijn aspecten die allemaal bij dit spelletje horen, goed nadenken, voorbereiden en slim zeilen maken het tot een (z)ware race.
De race wordt op deze manier, samen met een start om 10,15 uur en nog maar 60 kM fietsen op Texel wel veel gemakkelijker.
15 mei 2009 om 16:13 #797360AnoniemAha jij wilt de Schuttevaer race helemaal orgineel houden :top: , het is inderdaad wel een buffelrace.We hebben er nog nooit aan meegedaan, maar ik lees dat er fietsers zijn van 50 jaar oud dat geeft nog hoop.
Sprak jaren geleden Harry Amsterdam tijdens de clubdag, die vond het maar niets om met die 39 SQ
vast te lopen
😆 Maar ja boten steken steeds dieper neem bijv. de Dehler 34 SV die steekt een kleine 2 meter, er stond er eentje op de kant (Stellendam) dan kun je wel zien dat er wat veranderd is.
Jaap
15 mei 2009 om 16:35 #797361Mee eens Jaap, origineel houden zoals Mr. Reid het bedoeld heeft. Maar helaas, “dass war einmal”. Nu kan je zonder problemen Harry Amsterdam voor het zeilen nemen, Emile Zatopek (wie-zeg-u???) voor het hardlopen en Michael Boogaarts voor het wielrennen. En dat mag allemaal. Als zeiler kom je ook nog terecht in onontgonnen gebieden, zoals daar zijn Boontjes en Paardenbek. Geen wonder dat het zeiljacht “Saileast” (blad “Zeilen” van vandaag) volkomen de weg kwijt is en “Sailwest” in zijn vaandel heeft staan, en op de Noordzee verlijerd is. Kortom die hele Schuttevaerrace, prachtig, maar heeft helemaal-niets-nada-niks met een zeilwedstijd van doen. Maar er om lachen kan je wel 😆 16 mei 2009 om 13:53 #797362Anoniemger.rossel wrote:Kortom die hele Schuttevaerrace, prachtig, maar heeft helemaal-niets-nada-niks met een zeilwedstijd van doen. Maar er om lachen kan je wel
😆
Het gaat ook niet om de zeilwedstrijd, net als dat de triathlon, niets met hardlopen alleen te maken heeft. De combinatie maakt het tot een race. Profs, zoals Boogaarts etc. zijn uitgesloten van deelname. Wel toegestaan zijn kotsende Kenianen omdat ze wel hard kunnen lopen, maar nog nooit op een schommelend bootje hebben gezeten16 mei 2009 om 13:57 #797363AnoniemQuote:Sprak jaren geleden Harry Amsterdam tijdens de clubdag, die vond het maar niets om met die 39 SQ vast te lopen
Hij was groot voorstander van omvaren via de Boontjes. Misschien wel omdat Mary Briant, Waarschip 5.70, de laatste edities wel door de Paardenhoek kon zeilen en alsnog de wedstrijd een paar keer achter elkaar kon winnen.
16 mei 2009 om 15:24 #797364Hoi Remco, Blijft natuurlijk, dat ik het van de deelnemers een fantastische prestatie vind. Alleen al het zeilen op de Wadden in nacht en (letterlijk) ontij zou me nachtmerries bezorgen. Toch is het m.i. een evenement, prestatietocht, you name it. Want als je een bootshandicap hanteert, dan moet je toch ook een individuele handicap hanteren voor de fietser en de loper? Hoe denk je dat dat gerealiseerd moet worden
🙄 Maar we volgen het met plezier! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.