HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Start motor problemen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2011 om 11:44 #775279Anoniem
Gedurende het starten van mij 35cws moest ik herhaalde malen op mijn startknop drukken om de start motor van mij Yanmar 3GM30 in beweging te krijgen. Ook nadat ik de start motor had gedemonteerd voor inspectie ( grondig getest voor montage ). Het was mij eens verteld dat dit normaal is bij yanmar motoren ivm de hoge compressie. Nu was ik laats op mijn motor aan het varen met vrij harde wind en ploseling stopte mijn motor ermee , ( gelukkig kon ik op de fok verder varen) en nadat ik de motor ruimte had open gemaakt kwam mij een hevige stank / brand lucht tegemoet en het bleek dat mijn startmotor rood gloeiend was.
Eenmaal de haven binnen gesleept en gelijk mijn startmotor gedemonteerd , bleek dat de bendex ( ik had verwacht dat deze had meegedraaid) nog prima in orde was , maar dat de orzaak werd gevonden in een vast zittend relais die kortsluiting maakte.
Daar het geen enkele zin had de startmotor te reviseren ( wikkelingen verbrand ) heb ik een nieuwe startmotor gehaald en na montage starte mij motor zoals hij nog nooit gedaan had.
Nu mijn vraag ik hoe komt het dat mijn motor gestopt is, daar ik geen electrice beveiliging op de brandstof pomp kan vinden , want een diesel kan je alleen maar laten stoppen als je de brandstof toevoer afsluit.
Dus zit er misschien nog ergens een andere beveiliging verstopt ?.
Mvgr
ED VanDenAkker
Dehltijd
24 mei 2011 om 12:15 #807773AnoniemBuquet wrote:Nu was ik laats op mijn motor aan het varen met vrij harde wind en ploseling stopte mijn motor ermee , ( gelukkig kon ik op de fok verder varen)
Goed een antwoord heb ik nog niet, wel is het een hele goede
zaakom een alternatieve voortstuwing te hebben indien de brommer er mee stopt. Onlangs kwamen wij met wat boten uit de Orange sluis (Adam) veel boten waren niet zeilgereed, dus huik erover en fokkehoes.
Het IJ is een bijzonder druk en gevaarlijk vaarwater.
Jaap
24 mei 2011 om 15:32 #807774Anoniemhttp://www.6fm.nl/nieuws/32292/Twee_zeiljachten_aan_lager_wal.html ” class=”bbcode_url”> http://www.6fm.nl/nieuws/32292/Twee_zeiljachten_aan_lager_wal.html Om Jaap zn woorden kracht bij te zetten. De fok of een deel ervan kan genoeg zijn om dit te voorkomen.
Nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de motor afsloeg. Ik kan me voorstellen dat door de sluiting in het relais de startmotor permanent bekrachtigd is geweest en derhalve met het motortoerental heeft meegedraaid, door de onstane hitte een draaiend onderdeel is “vastgelopen” en dit de motor heeft gestopt. Dat niet de bendix maar de spoelen uiteindelijk schade hebben opgelopen……
24 mei 2011 om 16:26 #807775AnoniemQuote:Dus zit er misschien nog ergens een andere beveiliging verstopt ?.
Ed. hoe stop je normaal je motor? Als dit is door op een knop te drukken betekend dit dat je een stop-solenoid hebt. Deze sluit de brandstoftoevoer af. Kan me voorstellen bij de genoemde kortsluting dat ook de stopsolenoid onvoldoende spanning ( magnetisch veld) krijgt en dan sluit op zijn veerdruk. ((fale safe positie ). Want zonder voldoende spanning werkt ook je dynamo / motoralarmsysteem niet meer o.k. schat ik zo in.
Groet:
Krijn.
24 mei 2011 om 18:25 #807776AnoniemKrijn, Op mijn motor zit gewoon een hendel die je uit moet trekken om de motor te stoppen. Verder is er met mijn spanning niets aan de hand ( gemeten 14V ) , dus volgens mij heb Renato een goed punt betreffende het vast lopen van de startmotor wat uiteindelijk de motor heb doen stoppen. Verder raad ik iedereen aan om bij oudere schepen preventief de startmotor te laten kontroleren en zeker het start relais te vernieuwen om moeilijkheden te voorkomen.
Mvgr
Ed.
25 mei 2011 om 05:32 #807777Beste allemaal, Op de standaard D35 zit geen elektrische motor stopper alleen mechanisch, door het uittrekken van de handel op de stuurstand wordt volgens mij , de kompressie van de cillinders gehaald
Overgens bij koud weer start onze D35 met 3GM30 motor ook slechter ( startmotor krijgt de motor niet rond ) bij ons is hij ook gekontroleert en ik heb al eens een hulp relais ingebouwd.
Het verhaal volgens de motor specialisten is dat de start motor aan de kleine kant is voor die serie Yamar motoren en dat je minimaal een 70 A/h accu moet hebben, (bij onze D35 is dat 55A/h) dit in verband met de aanloopstroom van de startmotor.
Wat er gebeurt is in dit geval , nijg ik ook wel naar de verklaring van Renato
mogelijk is door het hangen van de bendix het toeren tal van de start motor zo hoog geworden dat hij als generator is gaan werken of te heet geworden en vervolgens vast gelopen.
Groet Hugo Waterschoot.
25 mei 2011 om 15:07 #807778AnoniemBeste allemaal, Vorig jaar is ons tussen St Vaast en Cherbourg ook iets dergelijks overkomen. Bij het uitvaren van de haven roken we na enige tijd een chemische lucht en dat bleek uit de motorkamer te komen. Het soldeer lag onder de startmotor door de hitteontwikkeling. Gelukkig bleef de 3JH3 Yanmarmotor stationniar draaien tijdens het zeilen (en waarom eigenlijk niet ?) en zo zijn zijn we Cherbourg binnengelopen.
Bendix vermoedelijk vastgelopen en alles was verbrandt. Yanmar Cherbourg had de eerste week geen tijd en daarna moesten we maar opnieuw vragen, wanneer er wel tijd was! Gelukkig zijn er nog andere Fransen die wel de startmotor wilden vervangen, maar dit was een ongehoord slecht van het Yanmar dealernet.
Of was het toch het startrelais ? We weten het nog steeds niet.
Groeten, Joop Hakker
Dehler 39, Kojan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.