HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › startprobleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2008 om 14:15 #774009Anoniem
Mijn motor startte deze zomer geleidelijk steeds moeizamer. Steeds vaker kwam hij bij de eerste poging niet rond. Het lijkt wel of er geen kracht genoeg geleverd word om door de compressie te komen. Uiteindelijk, toen ik naar de kraan moest varen om de kant op te gaan, sloeg hij niet meer aan. Even de start accu verwisseld met de volle lichtaccu, maar dit hielp niet, dus het is geen accuprobleem. Door de kleplichter te gebruiken startte hij gewoon in 1 keer. M.n. dat het euvel geleidelijk is ontstaan doet mij denken aan a, de startmotor ( lagers, koolborstels) of b, het startcircuit (slechte contacten e.d. ) Het relais denk ik niet omdat de hij met b.h.v. de kleplichter wel start. Nog iets dat mij opviel waren de warme accupolen toen ik het verschillende keren geprobeerd had, maar misschien is dat normaal. Ik weet dat er al een eerder topic geweest is over startproblemen en dat heb ik ook gevonden, maar daarin ging het m.i. meer over als je allen maar een tik hoort van het relais. Kan iemand die meer van deze materie weet mij een beetje op weg helpen alvorens ik de startmotor demonteer en op de keukentafel heb liggen?
Alvast bedankt voor alle nuttige tips!
3 november 2008 om 16:59 #799115Arie, Afblijven van de startmotor!!!
Of de startknop, maar zeer waarschijnlijk het hulprelais (dus niet het startrelais!) is de oorzaak. Dat is dat kleine Bosch-dingetje dat ook in je auto zit.
3 november 2008 om 20:16 #799116Hoi Arie, Indien het een Yanmar motor is dan hebben we hierover al diverse keren een topic over gehad.Het probleem wordt vrijwel zeker veroorzaakt in de bedrading van motor naar startpaneel en weer terug.Doordat Yanmar inferieure stekkerverbindingen gebruikt tussen de standaard kabels van ik dacht 2 meter verlies je zoveel spanning dat de bendix / startmotor te weinig spanning krijgt om krachtig genoeg in te komen.Beste oplossing is een hulprelais of een 2 x 2,5 mm2 kabel tussen startpaneel en startmotor / accu.Ook hangt in de kabelboom een zwevende zekering van dubieuze makelij , ik heb die vervangen door een zwevende zekering uit de auto industrie.
Succes met de zoektocht
Groeten BAS
Bewerkt door: meewind, 03 nov 2008 – 21:17
3 november 2008 om 21:44 #799117AnoniemHoi Arie, volgens mij werkt je relais circuit wel, hij start immers probleemloos met gebruik kleplichters.
Volgens mij is het toch je startmotor of de accu. De Yanmar heeft veel compressie, dus je startmotor krijgt het flink voor zijn kiezen. Ook je accu dus, (warme polen) Zorg dus ook altijd dat de polen goed vastzitten. Ik zelf had na een startmotor revisie nog startproblemen. Nu met een rode optima gelaccu is het tikken en lopen. (yanmar 3gm 30)
succes , Niels
6 november 2008 om 21:10 #799118Goedeavond Arie, Het warm worden van de accupolen wijst erop dat er een veel te hoge stroom door het startcircuit loopt tijdens het starten. Dit kan niet ontstaan door een hulp relais, het is de hoofdstroom door de startmotor.
De thoge stroom kan ontstaan door versleten lagers waardoor het anker zwaar gaat lopen en niet netjes in het midden wordt gehouden. Dit ligt niet echt voor de hand.
Vraagje, is er roestvorming te constateren aan de motor? zo ja, dan kan er ook vocht in de startmotor zijn gekomen door de jaren en roestvorming op de blanke delen in de startmotor zijn ontstaan. Dus corrosie in de lagers, vooral bij de houders van de koolborstels en de veren die de borstels moeten aandrukken, de aansluitranden van het achterdeksel op het huis e.d. Alle metaaldelen van de startmotor zijn de min aansluiting tot aan de koolborstel tegen de collector. Al deze delen moeten schoon en blank zijn, borstels moeten vrij bewegen in hun houders zodat de veren ze goed kunnen aandrukken.
Als je een beetje handig bent en goed kijkt hoe alles zit bij demontage kun je dit zelf in orde maken.
Zorg ervoor dat alles weer netjes op z’n plek komt en beslist geen sluiting kan maken, anders is het oorlog in de electriek.
p.s. je accupolen en de binnenkant van de poolklemmen zijn toch wel schoon en blank, je zou niet de eerste zijn met een starmotor uit elkaar die er netjes uitziet en er dan achter komt dat de verbinding tussen pool en klem niet in orde was.
succes met het speur en sleutelwerk
Ad van de kamp
7 november 2008 om 19:36 #799119AnoniemAllemaal bedankt voor het meedenken! Ik ga maar bij het begin beginnen en dat is de bedrading en de aansluitingen goed nalopen en loshalen, schoonmaken, opkuisen, evt. schuren e.d. Als dat geen verbetering geeft dan is de startmotor aan de beurt. Lijkt me allemaal niet te ingewikkeld, mijn vorige hobby was 16 jaar lang een Citroen Traction Avant uit 1954, dus ik heb enige ervaring. š” -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.