HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Stuur problemen met een Optima 92
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2010 om 12:18 #774920Anoniem
Beste medezeilers, Ik heb momenteel problemen met mijn stuurinrchting van mijn Optima 92.
Af en toe blokkeerd het stuurwiel, met wat kracht lukt het op door de blokkade te drukken, als ik even de andere kant op draai is de blokkade ook opgeheven.
Dit kan volgens mij niet aan de pomp liggen maar moet ik het probleem zoeken in de ketting overbrenging naar de pomp. De boot is gebouwd in 1976, zou het kunnen zijn dat het tandwiel versleten is?
Ik hoor graag jullie reactie.
Groeten Ton
25 augustus 2010 om 17:47 #805503Beste Ton, Hoogstwaarschijnlijk ligt het wel aan de stuurpomp! Hetgeen wat jij beschrijft heb ik ook ervaren en door ermee door te varen ben ik een paar weken geleden stuurloos op het IJmeer komen te liggen (zonder noodhelmstok). Dit betekende reddingsbrigade bellen en uiteindelijk een deel van mijn vakantie verpest (ik was onderweg naar Texel voor een mooie zeilvakantie).
Bij mij waren de veren in de waterpomp kapot/versleten. Een nieuwe pomp kost zeker zo’n 3 a 4 honderd euro.
Ik heb mijn pomp later reviseren, nieuwe veren in laten zetten. Met name het uurloon gaat je dan wat geld kosten. Indien je alles zelf doet ben je natuurlijk maar een paar tientjes kwijt.
Let er ook wel op dat je de stuurpomp na het terugzetten goed ontlucht voor het beste resultaat.
Mijn advies, nu NIET meer varen maar eea eerst oplossen!!!
Groet,
Casper
Tevens Optima92 zeiler!
Bewerkt door: casper71, 25 aug 2010 – 19:48
25 augustus 2010 om 18:51 #805504AnoniemBeste Casper, Bedankt voor je reactie, bij wie heb je jouw pomp laten reviseren en wat waren de kosten?
Groeten Ton
25 augustus 2010 om 19:18 #805505Ton,
Bij De Bruyn Watersport,
http://www.bruynwatersport.nl/ .Kostte iets van 150 euro. Kosten zaten hem dus met name in manuur, 2 uur a 60 euro. Als je daar dan wegloopt denk je van is het echt 2 uur geweest. Maar ja, als je de kennis zelf niet hebt ben je er aan overgeleverd en wordt het wel goed gedaan.
Natuurlijk moet je eerst zelf nog de waterpomp uitbouwen en later er in zetten.
Het terugzetten betekend natuurlijk ook opnieuw vullen met hydraulische olie en daarna ontluchten.
Tot en met het vullen van de olie zelf gedaan. Daarna toch nog een expert in gehuurd om het geheel goed te ontluchten. Dit betekende weer 150 euro lichter……. (dit heb ik door shipshape laten doen, de bootklusser bij ons op de haven).
Groet,
Casper
26 augustus 2010 om 13:48 #805506AnoniemHallo Casper, Bedankt voor je info, ik word er niet echt gelukkig van.
Ik zag dat jij ook meedoet aan de IJsselmeercup, misschien wil je dan even bij mij kijken of jij echt hetzelfde probleem hebt gehad?
Groet Ton
29 augustus 2010 om 10:07 #805507AnoniemGents. Hebben jullie nog overwogen om een nieuwe pomp in te (laten) bouwen?
29 augustus 2010 om 20:06 #805508AnoniemBeste Rene, Heb jij hier ervaring mee en weet je wat een nieuwe pomp kost?
Groeten Ton
30 augustus 2010 om 20:07 #805509AnoniemHoi Ton Nee zelf nog geen ervaring maar een nieuwe pomp. Ze staan bij Vetus voor ongeveer €300 in de catalgus.
Hier onder een kopie van de tekst van een ander forum.
misshien heb je er wat aan.
Ik heb er al sinds jaar en dag een ander type stuurpomp van Vetus inzitten. Deze is veel zwaarder en heeft ook een hogere opbrengst. Dit had bij mij tot gevolg dat de volledige roeruitslag van hard BB naar hard SB met 1 stuurwiel omwenteling al werd bereikt. Naar aanleiding hiervan van ik toen het bovenste kettingwiel vervangen. Nu is 1 omwenteling van het stuurwiel 1 omwenteling van de pomp. Totaal 2,5 omwenteling van hard BB naar hard SB. Dit stuurt in mijn beleving prettiger en is voor de stuurautomaat ook wat vriendelijker. Die moest voorheen behoorlijk kracht zetten.
Het vervangen van de stuurpomp door een ander (groter) type levert een hoop werk op:
– aanpassen ijzerwerk onder de vloer
– aanpassen kettingwielen.
Simpelweg weer zo’n zelfde pomp bij grossenbrode bestellen en er weer opzetten is de kortste klap.
Waar ik toen ook nog tegenaan liep was het feit dat de ingelamineerde hechthouten versterking compleet verrot was. Op zich niet zo vreemd want ze hadden gewoon met de gatenzaag een gat in de vloer gezaagd en een beetje topcoat op het kopse hout gesmeerd. Na 25 jaar inwateren was er niet veel meer van over.
Ik heb alle verrottte hout weggehaald, met epoxy een kunststof bus in de vloer gelijmd en de holte afgevuld met epoxyhars. Al met al wel even een klusje maar de stuurzuil staat nu als een huis. Het resultaat is beter dan het origineel.
En o ja, voor ik het vergeet. Je kan overal ook zo lekker bij (dus niet).
Mooi winterklusje dus.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.