HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › stuurautomaat voor Dehler Duetta 94
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 november 2009 om 13:14 #774615Anoniem
Beste handige tipgever, Bij de aankoop van mijn Duetta zat reeds een stuurautomaat Raymarine 1000. Bij iets meer wind (en wat meer loefgierigheid) trekt de stuurautomaat het niet meer. Volgens de vorige eigenaar had hij nooit dat probleem. Zelfs wanneer ik de grootzeilschoot flink laat vieren, redt hij het niet. Kan hier sprake zijn van slijtage of is dit systeem eenvoudigweg te licht. Als dit laatste het geval is welk systeem kan je adviseren en waarom?. De stap naar de ST 2000 is natuurlijk snel gemaakt ik vraag me echter af of dit wel voldoet. Persoonlijk lijkt het me beter een systeem aan te schaffen die het gewicht (verzet) van de boot meer dan makkelijk kan corrigeren.
Rien
19 november 2009 om 13:27 #802990Hallo Rien, Ik ga ervanuit dat je ook een helmstok hebt ? Zelf laat ik mij met veel plezier rondtouren door de ST2000+ Vanaf windkracht 5 zeker met vlagerig weer is een rif aan te bevelen omdat de uitslag van de helmstok anders buiten het bereik van de automaat komt. Met harde en vlagerige wind stuur ik sowieso liever zelf omdat de boot anders als n dronkeman slingert.
Gr.Teun.
19 november 2009 om 16:01 #802991AnoniemTeun_Schroeder wrote:Hallo Rien,
Ik ga ervanuit dat je ook een helmstok hebt ? Zelf laat ik mij met veel plezier rondtouren door de ST2000+ Vanaf windkracht 5 zeker met vlagerig weer is een rif aan te bevelen omdat de uitslag van de helmstok anders buiten het bereik van de automaat komt. Met harde en vlagerige wind stuur ik sowieso liever zelf omdat de boot anders als n dronkeman slingert.
Gr.Teun.
Hoi Teun,
Momenteel hebben we de beschikking over een eenvoudige Raymarine 1000, leuk voor een tochtje op de Vinkeveense Plassen of Kagerplassen maar voor het ruigere werk te licht.
Zón Raymarine SPXS met
– koerscomputer gyro
– fluxgate
– veel zwaardere tiller
– en ST 6000 aanwijsinstrument.
Deze automaat spreekt mij wel aan ook het prijskaartje , iemand hiermee ervaring??
Jaap
19 november 2009 om 20:10 #802992Rien, Bij mijn Duetta 94 heb ik ook een te lichte stuurautomaat. De instapmodellen gaan tot 2,5 ton waterverplaatsing. Nu is de Duetta 94 zeker geen zwaar schip (3,5 ton) maar 2,5 ton is toch echt te min. Wil je een echte stuurautomaat hebben dan moet je echt een maatje groter hebben. Daarbij is natuurlijk ook goede trim van je zeilen een vereiste. De Duetta 94 is wat overtuigd en daardoor gemakkelijk loefgierig. Daar doet een sterkere stuurautomaat niets tegen.
MR
19 november 2009 om 22:16 #802993maar wel een goede trim! Ik heb het onderlijk van het grootzeil naar achteren iets laten opsnijden, een graad of 3 geloof ik, met als gevolg minder koppijn en iets minder zeil, dus minder loefgierig. Ik heb de Simrad TP 22, tot 5000 kg, kost ca. 470,– Bevalt prima. Gebruik hem weinig.
Menzo
23 november 2009 om 09:24 #802994Quote:Zón Raymarine SPXS met
– koerscomputer gyro
– fluxgate
– veel zwaardere tiller
– en ST 6000 aanwijsinstrument.
Deze automaat spreekt mij wel aan ook het prijskaartje , iemand hiermee ervaring??
Jaap
Er is een clubgenoot die onlangs de loftrompet over de SPX5 heeft gestoken. (kan dit bericht niet terugvinden) Na leveringsproblemen voor mijn vakantie had ik de bestelling geannuleerd, maar verwacht deze week mijn bestelling uit Engeland. TIP de stuurwielautomaat incl de afstandbediening € 1230,- incl bankprovisie en verzendkosten bij Marine Megastore. (prijs na onderhandeling en vergelijking met andere Engelse prijsvechters, er kon dus nog wat van de op de site vermelde prijs af).
Over een paar weken (ijs en weder dienende) hoop ik een vergelijking met de ST4000 te kunnen maken. Ik vaar nu vaak noodgedwongen ondertuigd op de automaat en bij windvlagen gieren we als een gek. Met een flink zeetje schuin achterin kun je het helemaal vergeten.
23 november 2009 om 16:40 #802995AnoniemBedankt Jelle voor je reactie, natuurlijk mag je meer verwachten van zón automaat met alle toeters en bellen, een goed werkende stuurautomaat is een must bij een beetje tocht. Jaap
23 november 2009 om 16:50 #802996Helle, Wij hadden hetzelfde probleem en via Marine Superstore de SPX5 gekocht zonder afstandbediening voor € 910 all in. Na bestelling binnen 3 dagen al op de deurmat. Maakt nogal wat verschil met de NL prijzen. Ga hem deze winter inbouwen en hoop begin april te weten of we nu een automaat hebben die werkelijk zo goed is als beloofd.
ben zeer benieuwd naar je ervaringen.
Jan
26 november 2009 om 14:57 #802997AnoniemBedankt voor alle tips en aandachtspunten tot zoverre. Ik zal me ook nog eens goed laten informeren door leveranciers. Aangezien er al bestaande aansluitingen (helmstok) liggen voor de 1000 serie, lijkt het me eenvoudig om naar de zwaardere 2000 over te stappen. Dit systeem zou toch ruimschoots voldoende moeten zijn voor onze Duetta 94. …. echter je hebt natuurlijk ook weer uitgebreidere systemen…….. keuzes maken……
Groet, Rien
6 december 2009 om 21:00 #802998Quote:
Helle,Wij hadden hetzelfde probleem en via Marine Superstore de SPX5 gekocht zonder afstandbediening voor € 910 all in. Na bestelling binnen 3 dagen al op de deurmat. Maakt nogal wat verschil met de NL prijzen. Ga hem deze winter inbouwen en hoop begin april te weten of we nu een automaat hebben die werkelijk zo goed is als beloofd.
Kan nog wat goedkoper, kijk maar op:
http://www.tcschandlery.co.uk/7405/Raymarine–SPX-5-Tiller-Pilot.html ” class=”bbcode_url”> http://www.tcschandlery.co.uk/7405/Raymarine–SPX-5-Tiller-Pilot.html , dus voor € 815, excl. verzendkosten ca. € 25
6 december 2009 om 21:42 #802999AnoniemKijk dat is een mooie prijs 840 eurie maar waar ga je hen als er iets niet werkt? En komen de mannen en vrouwen van Marine Superstore naar de Dehlerclubdag 2010? Met kleren voor een mode show. Ik zeg niet dat je in NL
moetkopen want 200 eurie is best veel geld maar neem het bovenstaande in elk geval mee in je overweging. Niels
6 december 2009 om 23:41 #803000Quote:Kijk dat is een mooie prijs 840 eurie maar waar ga je hen als er iets niet werkt?
Waar ben je met je zeilboot als er iets stuk gaat? In Engeland, Frankrijk, Denemarken??????
Is Holland Nautic dan dichterbij? Op Raymarine zit wereldwijd garantie!!!!!
Gezamenlijke inkoop? Wie heeft er interesse, wellicht kan de prijs nog omlaag.
7 december 2009 om 14:18 #803001Als-ie stuk gaat?! Op z’n Rotterdams: Je hebt toch klauwen aan je lijf hangehh? En een hellumstok?? Nou dan!
7 december 2009 om 15:00 #803002Grappig deze discussie en ook niet voor het eerst wordt het dilemma zichtbaar: “prijs versus wel of niet in buitenland kopen met wel of niet risico in beperking van garantie afhandeling” van een NL importeur. Voor en tegenstanders buitelen over elkaar heen.
In dit kader zou ik wel eens echte ervaringen willen lezen, zowel positieve als negatieve, van gevallen waarbij men inderdaad een beroep moest doen op de garantie.
Vroeg of laat gaat er iets stuk, wat doen we dan? De pijn van nieuwe aanschaf accepteren? Ben je voor support en ondersteuning en vragen niet afhankelijk van een NL dealer of importeur?
Als we allemaal in het buitenland gaan kopen vanwege de prijs, is er dan nog bestaansrecht voor een handelaar in NL?
Kortom, stof genoeg voor discussie!!!
Maar graag ook eens de echte verhalen bij problemen en hoe dat opgelost is.
Rob
7 december 2009 om 21:47 #803003Was het motto van de onlangs gehouden clubdag niet “Hoe hou ik mijn hobby betaalbaar” In dat kader gezien kan men veel geld besparen door iets verder te kijken dan de landsgrenzen.
Voordelen en nadelen? Ongetwijfeld, maar inderdaad wat Rob schrijft: kom eens met de feiten!
Wie heeft Holland Nautic al eens benaderd met een garantieclaim voor een Raymarine product dat niet door hun is geleverd, maar verkregen is door eigen import of via het “grijze” circuit?
En hoe zijn de ervaringen met storingen in het buitenland van producten die officieel door Holland Nautic geleverd zijn en die nog onder garantie vallen?
En hoe reageert Holland Nautic als de garantie is verlopen, zijn ze dan nog steeds zo behulpzaam?
De één wil betalen voor een blind vertrouwen in Holland Nautic, de ander neemt wellicht een gokje en bespaart een hoop geld. Pas bij storing/reparatie/kosten komt de ware aap uit de mouw!
Uit eigen ervaring: tot nu toe geen storingen aan Raymarine apparaten en veel geld bespaart door aankopen in USA/UK
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.