HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › speling roerlagers 35 cws
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2003 om 10:26 #771683Anoniem
Navraag bij Dehler leerde mij dat ik geen JP3 lagers kan monteren bij mijn 35 omdat het een cws type betreft. Blijkbaar is de hennegatskoker anders dan bij de cruising. Aangezien de kunststoflagers in zeewater uitzetten en op de kant (winter) krimpen, heb ik in het begin van het seizoen trilling in mijn roer bij ongeveer 5.5 mijl en had ik afgelopen zomer een roer dat zodanig strak in de lagers zat dat het stroef liep en piepte.(ik lig op zeewater)
Ik vraag me nu af of vervangen van de kunststoflagers voor nieuwe kunststoflagers wel zin heeft, of dat het oude euvel zich in no-time zal herhalen
29 november 2003 om 23:05 #779504De kunststof die Dehler heeft gebruikt neemt waarschijnlijk vocht op waardoor jouw problemen ontstaan. Alternatief:
Informeer bij (bijvoorbeeld) firma Vink kunststoffen te Didam naar een zeewaterbestendige kunststof die geen water opneemt, en laat daar een nieuwe bus van draaien.
Als Dehler geen oplossing heeft, misschien Grossenbrode wel?
By the way,
Mijn 35 Stuurt tot nu toe (gelukkig) speling vrij, licht tot zeer licht.
succes,
Deen,
D35, Second Love.
30 november 2003 om 12:17 #779505AnoniemDeen dank voor de reactie, ik zal daar eens informeren. Siewert
30 november 2003 om 17:49 #779506Siewert, De D35 hoort, ook zonder speling op de roerlagers, licht tot zeer licht te sturen. (Het schip heeft immers een spelingvrije stangenoverbrenging en geen ordinaire ketting over een kwadrant). Alle nylon achtige kunstoffen nemen vocht op en zetten dan wat uit. De ideale dimensionering is dat het natte lager net speling vrij is. Zomaar vervangen heeft geen zin. In feite zijn alle onderdelen in orde, alleen de combinatie loopt in Uw geval net te stroef. Het trillen wordt overigens veroorzaakt door het ontstaan van een wervel aan achterkant van het daar relatief dikke roer. Dit heb ik ook gehad en verholpen door een “anti-wervel rand” aan het roer te slijpen. (Dan merk je overigens hoe hard hard-schuim inderdaad is).
Met vriendelijke groet,
Wilfried.
1 december 2003 om 09:29 #779507Ik kan het verhaal van Wilfried wat betreft werveling (lees cavitatie) achter het roer nog aanvullen met een gesprek dat ik had met Hans Korner (ontwerper van onze D-35 en ook al 10 jaar gelukkige eigenaar van dezelfde D-35): in het voorjaar hoort men die cavitatie meer, omdat het roerblad dan glad is, later komt er meer vervuiling op, dus het water wervelt dan meer, waardoor de invloed van die achterkant minder dominant is. De oplossing is inderdaad: de helft van de achterkant van het roerblad naar links afvijlen en de andere helft naar rechts afvijlen. Wat betreft moeilijk sturen: het is onder zeil ook de (minimale) invloed van het krom trekken van de roerkoning. Door de druk op het roerblad wordt deze minimaal “krom” getrokken. Volgens info van Dehler hebben schepen uitgerust met een ST-6000 er minder last van omdat die constructie halverwege de roerkoning zorgt voor een “starre” roerkoning. Verder is zout water ook van invloed op het kunststof. (Maar waar is zout water allemaal niet slecht voor, behalve voor psoriasis…)
š 1 december 2003 om 20:21 #779508AnoniemDank voor de reacties. Het roer loopt echter ook stroef bij het varen onder motor, met name bij het verlaten van de haven. het zal dus wel uitzetten zijn.
Van Dehler kreeg ik nog een mail dat ik de buitenkant van mijn hennegatskoker op moest meten, als deze 100mm is kan ik er een pendellager in plaatsen, anders wordt het er een van kunststof, waarbij ik zal proberen om een legering te krijgen die weinig gevoelig is voor zeewater.
Dat is overigens goed voor een heleboel zeilgenot en ruimte een aanrader voor de liefhebber. Alleen drinken is wat minder.
Bedankt
Siewert
14 december 2003 om 12:21 #779509AnoniemHet roer is er inmiddels uit geweest, schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Uitgevoerd door Delta Marina, we hebben lagers laten zitten omdat het euvel volgens delta marina waarschijnlijk verholpen zal zijn, (vuil en een braam op het kunststof) Het roer loopt zeer soepel, dus wachten we af.
De cavitatie kan ik verhelpen door een scherpere rand aan mijn roerblad te schuren, tot half verwegen aan stuurboord en daarna verder naar beneden aan bakboord??
Kan ik dat doen met b.v. een vlakschuurmachine, doe ik dat alleen op het achterste gedeelte of moet dat wat verder op het roerblad beginnen??
Wat zet ik op het afgeschuurde roerblad om het weer te beschermen tegen indringend vocht??
Siewert
19 december 2003 om 11:45 #779510AnoniemHallo Siewert, Dat zal zonder twijfel een epoxy product moeten worden. Mocht de resterende schaal te dun zijn geworden, wellicht wat glasvezelband aanbrengen. Denk wel aan de juiste harder t.o.v. de buitentemperatuur! Voor een goed advies op dit terein ga ik altijd naar Polyservice in Nieuwerkerk a/d IJssel. In Amsterdam is ook een vestiging.
Succes en Groet,
Ger Berghuis.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.