HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Status Dynamo en Accu’s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2011 om 19:43 #775325Anoniem
Beste lezers, Afgelopen 2 weken meegedaan aan de Noordzeedriehoek. Vanwege slechte weer bleef dat beperkt tot een retourtje Noorwegen. Dat was mijn eerste zeiltocht >24h en de volgende situatie trad op.
Na ong. 10 uur met de stuurautomaat en de koelkast (compressor) aan gaf de Furuno GPS een spanningsalarm: Acuspanning was gezakt tot 10.2 V.
Even wat gegevens:
= 2 accu’s van elk 140 Ah (alleen voor service en dus niet vioor startmotor) waren bij vertrek volledig vol; Accu’s zijn waarschijnlijk uit 1997.
= Op de dynamo meet ik een spanning van 14.2 V. Als de motor draait meet ik een oplopend voltage tot max 13.9 V.
= Dynamo levert (obv s[pecs 55 A)
= Een monteur in Noorwegen vertelt mij dat bij Yanmar de regelaar ingebouwd is in de dynamo.
De accu’s hebben een respectabele leeftijd bereikt maar als ik ze vervang wil ik er wel zeker van zijn dat zij het probleem vormen.
Hoe kan ik dit aanpakken om zekerheid te verkrijgen, of is het conform jullie verwachtingen?
Ik verneem weer graag van jullie.
Groet, Jan
30 juni 2011 om 20:12 #808157Jan, Tenzij je in het bezit bent van heel bijzondere accu’s zou ik een kansje wagen om een briefje te schrijven naar het “world guinness book of records” en te vragen voor opname in het boek voor het in bezit zijn van de “oudste” werkende accu’s.
😆 😆 😆 😆 Als je het bij het rechte eind hebt en ze zijn inderdaad uit 1997, dan heb je ze meer dan goed verzorgd en erg goed op ze gepast. Vernieuwing is echt aan de orde!
Twijfel je nog steeds? Laat een capaciteits- / belastingmeting doen aan boord of haal ze er uit en neem ze mee naar een gespecialiseerde accu leverancier die je “oudjes” kan doormeten.
Ik zou bij accu’s van ouder dan 5 jaar niet vreemd op kijken als ze “op” zijn. ( behoudens speciale accu’s!)
Daarnaast reken even door wat je precies aan stroom hebt kunnen gebruiken in de 10 uur, voordat je een alarm kreeg.
Je schreef: 10 uur met stuurautomaat en koelkast.
De capaciteit van je accu’s is 2 x 140 Ah = 280Ah.
Bij ontlading van 50-60% van deze capaciteit (dus 140-160 Ah) heb je het wel gehad, je mag in je berekeningen nooit uitgaan van de nominale bruto capaciteit!
Ergo:
Bij een gebruik van 14-16 Ah per uur is het verklaarbaar dat je na 10 uur een accu alarm kreeg. Of deze 14-16 Ah ook het daadwerkelijke gebruik was, kan ik niet zo bepalen aan de hand van de beschrijving van je stuur automaat en koelkast.
Succes met je overwegingen en laat je de uitkomst nog even horen?
Rob
30 juni 2011 om 22:16 #808158Jan, Ik ben het voor 110% met de webmaster eens. Je accu’s zijn gewoon op. Zelfs met nieuwe accu’s zal na een nachtje doorzeilen met alle gebruikers bij de accu onder de 12 volt gedaald zijn. Normale “natte” accu’s gaan ca. 7 jaar mee. Soms kan het veel langer, als je alleen dagtripjes maakt en elke avond aan de Bavaria-landvast (sorry Rob
😆 ) ligt. Overigens prima prestatie geleverd met de Driehoek (waarvan deze keer de 2 schuine zijden over elkaar heen gelegd zijnMaar ja, de kortste rechte lijn is ook een stip nietwaar?) 1 juli 2011 om 21:03 #808159Dag Jan, Volgens mij staan er in jouw 35 CWS 2 zware GEL accu’s van ieder 140Ah. Was bij mij ook, en die gaan inderdaad zo lang mee. Maar ineens storten ze in elkaar.
Ik heb exact dezelfde accu’s teruggekocht, en heb daar nog geen spijt van. (ze zijn wel erg duur).
Deen.
2 juli 2011 om 11:09 #808160AnoniemBeste Rob, Ger en Deen, Dank voor jullie adviezen en tips. Ik begrijp uit jullie reacties dat het spanningsverlies (14.2-13.9) dat ik meet tussen dynamo en accu’s geen probleem is.
Ik heb contact gehad met de Stroomwinkel en zij adviseren om AGM accu’s van Victron te nemen (Glasmat accu) en deze zouden prima voldoen, ook voor electrische lieren.
Beste Deen, Waarom heb je dezelfde teruggekocht. Als ik de stroomwinkel commentaren begrijp zijn de AGMs beter als serviceaccu dan de gel-variant. Gel is daarnaast 80 € per accu meer maar ze gaan dan ook langer mee.
Hebben jullie ervaringen met accubewakers en accumonitoren of de combinatie daarvan. De accubewaker schakelt de spanning van de apparatuur af wanneer de spanning te laag wegzakt.
Ik houd me weer aanbevolen voor jullie reacties.
Groet, Jan
2 juli 2011 om 20:29 #808161Ik wilde opnieuw 280Ah bij dezelfde afmetingen, ivm. ruimte en ivm. de electrische lieren. vandaar Gel. Daarnaast was ik zeer tevreden over de levensduur. Deen.
2 juli 2011 om 21:36 #808162AnoniemEr heeft een tijdje terug een artikel in de Waterkampioen gestaan over accu’s. Dit artikel circuleert op internet als .pdf maar ik kon het zo niet voor je terugvinden. Bottom line was dat AGM of Gel accu’s wel betere prestaties geven per kg maar dat de traditionele natte DC accu van bijv. Varta verreweg de meeste Ah geeft voor je geld.
Vergelijk : de traditionele natte cel van Centurion of Varta gaf ca. 0,65Ah per geïnvesteerde euro terwijl een gel of AGM ca. 0,24 tot 0,36AH per euro gaf. Een fors verschil.
AGM accu’s schijnen wat gevoeliger te zijn en geven alleen een de beloofde langere levensduur als ze goed behandeld worden.
Uiteraard wordt de discussie AGM of Gel versus traditioneel natte cel al langer gevoerd en zal vast nooit tot een eenduidige conclusie voeren.
Als je de ruimte hebt is volgens mij de traditionele natte cel accu van een goed merk nog de beste koop.
2 juli 2011 om 22:46 #808163Aan de loodaccu kleven volgens mij een paar problemen die niet in die test zijn meegenomen. Kans op lekkage bij onder helling varen.
Grotere kans op gassen.
Lagere spanning, dus eerder te lage spanning bereikt.
Kortere levensduur.
Langdurige veroudering, (capaciteit wordt snel minder).
Minder geschikt voor moderne laadsystemen.
En tenslotte, als je een gel accu via via met wat korting kunt kopen valt het verschil mee.
Deen.
3 juli 2011 om 08:46 #808164AnoniemDe test is volgens mij van een jaar of 4 geleden. Ik weet niet wat er ondertussen verbeterd is of dat er nieuwe inzichten bestaan. Ik denk wel dat de opmerking aangaande de levensduur terecht is. Om de beloofde langere levensduur te realiseren moeten wel aan de randvoorwaarden voldaan worden. Als je een verouderd laadsysteem hebt of je accu’s regelmatig plat trekt gaat het niet lukken. Een prijskoper zoals ik zou toch weer voor de ouderwetse natte cel gaan van een gerenommeerd merk omdat ik dan verreweg de meeste Ah voor mijn centen krijg maar ik nodig hierbij iedereen uit om argumenten op tafel te leggen om toch voor de Gel of AGM variant te gaan. Mijn accu’s zijn ca. 6 jaar oud en staan op de nominatie om vervangen te worden dus het onderwerp houd mij wel bezig.
De kans op lekkage is volgens mij nihil, tenzij je een 360 graden doet (ben ik niet van plan en volgens mij heb je dan ook nog een paar andere problemen). Het gassen is inderdaad een aandachtspunt.
Bewerkt door: Hinde, 03 jul 2011 – 10:49
3 juli 2011 om 09:12 #808165AnoniemIk heb contact gehad met Victron en deze adviseerde mij zonder twijfel de AGM accu’s te nemen, ook al kunnen ze meer van me vangen via de Gel accu’s. Hun argument was duidelijk: De interne weerstand van de gel accu is hoger en deze kunnen minder goed tegen trillingen dan de AGM. Als je naar de verhalen van Henk Bos (NVVT) kijkt bestempelt hij deze moderne AGM accu’s als Heavy Duty. Ze worden oa veel gebruikt in zware vrachtwagens. Los van de accu’s zijn er ook andere dingen waar naar gekeken moet worden en moet de oplader / regelaar aangepast worden aan de specs van de accu’s (totaal Ah en type accu). Weet iemand van jullie hoe je dat doet en waar die “jumpers” en “switches” te vinden zijn. Ik heb me laten vertellen dat dat te vergelijken is met pinnetjes bij een automatische lichtschakelaar.
Groet,
Jan
3 juli 2011 om 10:00 #808166AnoniemZat nog even naar de spec’s van wat gel accu’s te kijken en er viel mij een opmerking op: “do not charge in an enclosed enviroment”, hoezo niet gassen ??!! Ik ben trouwens ook ook geneigd om de AGM variant de betere papieren te geven.
3 juli 2011 om 15:15 #808167AnoniemIk heb nog even wat onderzoek gepleegd en de volgende info boven water gekregen: AGM accu’s kunnen slecht tegen ouderwetse “trafo” laders. De rimpel op de laadspanning veroorzaakt kennelijk te veel warmteontwikkeling.
De moderne AGM lader laad de accu’s in drie stappen
– boost, maximale stroom tot de klemspanning van 14,2 Volt bereikt is.
– laden met een klemspanning van 14,2 Volt.
– float, de klemspanning zakt terug naar 13,6 tot 13,8 Volt.
De meeste moderne acculaders kennen een instelling voor “Gel”. Dit kan dmv een jumper of een software instelling aangepast worden.
Oke, nu zal ik eerst maar eens mijn Victron lader aan een nader onderzoek onderwerpen of deze geschikt is voor Gel/AGM. Tweede puntje van aandacht is de Dynamo. Deze is uiteraard ingericht op het laden van ouderwetse natte cel accu’s.
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de aanschaf van zo’n AGM accu een zinloze actie is als je niet de hele installatie hier op aanpast., oftewel, tel er nog meer even flink wat petunia’s bij op.
En mijn Halfords acculadertje kan sowieso de prullenbak in want die is op zeker niet geschikt voor AGM accu’s
Update:
mijn lader (Victron Pallas) heeft kennelijk de bovengenoemde karakteristiek, je kan zelfs de floatspanning instellen met een potmetertje.
Rest dus de vraag hoe het zit met het dynamoverhaal.
Bewerkt door: Hinde, 03 jul 2011 – 17:36
3 juli 2011 om 17:17 #808168Toen ik 7 jaar geleden nieuwe accu’s kocht heb ik ook advies gevraagd bij de ANWB. Die vroegen: “Hoe lang zijn je vorige accu’s meegegaan”. Dat was ook zo’n zeven jaar. Daarop antwoordde de man: “Precies dezelfde accu’s kopen”. Accu’s zijn er in allerlei soorten en voor zeer verschillende toepassingen. Als een accu gebruikt wordt waarvoor deze bedoeld is gaat hij lang mee. Ik begrijp dat je accu’s lang mee zijn gegaan dus………. Let overigens wel op de afmetingen want het moet wel passen. Je zou niet de eerste zijn die merkt dat zijn nieuwe accu’s niet passen. MR
3 juli 2011 om 17:38 #808169AnoniemMmm, never change a winning team he. Is trouwens ook een vrij risicoloos antwoord van die man van de ANWB, kan hij zich nooit een buil aan vallen. Ben ik het wel mee eens, maar je moet je ogen ook niet sluiten voor nieuwe ontwikkelingen
3 juli 2011 om 20:07 #808170Heb nu drie jaar AGM. (geladen door Victron, die dat aankan) Eergisteren de kachel aangezet (dat moet je echt een keer per maand doen, is goed voor het ding), terwijl de laadtoestand van de accu,( weliswaar met het Dehler-lampjessysteem) op 60% stond. Startte moeiteloos, terwijl de accu ook nog bezig was met het op gang houden van de CD speler met prachtige muziek van Liszt. (nee Jaap, geen oerwoudmuziek 😆 ) en er ook wat verlichting aan stond. Geef mij maar AGM. Mag zeer diep worden ontladen zonder dat dat schadelijk is. Knalgas kan niet ontstaan, ook fijn, want dat is geen leuk goedje. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.