HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › toerenteller en brandstofmeter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2010 om 06:25 #774881Anoniem
Door omstandigheden heb ik afgelopen weekend voor het eerst weer eens gevaren. Mijn toerenteller van de moter en de brandstofmeter blijven allebei op nul staan.
Ik kan daar natuurlijk door een deskundige naar laten kijken maar misschien kan ik het zelf oplossen.
Wie kan mij verder helpen?
Ed Majoor (AquaMajoor Dehler 31)
14 juli 2010 om 20:18 #805205Volgens mij zitten de “toerenteller” (waarschijnlijk bedoel je de “Bedrijfsurenteller”, dus het aantal uren dat de motor draait) en de brandstofmeter in 1 klokje. Als ze het beide niet doen, zal het wel een los elektrisch contactje zijn, bijvoorbeeld aan de achterkant van dit klokje.
Haal de stekkertjes even los (schrijf op welke kleur waar zit!), even inspuiten met “kontakt spray”, en opnieuw vast maken.
Goede kans dat het weer werkt!
Succes, Hans (Dehler Duetta 94)
14 juli 2010 om 20:39 #805206Volgens mij bedoel je echt de toerenteller. De ellende is dat Yanmar, is mij verteld, standaard kabelbomen gebruikt voor alle motoren. Niet alle aansluitingen worden echter gebruikt. Er zit dus een fors aantal losse draadjes bij je motor. Je zou, om te beginnen, het beschermkapje in de achterkajuit (van het instrumentenpaneel) kunnen losschroeven en acher de toerenteller kijken of er iets los is. Weer vastmaken, en sowieso even contactolie op alle contacten spuiten, dat kan nooit kwaad. Kleuren noteren, kijken bij de motor of die kleuren ergens aan vastzitten, nadenken etc. Wie weet het beter? (wat me niet zou verbazen………)
14 juli 2010 om 20:52 #805207Elektrisch aansluitschema’s Dehler 31: Klik:
http://www.dehlerclub.nl/tcmap/DEHLER31-HANDBOEK-NL.pdfhttp://www.dehlerclub.nl/tcmap/DEHLER31-HANDBOEK-NL.pdf” class=”bbcode_url”> Even doorbladeren tot bldz 49 of zo.
Als je geen boord schema’s kunt lezen e/o er niks van snapt: hulp inschakelen!
Rob
14 juli 2010 om 21:07 #805208Ed, volgens het Yanmar schema zouden achter het motorschakelpaneel twee aansluitingen (met voorzover ik mij herinner beide een inline zekeringhouder) moeten zitten met de nummers 15 en 18.
15 is bedoeld voor de brandstofmeter, 18 voor de bedrijfsurenteller.
Volgens het Dehler schema (D34) wordt hiervan de 15 gebruikt om zowel de brandstofmeter als de bedrijfsurenteller van spanning te voorzien zodra de sleutelschakelaar op het motorpaneel wordt ingeschakeld.
Ik zou dus, zoals Menzo ook al aangeeft, als eerste eens achter dat schakelpaneel gaan kijken.
Ik zie dat Rob ook net een link plaatst naar het schema waar je e.e.a. kunt terugvinden zoals hierboven beschreven.
Succes,
Bob.
Bewerkt door: Bob_siever, 14 jul 2010 – 23:10
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.