HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › SPX-5 en oude kompas Optima-92?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 april 2011 om 11:22 #775250Anoniem
Mijn kompas op de stuurkolom geeft een extreem grote afwijking a.g.v. van de nabijheid van de motor van mijn nieuwe stuurautomaat. Ik gebruik dit kompas in feite niet (kijk er wel eens op) omdat ik een extra kompas heb geplaatst naast de kajuitingang. Bovendien heb ik de kompaskoers op het display van de SPX-5 en de juiste koers via mijn GPS. Echter, de afwijkende kompasnaald is toch storend en bovendien geen gezicht.
Heeft iemand dezelfde ervaring en wat is hier de oplossing voor?
28 april 2011 om 15:32 #807570Beste Adriaan, De Dinky-Toy kompassen die op onze bootjes gebruikt worden hebben geen mogelijkheid te compenseren. Zoiets kan met magneetjes op de diverse windhoeken. Dus er zijn 2 mogelijkheden: motor verplaatsen of een deviatie-tabel maken. Dat laatste wordt zelden of nooit gedaan op onze yachies. Dus het kompas bij de kajuitingang wordt je stuurkompas. Het andere kompas eruit slopen, daar past precies een bierblikje in
😆 28 april 2011 om 15:52 #807571Wieso? mein Kompass hat eine Deviationstabelle dabei und unter dem Kompass Metallene Deviations”Klötzchen”.
Das ist der originale Suuntokompass, von Dehler geliefert.
Also:
Kompass mal abschrauben und von unten ansehen.
Und prüfen, wie der Kompass mit und ohne eingeschalteten Autopilot reagiert.
Wenn das gleich ist, dann versuchen, mit Magnetfolie oder Tape und einer kleinen Stahlmutter (kein Edelstahl!) zu kompensieren.
Kann klappen…
Aber die Bierlösung ist auch nicht schlecht….
Peter
28 april 2011 om 20:39 #807572AnoniemGer, steek er de draak maar mee! De voornaamste reden waarom indertijd na lang beraad de keuze op de Optima-92 is gevallen was de heuse stuurkolom met het schitterende kompas als een kers op de taart. Deswegen gehe ich zuerst für die Metallene Deviations “Klötzchen” von Peter
. Mocht dat niet lukken dan funktioneert een bierblikje wellicht als “Klötzche” en sla ik twee vliegen in één klap
😆 .29 april 2011 om 06:51 #807573Hetzelfde probleem speelt ook bij mij. Op een N koers bijna 20 graden afwijking. Het maakt daarbij niet uit of de stuurautomaat aan is of uit. Ik ga ook maar eens Deviation Klötzchen. 29 april 2011 om 12:00 #807574AnoniemIn de Navimo catalogus staat een heel goed overzicht hoe een Kompas gekalibreerd kan worden. De cat. staat ook online als ik het goed heb. Verder hebben Plastimo kompassen vaak wel een mogelijkheid voor compensatie of er zijn magneetsets voor te koop. Datema Delfzijl kan het volgens mij ook aan boord voor je uitvoeren. Kost wel een paar stuivers.
29 april 2011 om 17:44 #807575AnoniemHa, ben ik dus kennelijk niet de enigste met dit probleem. Mijn kompas heeft trouwens wel compensatie magneten. Hier wil ik dit seizoen maar eens aan gaan draaien. De afwijking zit trouwens voor 99% alleen in de oost-west koersen. Op noord-zuid koersen klopt het vrij aardig, en of de aandrijfmotor van de stuurwielcassette echt de boosdoener is, daar ben ik nog niet zo zeker van. Hmm, misschien een idee voor een calibratie “workshop” ??
Bewerkt door: Hinde, 29 apr 2011 – 19:46
29 april 2011 om 19:06 #807576Officieel heet het het kompas compenseren. We lagen vroeger na elke werfbeurt (laswerk wijzigt het magnetisch veld van een stalen schip) met ons patrouilleschip aan de kompaspaal en dan ging er een ‘mannetje’ (kompassteller) mee aan de slag, met als resultaat een zo klein mogelijke deviatie en een verse deviatie-tabel. Ik weet niet of het zo simpel is om zelf te doen, maar ik ga het toch proberen, want ik maak, eigenlijk maakte tot de forse afwijking, nog steeds gebruik van het stuurkompas.
Ik heb een Silva stuurkompas, maar ik heb daar nog geen compensatiemogelijkheden aan ontdekt, of heb ik iets gemist die enkele keer dat ik het heb gedemonteerd? Ik denk dat ik ga experimenteren met whiteboard magneetjes.
3 mei 2011 om 18:23 #807577AnoniemJelle, voor Silva opbouwexemplaren zijn magneetjes beschikbaar, kun je boven het lampje monteren / schroeven. Het grote voordeel is dat ze aan buitenkant stelschroefjes hebben die het compenseren gemakkelijker maakt. 3 mei 2011 om 20:54 #807578Zou je misschien, een ronde varend, om de 10 of 20 graden de kk kunnen vergelijken met de GPS koers en zo een deviatietabel maken? 4 mei 2011 om 07:29 #807579@ tadorna, Ja dat kan als je maar een hele grote bocht maakt om de GPS de tijd te geven de juiste koers aan te geven. De ene GPS is wat sneller dan de ander. Ook doen uiteraard op stilstaand water het liefst op vlak water als het windstil is.
Maar het is juist dat je zo eenvoudig zelf aan de slag kan.
gr Michel
4 mei 2011 om 08:52 #807580Het is haast ondoenlijk om met een GPS het kompas te compenseren. De aangegeven koers aangegeven door de GPS is in hoge mate afhankelijk van de delta T(ijd) en delta V(itesse). Beter is zoals je het “vroeguhh” deed. Kostte vaak wel weken: vaar langs een boeienlijn. Kijk op de kaart welke koers het zou moeten zijn en ook op het kompas. Noteer die 2 waarden. Doe dit zo vaak als de mogelijkheid is op verschillende koersen (vandaar die weken….) Uiteindelijk krijg je genoeg waardes om een deviatiekromme te tekenen. Deze kromme heeft toch meestal een soort sinus-vormige lijn. Dan kan je de ontbrekende koersen redelijk nauwkeurig intekenen. Het resultaat is goed genoeg voor onze doeleinden. Gedurende deze weken van notaties moet je natuurlijk geen zaken rondom het kompas wijzigen. Zoals toch maar een bierblik-houder monteren naast de stuurstand (tenzij die van hout is 😆 )4 mei 2011 om 17:32 #807581AnoniemIk zie het probleem niet zo. Sterker nog, deze procedure wordt ook gevolgd bij het kalibreren van het stuurkompas van de SPX-5 stuurautomaat met de kaartplotter aangesloten op de NMEA input. Het resultaat was een perfect gecompenseerde fluxgate. Wat Michel ook al aangeeft…..het moet wel rustig weer zijn.
8 mei 2011 om 15:32 #807582Chakra wrote:Jelle, voor Silva opbouwexemplaren zijn magneetjes beschikbaar, kun je boven het lampje monteren / schroeven. Het grote voordeel is dat ze aan buitenkant stelschroefjes hebben die het compenseren gemakkelijker maakt.
Er zitten inderdaad schroefjes op die plek. Ik ga volgende keer de boel beter bekijken.
Een test met mijn peilkompas wees uit dat de motor van de stuurautomaat inderdaad sterk magnetisch is.
24 mei 2011 om 07:40 #807583hofstra wrote:Chakra wrote:Jelle, voor Silva opbouwexemplaren zijn magneetjes beschikbaar, kun je boven het lampje monteren / schroeven. Het grote voordeel is dat ze aan buitenkant stelschroefjes hebben die het compenseren gemakkelijker maakt.
Er zitten inderdaad schroefjes op die plek. Ik ga volgende keer de boel beter bekijken.
Een test met mijn peilkompas wees uit dat de motor van de stuurautomaat inderdaad sterk magnetisch is.
Helaas zijn de schroefjes alleen bedoeld om het kapje van het kompaslicht te bevestigen. Ik heb, althans aan dit Siva Kompas, geen compensatiemogelijkheden kunnen ontdekken. Een experiment met losse magneetjes heeft geleerd dat compenseren inderdaad een vak apart is. Deviatie reductie op de ene koers betekende een grotere op een andere, dus ik laat het er even bij.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.