HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › stuurwiel duetta 860
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2008 om 09:11 #773875Anoniem
Op mijn duetta 860 AK ( bouwjaar 1983 ) moet ik constant en beetje “bijsturen”. Waarschijnlijk omdat de er olie in het systeem weglekt. Het systeem blijft wel gevuld en de olie lekt dus niet naar buiten maar waarschijnlijk langs een zuiger ?? Heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand een goed adres waar ik dit ongemak kan laten verhelpen ??
Gr Koos Maarleveld.
6 augustus 2008 om 06:42 #797976AnoniemHoi Koos, Zelf hebben wij een Delanta waarbij de hydrolische stuurinrichting hetzelfde verschijnsel heeft. Bij ons vetrleis ik wel wat olie (een paar cc per jaar) langs de werkas van de cylinder. Omdat deze olie uiteindelijk toch wel erg vies wordt onderin het schip en na verloop van tijd gaat ruiken heb ik besloten hier iets aan te gaan doen. Ik heb inmiddels een setje nieuwe seals en ringen ( uit mijn hoofd 2 olieseals voor de zuiger, twee olieseals op de as en twee o-ringen voor de afdichting van de werkcylinder. Kosten +/- 14 euro incl BTW
(de stuurinrichting en werkcylinder zijn bij de Delanta van Vetus, bij hen ook het revisisetje kunnen bestellen (via de vakhandel).
Gezien de manier waarop de werkcylinder is ingebouwd (blijkbaar voordaty de achterkajuit werd ingetimmerd, heb ik het monteren van dit setje even uitgesteld tot de winter aangezien ik verwacht de nodige uren bezig te zijn om de cylinder uit en weer in te bouwen, het vervangen van de onderdelen is dan het minste werk (je kunt op de delanta eigenlijk maar met één hand bij de cylinder komen en er moeten 4 bouten en moeren losgedraaid en later weer vastgezet worden, uitdaging dus).
Echter, zonder terugslag klep zal gezien de aard van de hydrolische bediening het stuur nooit zo hard zijn als bij kabel of stangen bediening. Immers in zowel de pomp als de cylinder zal er altijd iets olie langs de zuigertjes “lekken” (binnen de pomp en de werkcylinder) waardoor er na verloop van tijd altijd iets “bijgestuurd” zal moeten worden. De plaatsing van terugslagkleppen zou dit moeten kuinnen verhelpen, maar (volgens Johan Cruijff heb ieder voordeel z’n nadeel) dan ben je ook de terugkoppeling van het roer naar het stuur grotendeels kwijt (heb ik mij laten vertellen door de specialisten van Vetus).
Begin volgend seizoen kan ik melden of het reviseren van de werkcylinder ook effect heeft of het bijsturen (ben zelf ook erg benieuwd) de afdichting op de zuiger van de cylinder is inmiddels zo’n 32 jaar oud bij ons dus kan best wel “versleten” zijn. Mocht jij het eerder voor elkaar hebben dan hoor ik de effecten van een revisie graag ( ga het in ieder geval doen om de olielekkage kwijt te raken).
Succes,
Jan Pieter
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.