HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › stuurwiel draait zwaar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 februari 2008 om 14:24 #773659Anoniem
geachte technische leden Ons stuurwiel draait zwaar vooral het laatste stukje naar link/rechts.
De vorige eigenaar heeft denk ik weinig aandacht hieraan besteed.
De vraag is hoe kan je op een makkelijke manier het stuurwielmechanisme
invetten??
Gaarne hoor ik van u
Karel sterk
29 februari 2008 om 16:54 #796050Beste Karel, De gebruiksaanwijzing daarvoor is te vinden in het D34 handboek.
Mocht je die niet (meer) hebben, deze is als download hier beschikbaar.
Klik:……….
http://www.dehlerclub.nl/dcn/downloads/Dehler%2034%20Handboek.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.dehlerclub.nl/dcn/downloads/Dehler%2034%20Handboek.pdf Op bldz 29 staat de gevraagde informatie.
Rob
29 februari 2008 om 19:02 #796051Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een stuk over de revisie van een Solimar stuurkolom. Bij deze Dehler 34 uit 1992 draaide het roer ook steeds zwaarder. Een complete revisie was het gevolg. Een deze dagen verschijnt dit met foto’s gedocumenteerde stuk op de site. Deen
D35 CWS
Second Love.
Bewerkt door: Deen, 29 feb 2008 – 22:21
29 februari 2008 om 20:34 #796052Het is zeer goed mogelijk dat de oorzaak niet in de stuurkolom zit doch veroorzaakt wordt door vuil dat zich in de loop van de jaren verzameld heeft tussen de lagers van de roerkoning. Dit bleek bij mijn boot namelijk ook de oorzaak van het zwaar sturen aan het einde van de roeruitslag naar één kant.
Na het verwijderen van allerlei vettige aanslag dat aan de lagerbus vastgekoekt zat liep het roer weer als een zonnetje!
André Moes
Dehler 36 CWS “Rondo”
1 maart 2008 om 09:14 #796053Anoniembeste andre, klinkt hetzelfde. alleen waar heb je de kolom opengemaakt om te schoonmaken?
Gr karel
1 maart 2008 om 16:28 #796054Beste Karel, De oorzaak bleek niet in de kolom te zitten doch in de lagering van het roerblad.
M.a.w. het hele roerblad er onder uit halen en dan de lagerbussen schoonmaken. Het beste kun je dit dus doen als de boot op de wal ligt c.q. in de kraan hangt.
(Overigens kun je dit evt. ook doen als de boot nog in het water ligt. Kijk elders maar op deze sight hoe Joost van de Valk in Dover, tijdens onze afgelopen zomertocht van de Dehlerclub, het roerblad verwijderde terwijl zijn Amazone nog in het water lag!! )
groetjes,
André
3 maart 2008 om 14:58 #796055AnoniemPas op Karel, mijn roer is tijdens een lange tocht van 3 maanden vastgelopen.
Voorheen hielp het smeren met afwasmiddel nog.
Eerst begaf de stuurcomputer het door overbelasting.
Na de rest van de reis met de hand gestuurd te hebben bleek op de kant dat:
De ontwikkelde warmte in het roerlager is via de roeras in de schuimkern getrokken en heeft deze opgewarmd.
De kern is hierdoor gaan gassen waardoor de buitenschil van het roer er af gedrukt is.
De roerkoning heb ik slechts met grootste moeite uit het lager kunnen draaien.
Toen kwam de aap uit de mouw: onder het RVS-lager is de aluminium as gaan oxideren.
Hierdoor is een witte korst ontstaan, welke de dunne lagerbus (wanddikte <1mm) heeft doen uitzetten.
Extra schade door niet op tijd in te grijpen:
– roerreparatie 770 euro,
– stuurcomputer 340 euro.
Je bent gewaarschuwd.
Groet, René.
Bewerkt door: Jerbi, 03 mrt 2008 – 16:05
3 maart 2008 om 20:56 #796056AnoniemBeste Karel, Je schrijft dat vooral het laatste stukje zwaar gaat. Dit zou er op kunnen wijzen dat het rondsel op de stuuras vastloopt op het kwadrant dat op de verticale as zit.
De as waar het stuurwiel opzit kan iets horizontaal versteld worden om een juiste speling met het kwadrant te krijgen, zowel het ronsel als het kwadrant zijn namelijk conisch uitgevoerd. Dit kwadrant slijt in de stand rondom de middenstand het meest omdat het hier het meest gebruikt wordt. Wanneer nu de instelling perfect is rond de middenstand, zal het mechaniek zwaar gaan lopen in de buurt van de eindstanden. Ik heb daarom de instelling zo uitgevoerd dat de speling bij de eindstanden minimaal is, rond de middenstand is de speling dan iets te groot. Jammer dan, daar is niets aan te doen anders dan een totale revisie.
Wellicht het proberen waard, minder verstrekkend dan revisie of nieuwe lagers!
Groet, Han
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.