HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Top Reff voorstagprofiel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2010 om 18:47 #774700Anoniem
Omdat we deze winter de verstaging gaan vervangen is ook de voorstag aan de beurt. De voorstag is gemonteerd in een door Dehler geleverd profiel van Top Reff uit duitsland. Omdat het profiel, de valwartel en de rvs trommel nog in prima staat zijn, wil ik alleen het staaldraad vervangen. Heeft iemand dit profiel al eens gedemonteerd? Het gaat mij met name om de verbinding van de staaldraad met het bovenlager. Op de montagehandleiding van de leverancier is dit niet duidelijk zichtbaar. De speciale schroefdraadterminal aan de onderzijde is bekend en kan los geleverd worden door Top Reff. Als ik ook weet hoe het boven zit kan ik alvast de materialen bestellen voordat ik compleet ga demonteren en vervangen. Iemand er mee bekend en zelf al eens de draad vervangen? Ik hoor het graag.
15 februari 2010 om 18:36 #803665AnoniemRemco, Ik heb mijn voorstag 2 jaar geleden vervangen. Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de ‘schroefdraad terminal’.
14 jaar geleden mijn vaste voorstag bij Top Reff laten verbouwen toen ik bij hun het rol-systeem kocht. Zij hebben aan beide zijden van het stag een vaste oog-terminal geklonken. Boven aan de mast is een koppelstuk.
Mijn bevindingen met het demonteren is dat alles nogal behoorlijk vast kan zitten maar het is wel te doen.
De plastic schaaltjes in de koppelstukken kunnen bij het demonteren afbreken.
Verder heb ik de boven- en onder wartel gedemonteerd om de lagers schoon te maken. Dit is vrij eenvoudig te doen en je kunt dan het inwendige lager en de kogeltjes mooi schoonmaken. Top Reff wil alleen geen kogeltjes opsturen als je deze eventueel zou willen vervangen. Je moet dit dan bij Top Reff laten doen. Mijn bevinding is dat de rolletjes in prima staat zijn zodat vervanging niet nodig is.
Wel vond ik in de bovenste wartel (Zwarte dop erafdraaien) een klemring die gebroken was.
Ik heb bij Tuned Rigs & Ropes een Dyform stag van 7mm laten maken (toen 211 euro).
Het afgelopen jaar liep ik tegen een ander probleem aan met het rol-systeem en wel met een gebroken onderste profiel.
Daar waar de zwarte plastic invoergeleider op het profiel zit was de alu buis gebroken. Dit is ook wel verklaarbaar omdat de breuk precies onder de popnagels zat.
Oorzaak is de enorme torsiekrachten welke op het onderste profiel komt als je met een gedeeltelijk ingerolde fok gaat varen.
Als je dit regelmatig doet dan zou ik overwegen om het onderst profiel gelijk ook maar te vervangen. Zelf heb ik dit midden in het seizoen met staande mast gedaan maar dit is een helse klus.
Ik hoop dat je met deze informatie de klus kunt klaren. Begin er in ieder geval niet te laat aan zodat je tijdig onderdelen kunt bestellen. Dit kan rechtstreeks bij Top Reff in Duitsland. Het wordt netjes per post opgestuurd.
Groeten, Dinand
17 februari 2010 om 08:03 #803666AnoniemHoi Dinand, Volgens mij zit de staaldraad onderin geperst op een terminal met schroefdraad, zodat de spanning op de voorstag is te veranderen. Verder een heel duidelijk verhaal en dank voor je tips en adviezen. Ik ga er dit weekeinde aan beginnen. Ik heb reeds contact gehad met Top Reff en zal daar de benodigde onderdelen bestellen. De voorstag zal ik dan ook in 7mm Dy persen, net als de rest van de verstaging, net even iets minder rek. Voor de achterstag splits ik een Dyna one lijn, compenseert dan mooi de gewichtstoename van de Dyform verstaging -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.