HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Informatie en vragen over buitenlandse zeezeilreizen. › Serieuze zeezeiltocht met een Dehler 31 : wie o wie heeft er
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2008 om 11:14 #773593
Goedemiddag, Na wat op IJsselmeer en Zeeland rondgevaren te hebben begint het nu echt een beetje te kriebelen om een half jaar, of als de financien het toelaten een heel jaar te gaan zeilen …. Route moet nog bepaald, ideeen en mogelijkheden genoeg.
Echter : ik vraag mij af in hoeverre een Dehler 31 nu geschikt is om een oversteek naar de Canarische eilanden (bijvoorbeeld) te maken .
Heeft iemand ervaring met een relatief kleinere boot voor zo’n serieuze onderneming ?
Groet,
een nu al dagdromende Teun.
15 januari 2008 om 12:26 #795356Hoi Teun, Super plan; Als je met de Valkenbokaal maar terug bent
Groetjes,
Astrid. 15 januari 2008 om 14:17 #795357Hoi Astrid, Valkenbokaal 2008 gaat zeker lukken …. 2009 wordt lastiger … Ben nu trouwens de reisverslagen van Michel aan het lezen (Beauty): kriebel kriebel kriebel ….
Groet,
Teun.
15 januari 2008 om 15:23 #795358AnoniemHa die Teun, Mooie plannen om eens een echte reis te maken, moet kunnen met een D 31.
Zón boot beweegt wel weer dat is dus vermoeiender, ook je snelheid is natuurlijk lager dan een D 35-36-37 enz.
Voor de rest zou ik de boot wel aanpassen, zeker met nav. app.
Ook een flinke stuurautomaat is een must.
Maar het belangrijkste is dat je zelf langdurig moet kunnen functioneren, ik zou daarom maar eerst naar het Noorden gaan dan heb je meer mogelijkheden.
Een oversteek naar de Can. Eilanden is nou niet bepaald een “starter”
Ben wel benieuwd naar je voorbereidingen en ga je duo handed / solo ??
Groet
Jaap
15 januari 2008 om 15:25 #795359Bespreek het eens met Henk Bezemer, misschien tijdens een presentatie van Henk aan de DCN?? Henk heeft ruime ervaring met kleine boten.
Deen.
15 januari 2008 om 16:08 #795360Ha Jaap, idee is nog niet zo lang geleden geboren. Plan is duo handed. en inderdaad na het lezen van de reisverhalen van Michel is de kans erg groot dat we naar het noorden gaan.
We zijn nu bezig om de eisen lijst van de wensenlijst te onderscheiden
Op die manier verder. We hebben nu nog bijna anderhalf jaar voor de voorbereiding (2008 gaan we no way halen) dus stapje voor stapje.
Groet,
Teun
15 januari 2008 om 16:36 #795361AnoniemAlvast even een boodschappenlijstje voor je opgezocht, aan deze tocht doen trouwens ook veel kleine jachten mee (idee) bron: Came Race 2008
http://www.camr.nl/nl/index.htmloeps linkje werkt niet even kijken onder publicaties// uitrusting
Bewerkt door: Rush, 15 jan 2008 – 17:38
15 januari 2008 om 16:38 #795362AnoniemEen D31 is een class B zeilboot. Wat betekend dat het gemaakt/geschikt is om tot 100 nm uit de kust te kunnen varen. Ik heb nu ook een D31 en hiervoor had ik een class A die in principe wereldwijd geschikt is. Er is een behoorlijk verschil. Daar ook een nacht met een zee/golven ~ 3+m/bfr8 meegemaakt. Ik zie de D31 dat nog niet met dezelfde eenvoud doen. Los van de verschillen is de bemanning en ervaring van evengroot dan wel nog groter belang. Er zijn mensen die met een roeiboot oversteken. Dus alles kan afhankelijk …….
Google “Henk Bezemer vier zomers zeilen”
Hij heeft o.a. met een waarschip 570 = 5m70!, solo op en neer naar de azoren gevaren.
Zelf heb ik nog steeds dezelfde ambitie.
Albert
15 januari 2008 om 17:56 #795363AnoniemTeun_Schroeder wrote:Ha Jaap,
idee is nog niet zo lang geleden geboren. Plan is duo handed. en inderdaad na het lezen van de reisverhalen van Michel is de kans erg groot dat we naar het noorden gaan.
We zijn nu bezig om de eisen lijst van de wensenlijst te onderscheiden
Op die manier verder. We hebben nu nog bijna anderhalf jaar voor de voorbereiding (2008 gaan we no way halen) dus stapje voor stapje.
Groet,
Teun
Hi Teun,
Naar het Noorden, langs de kust via Duitsland naar Denemarken en Zweden, Dat is prima te doen met een D31, zelf heb ik het al een aantal keren gedaan, FF95,
D34 en victoire 1044.
gr
Chris
15 januari 2008 om 18:01 #795364Teun_Schroeder wrote:….We zijn nu bezig om de eisen lijst van de wensenlijst te onderscheiden
Groet,
Teun
Teun,
Ik zie je naam nog niet staan bij de reddingsvlot aktie? Heb je er al 1?
[img]http://www.dehlerclub.nl/images/Plastimo%20Cruiser%20ORC.jpg [/img] Rob
15 januari 2008 om 18:09 #795365Windkracht 8 en 3 meter golven is ook op een groter schip niet leuk. Tenminste dat vind ik. Ik heb met veel plezier 15 jaar gevaren op een D31. Tijdens deze 15 jaar hebben we regelmatig op zee gevaren. Duitse Wad Engeland Frankrijk. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het schip niet onder controle had of dat er een gevaarlijke situatie ontstond, behalve éénmaal met potdichte mist recht voor Calais. Ik had geen radar en dat is op zee toch een must.
Slecht weer moet je niet opzoeken, maar het kan je overkomen en ook ik heb in het verleden genoeg wind over me heen gehad.
Een D31 laat zich prima zeilen ook met harde wind als je de zeilvoering van het grootzeil vroegtijdig inneemt (t/m 3e rif). Zelf had ik de voorkeur van vaste voorzeilen die op tijd gewisseld werden. Op tijd een rif zetten maakt het allemaal een stuk prettiger.
Ik geloof dat je met de juiste uitrusting en zeilen heel ver kan komen.
Raymond van der Steen Aileen d34 jv (voorheen D31 estimee)
15 januari 2008 om 18:27 #795366AnoniemBen het uiteraard helemaal met je eens. Het overkomt je (2 x). Die boot had een kiel van 1m90 en een brede kont. Met een backstag is dat dan te doen. Een D31 zal ongetwijfeld het ook kunnen, anders had ik een andere gezocht. Echter een flinke kiel is dan plezierig. 15 januari 2008 om 19:03 #795367AnoniemTeun, Met een Dehler 31 kun je een heel eind komen op zee. Dat men roept dat een schip gemaakt is voor 100nm uit de kust vind ik altijd loze kreten geen (let op geen aanval op Albert maar op classificering) en dan bij 105nm is het gevaarlijk (?) en 2 nm vlak boven Terschelling veilig of in de Duitse Bocht (een van de gevaarlijkste wateren ter wereld!) niet? (zal wel weer discussie los barsten). Zelf vind ik classificeren in grote lijnen het creeren van een vals gevoel van (on)veiligheid!
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein en (even belangrijk) zijn bemanning. Als je pas in 2009 gaat zou ik je echter willen adviseren deze zomer niet te blijven hangen op het IJsselmeer en/of Zeeland. Knal lekker met je bemanning in 1 keer door naar Noord Denemarken (40 uur zeilen) of naar Cuxhaven (25 uur) en dan niet met windstil weer want dan leer je nog niets! Persoonlijk vind ik wel dat enig zee-ervaring aan te bevelen is voor dat je naar de Canaren vaart!
En een jaar in het noorden lijkt mij koud (Henk v/d Velde zal mij wel een mietje vinden).
Ga je voor een half jaar dan is het Noorden (Noorwegen, Denemarken, Finland etc) met een dehler 31 natuurlijk absoluut geen probleem!
Zelf zijn wij al diverse keren in het Noorden geweest met onze huidige boot en ook met onze vorige boot een dehler 31.
Bert Veenstra
“Lima Bravo”
Dehler 36 CWS
15 januari 2008 om 19:33 #795368AnoniemIk heb het reisverslag van Jean Heijlbroeck net uit (De wereld is rond). Hij is met een Elizabethan 30 solo rond geweest. Leuk leesvoer trouwens, lag onder de kerstboom en ik heb hem nu al uit, voor mijn doen vlot !. Ook henk Bezemer heeft het een en ander gezegd en geschreven over het maken van zeereizen met kleinere schepen.
Ik heb zelf met grotere (42 voet) en kleinere (30 voet) onder wisselende omstandigheden op open zee gevaren en kan behoudens het comfort niet veel verschil ontdekken. Een klein schip is wat tuiteliger.
Het is uiteindelijk de bemanning die het moet doen.
Wij voeren eind jaren 70 in een 30 voeter in een ruk van harlingen naar Helgoland, met alleen een kompas, een log en een stel kaarten en ik leef ook nog steeds.
Ik heb deze discussie ook wel vaker met mensen gevoerd. Als ik dan zeg dat ik met mijn bootje in zwaar weer op de noordzee minder risico loop als in de zomerdrukte op de duitse autobahn, kijken ze je raar aan.
Ik zou gewoon lekker op pad gaan, klein beginnen, een ritje naar Helgoland of lowestoft o.i.d.
15 januari 2008 om 21:41 #795369AnoniemIn de dubbele discussie, hoe groot moet de boot zijn en wat we allemaal al hebben gedaan, was de oorspronkelijke vraag “van de meren in 1 keer etmalen op zee met een D31”. In de classificatie D31 is een class B goed voor een beeldforming en terecht geen limiet of garantie.
Als iemand dan voor het eerst gaat, zou ik zeggen wordt opstapper, of sluit je aan bij een groep en doe een 24h of 48h de 1e keer onder begeleiding. Mijn ervaring is risico 1 de kou en risico 2 vermoeidheid en natuurlijk kan zeeziekte ook nog meespelen. Tijdens een gezamelijke tocht kan je regelmatig marifoon contact houden.
Bij de vereniging van toerzeilers,
http://www.toerzeilers.nl , worden ieder jaar allerlei tochten georganiseerd waarbij eigen kiel en opstappen mogelijk is. (tenzij DCN ook tochten maakt?) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.