HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › SPX-5 voeding steker probleempjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2011 om 13:35 #775115Anoniem
Als ik even een zijsprongetje mag maken… 25 maart 2011 om 17:59 #807320Zelfde probleem met de aanvulling dat de rubber manchet al na een jaar ernstige verweringsverschijnselen begint te vertonen. Maar wat is een wurgwartel? 25 maart 2011 om 18:24 #807321AnoniemEen wurgwartel is een kabeldoorvoer met rubber inleg. Door de wartel aan te draaien “wurgt” de rubber ring de kabel waterdicht af. Mits de goede maat en op de juiste spanning aangedraaid niet alleen een goede waterdichte doorvoer maar vormt ook een goede trekontlasting. Die rubber hoes was bij mij niet alleen verweerd maar bezorgde mij gelijk een paar pikzwarte handen.
26 maart 2011 om 13:20 #807322Mocht je een succesvolle vervanging met wurgwartel kunnen melden, dan houd ik me graag aanbevolen voor montage en materiaaltips. 26 maart 2011 om 13:46 #807323AnoniemEn anders ik wel (graag aanbevolen gehouden voor suggesties!). Ik heb op zolder proefgedraaid met de SPX-5 op de vanwege renovatie gedemonteerde stuurkolom en toen viel me de zwakke constructie van de stekker al direkt op. Mijn kabel verdwijnt nu, met een wurgwartel, in de stuurkolom. HINDE, ga jij een stekkerdoosje op de kolom maken of maak je een ononderbroken verbinding?
26 maart 2011 om 13:53 #807324AnoniemNou Adriaan, een vaste verbinding zou mijn voorkeur hebben maar daar ga ik waarschijnlijk spijt van krijgen dus ik ben nu op zoek naar een geschikte waterdichte stekker/contrastekker combinatie. Deze kun je dan tegen de stuurkolom tapen waar ie niet in de weg zit. Als ik wat gevonden heb laat ik het wel even weten. 26 maart 2011 om 21:42 #807325AnoniemNa enig speurwerk toch weer bij de firma Amphenol terecht gekomen. Deze heeft twee mogelijke oplossingen: De eco-mate serie, goudcontacten en IP67. Totale stekker-contra stekker combinatie 14cm lang en op het dikste punt 30mm dik. Een degelijke oplossing maar ietwat uit de kluiten gewassen.
De barracuda serie is IP68 maar nog iets lomper. Die eco-mate stekkers heb ik al meer toegepast aan boord (o.a. voor de kaartplotter) en voldoen goed.
Misschien heeft iemand nog een andere suggestie ?
4 september 2011 om 09:49 #807326AnoniemIk heb dit weekend maar even e.e.a. in praktijk gebracht: Als je de oude stekker verwijderd kun je precies een M16 wurgwartel in het gat steken. Stukje snoer aan de motor solderen en de boel aan het snoer rijgen.
[img]http://grgurina.home.xs4all.nl/motor_met_snoer.jpg [/img] Vergeet de O-ringen niet.
Als je de boel weer in elkaar zet let wel even op de stand van de motor, die past er maar op een manier in.
[img]http://grgurina.home.xs4all.nl/stuurwiel.jpg [/img] De wurgwartel pas aandraaien als de motor helemaal op zij plek zit.
De M16 wartel lijkt erg groot voor het snoertje maar laat zich behoorlijk ver dicht draaien. Alternatief is een M12 wartel maar dan is het gat in de grijze dop veel te groot.
De stekkers zijn vrij lomp maar laten zich goed naast de stuurzuil wegwerken.
Bewerkt door: Hinde, 04 sep 2011 – 11:58
5 september 2011 om 09:03 #807327Ziet er goed uit! Welke onderdelen heb je gebruikt en waar te verkrijgen? Ik heb mijn automaat ook uit elkaar gehad om de aandrijfriem te vervangen, maar bij mij sluit het aluminium motorhuis niet helemaal aan tegen de ring. Ik heb zeker iets niet helemaal goed gedaan, hoewel de automaat goed werkt. Ik heb het motorhuis wel helemaal aangedraaid. Enig idee wat er mis is gegaan?
5 september 2011 om 17:48 #807328AnoniemIk denk dat de motor er niet goed in zit Jelle, in de kop van de motor zit een schroef, deze moet in een gat onderin de bus vallen, anders past het niet lekker. De wurgwartels zijn bij een installateur te krijgen, anders te bestellen bij conrad o.i.d.
De stekkers zijn van Amphenol, ECO-Mate serie. Neem het type met vergulde contacten en interne trekontlasting. Kost een paar centen maar is veel beter.
6 september 2011 om 07:11 #807329Hinde wrote:Ik denk dat de motor er niet goed in zit Jelle, in de kop van de motor zit een schroef, deze moet in een gat onderin de bus vallen, anders past het niet lekker.
De wurgwartels zijn bij een installateur te krijgen, anders te bestellen bij conrad o.i.d.
De stekkers zijn van Amphenol, ECO-Mate serie. Neem het type met vergulde contacten en interne trekontlasting. Kost een paar centen maar is veel beter.
Aha, dat moet simpel te verhelpen zijn. Ik ga achter de onderdelen aan. Mooi werk!
6 september 2011 om 15:39 #807330AnoniemIk overwoog net een officiele klacht in te dienen bij de daarvoor in het leven geroepen autoriteit vanwege het in gebreken blijven van Raymarine inzake de levering van deugdelijke apparatuur. Wat een waardeloos connectortje, om over het rubberen hoesje maar helemaal te zwijgen. Dit hoesje zit welgeteld 4 maanden op mijn boot, waarvan het merendeel van de tijd onder de stuurhoes. Het is nu reeds compleet verpulverd :wallbash: . Hinde, chapeau. Een perfekte oplossing. Ik vind 14 cm voor een waterdichte connector echter inderdaad redelijk fors.
De werking van de SPX-5 bevalt overigens uitstekend, maar hoe lang dat zo blijft moeten we na het zien van de foto’s van Hinde maar afwachten. De motor van mijn Autohelm-3000 was vele malen zwaarder uitgevoerd.
Als dit motortje het begeeft lijkt me dat van mijn elektrische tandenborstel een volwaardig alternatief
. 7 september 2011 om 08:21 #807331Griend wrote:Als dit motortje het begeeft lijkt me dat van mijn elektrische tandenborstel een volwaardig alternatief
. Ik heb nog een elektrische neushaartrimmer die wel past
En niet vergeten een reserve aandrijfriem aan boord te houden!
Ik heb de connector besteld.
Bewerkt door: hofstra, 07 sep 2011 – 10:23
9 september 2011 om 07:15 #807332AnoniemDat motortje is volgens mij een standaard normmotor die via de vakhandel te verkrijgen is voor een paar euro, dus daar maak ik mij niet zo druk om. Over het algemeen is Raymarine in mijn ervaring redelijk vlot met het leveren van onderdelen. Wat had jij trouwens voor die riem betaald, Jelle ?
Groet,
Hessel
PS.
Voor het snoertje tussen de motor en de stekker zou ik een wat dikker exemplaar nemen dan het standaard Raymarine snoertje. Anders is het gat in de M16 wartel wel erg groot.
Het is met die wurgwartels vaak zo dat als je ze te strak aan moet draaien zijn ze ook weer niet dicht. Bij het bedrijf waar ik werk passen we die dingen heel veel toe bij motoren en werkschakelaars in buitenopstellingen. Wij hebben geconstateerd dat als je een tang moet gaan pakken om hem goed dicht te krijgen is het snoer te dun (of de wartel te groot). Je moet hem eigenlijk met de hand vast genoeg kunnen krijgen.
Even een tip uit het veld……
Bewerkt door: Hinde, 09 sep 2011 – 09:28
9 september 2011 om 12:17 #807333Bij Georg Kniest: €51,25 incl BTW excl verzendkosten €4,50 en dank voor de tip te velde. (of opdikken met vulcaniseertape?) Bewerkt door: hofstra, 09 sep 2011 – 14:19
AuteurBerichten15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Inloggen DCN leden
Onze adverteerders
Op Koers
Heeft u kopij voor ons clubblad?
Altijd welkom; vul hier het
formulier in of per email graag naar de redactie.
Sluitingsdatum nummer nr.5-2023: 02/11/2023
Evenementen
- Er zijn geen aankomende evenementen.
Bezoekers teller
- 1292241Totaal leden logins:
- 31Leden logins vandaag:
- 553Leden logins deze maand:
- 1Leden op dit moment online: