HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Traveler systeem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2010 om 19:31 #774924Anoniem
Voor onze Optima 106 (Dehler34 v.d.Stadt) wil ik een Pfeiffer travelersysteem gaan aanschaffen. Volgens mij komt qua kaliber Traveler Systeem II in aanmerking, maar dat moet ik nog even checken. Nu hebben we bij veel van onze Dehlers te maken met een overloop die min of meer ligt verzonken tussen de kuipbanken.
Ik vraag me af of de travelersystemen geen killers zijn voor mijn dierbare bankjes, aangezien de ruimte beperkt is tussen de banken en naast de X-rail.
Iemand ervaring met het Pfeiffer systeem?
En welke van de onderstaande systemen kan ik het beste kiezen?
[size=small]Ik heb de zoekfunctie van de site al gebruikt, maar kan niets bruikbaars aan info vinden.
[/size] [img]http://www.dehlerclub.nl/dcn/forum_images/pfeiffer_traveller_systeem.jpg [/img] 26 augustus 2010 om 19:55 #805539AnoniemIk heb deze zomer bij Kniest model 5 besteld en geinstalleerd met de uitloop naar de stuurwielkant/achterkant v.d. boot wijzend. Het gaat net langs de stuurconsole en over de bankjes! Een duidelijk argument voor de keuze tussen 2 en 5 kan ik niet geven. misschien ook wel erg individueel. Het losse eind wel geborgd in het gat onder de overlooprail, zodat ik er altijd vanaf de hoge kant bij kan. Het loopt voortreffelijk. De bedieningslijnen van 5mm zijn natuurlijk wel dun, daarom voor de vertraging 1:4 gekozen.
Overweeg nu een nieuwe (zwarte) rail, om de laatste cm ook te benutten en na spuiten van de steunbalk een zwart geheel te krijgen (á la Beauty), voornamelijk esthetisch.
Mijn conclusie na een paar maanden: zinvolle verbetering, wel veel geld! Maar het gepruts met de stoppertjes op de overloop is verleden tijd! Vlaag opvangen met traveler, geeft erg veel rust en zeker solo een rechtere koers!
Maar om kort te gaan Type 2 is de juiste
26 augustus 2010 om 20:07 #805540Beste Annelies, Ik heb begin vorig jaar dit project op mijn DekSchuit zelf aangebracht. Ik had enkel een grootschoot op één punt, en moest alles regelen met de neerhouder. Werkt niet echt lekker. Ik heb gekozen voor Harken en adviseer je ten zeerste niet te gaan voor een C-merk als Pfeiffer (Lewmar is een B-merk, zoals bekend). Er komen zo veel krachten op het systeem dat alleen het beste goed genoeg is.
Dan kan je op de foto’s zien dat ik (vergelijkbaar dan) systeem 3 heb gekozen. Tussen de banken is een giekprofiel als ondersteunende overbrugging gemonteerd voor de broodnodige horizontale versterking. En onder de banken contraplaten. Aan één kant was de bakskist, dus geen binnenschaal. Eenvoudig. Aan de andere kant mijn achterhut met binnenschaal. Tussen de 2 schalen is extra epoxy gespoten (gaten geboord en met een taartspuit volgespoten), uitgehard en vervolgens ook nog een contraplaat gemonteerd. In het zicht natuurlijk, maar valt niet op, netjes bijgekleurd met passende kleur verf. Let op de 2 teak wiggen op maat op de banken. Ik ben er heel blij mee, vooral met veel wind natuurlijk.
[img]http://img825.imageshack.us/img825/4779/img1418p.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/9224/img1427u.jpg
http://img834.imageshack.us/img834/7460/img1432oe.jpg
[/img] Duidelijk zo??
26 augustus 2010 om 21:21 #805541AnoniemJa, duidelijk, hoewel wat ingewikkeld, Ger… Dacht ik me er gemakkelijk vanaf te maken met een pasklare Pfeiffer-oplossing, is het weer niet goed genoeg. :heul:
En toch, hè…!? Pfeiffer loopt al zolang mee, ik heb zoveel op mijn boot aan Pfeifferspullen zitten wat na 22 jaar nog steeds heel is en naar behoren functioneert. Maar misschien ben ik onnozel op dat gebied of geloof ik dat merkgekte bestaat in de zeilsport, want tja… Harken is natuurlijk best wel erg kek en ziet er ook high-tech uit.
26 augustus 2010 om 21:57 #805542Op de een of andere manier lukt het me niet (meer) foto’s te plaatsen. Deed dat altijd via imageshack. Helaas dus. Maar v.w.b. Harken. Er komen zulke enorme, met name vertikale krachten op de traveller te staan, dat alleen het beste goed genoeg is. Bovendien moet het ook bij licht weer nog makkelijk heen-en-weer schuiven. Dus ook de overloop zelf moet perfect zijn. Ik vind dat hier geen compromis mogelijk is. [img]
http://img267.imageshack.us/img267/4236/img1418c.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/905/img1427h.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/797/img1432a.jpg
[/img] Heb de foto’s hieronder geplaatst, Ger.Ziet er prachtig uit!!
Annelies
[img]http://img267.imageshack.us/img267/4236/img1418c.jpg [/img] [img]http://img836.imageshack.us/img836/905/img1427h.jpg [/img] [img]http://img26.imageshack.us/img26/797/img1432a.jpg [/img] 27 augustus 2010 om 07:14 #805543AnoniemAnnelies, Gelukkig ben ik dan niet de enige die onnozel is; ook op mjn boot zijn de orginele pfeiffer spullen bijna 20 jaar heel geleven. De traveler van pfeiffer is in feite dezelfde als de oude, de krachten zijn niet veranderd, dus vertel mij maar waarom deze oplossing niet zou voldoen. Het enige dat toegevoegd is zijn de blokjes en klem voor de horizontale verplaatsing.
Een systeem van Harken is inderdaad erg mooi, maar op een 20 jaar oude boot misschien een beetje overdone (vlag op een modder/dek schuit
) Ger,
ziet er prachtig uit en werkt ongetwijfeld uitstekend. Blijf me wel verbazen dat deze voorzieningen niet in een standaard-optielijst zitten en de montage dus al voorbereid is. Dit geldt voor veel schepen, niet alleen jouw DS!
27 augustus 2010 om 07:19 #805544AnoniemBeste Annelies, Op mijn boot zit systeem 4 (al bij aankoop). Op zich bevalt het prima. De alu platen waar de klemmen op zitten waren op mijn boot kromgetrokken omdat het blok van de grootschoot er achter kan blijven steken, daarnaast vond ik de lijnen zo dicht bij elkaar (in dezelfde kleur) niet handig, voordeel van dit systeem tov systeem 2 (op de d31 tenminste) is wel dat de bakskist open kan…
Ik heb nieuwe basisplaten en een veer voor het grootschootblok gekocht en de lijnen doorlopend gemaakt, alles werkt nu prima (
(pag26, standup-kit en basisplatte).http://www.pfeiffer-marine.de/sites/kataloge/pfeiffer_marine.pdf Volgens mij valt kwaliteits verschil Harken en Pfeiffer Marine wel mee maar als op mijn boot systeem 4 er al niet opzat bij aankoop en geld geen rol zou spelen dan zou ik denk ik het windward sheeting systeem van Harken monteren (
http://www.harken.com/traveler/WindwardSheeting.php ).Gr, Andre
27 augustus 2010 om 08:28 #805545AnoniemDelta wrote:
Een systeem van Harken is inderdaad erg mooi, maar op een 20 jaar oude boot misschien een beetje overdone (vlag op een modder/dek schuit)
Goede handling en degelijkheid zijn voor mij wel belangrijk; of het nu om een splinternieuwe of stokoude boot gaat. Zeilen is zeilen.
Dit soort systemen kosten zakken vol geld. Als iemand mij ervan kan overtuigen dat een Harken systeem zoveel degelijker/beter te handlen is dan een Pfeiffer, dan overweeg ik wat meer geld uit te geven, maar beslist niet omdat Harken zo’n ‘sexy’ merk is, zeg maar. Dat heb ik alleen met mijn auto… (nee, geen Porsche)
27 augustus 2010 om 08:34 #805546AnoniemAndreD31 wrote:voordeel van dit systeem tov systeem 2 (op de d31 tenminste) is wel dat de bakskist open kan…
Aiii, die had ik nog niet bedacht. Heel goede tip, André! Bepaalde systemen kan ik dus al wegschrappen.
AndreD31 wrote:Ik heb nieuwe basisplaten en een veer voor het grootschootblok gekocht en de lijnen doorlopend gemaakt, alles werkt nu prima (
(pag26, standup-kit en basisplatte).http://www.pfeiffer-marine.de/sites/kataloge/pfeiffer_marine.pdf Volgens mij valt kwaliteits verschil Harken en Pfeiffer Marine wel mee maar als op mijn boot systeem 4 er al niet opzat bij aankoop en geld geen rol zou spelen dan zou ik denk ik het windward sheeting systeem van Harken monteren (
http://www.harken.com/traveler/WindwardSheeting.php ).
Die laatste ga ik eens bestuderen. Bedankt voor de info!
27 augustus 2010 om 15:26 #805547Misschien heb je nog wat aan dit oude forumbericht 27 augustus 2010 om 15:49 #805548AnoniemHa, kuipbankjes! Die heb ik vorig jaar al vernieuwd… Wat een leuk project heb je ervan gemaakt, Jelle. “Teak van oude tuinstoelen”, het spreekt me aan, maar hoe verzin je het!
:top: Het travelersysteem wat jij hebt gebruikt heeft de klemmen boven de banken en dat gaat bij mij denk ik niet werken, aangezien ik zowel een bakskist als twee klapbare bankjes (achter de stuurkolom) heb. Ik vermoed dat ik dan in de knoei kom met de ruimte.
Dank voor het linkje!
27 augustus 2010 om 17:19 #805549AnoniemWat een verhelderende stukjes tekst! Laat ik nou toevallig ook serieus bezig zijn met een Pfeiffer-talie op de overloop van mijn Optima-92. Dit naar aanleiding van een hardnekkige frustratie van mijn zeilinstructeur, tevens zeilvriend. Voor minder geld dan voor het pfeiffer-systeem (traveller en blokken) koop je echter een compleet ‘gelagerd systeem (4:1)’ van Lewmar inclusief de rail.
Maar helaas, het vervangen van de rail van de Optima-92 is volgens mij geen sinecure. Vandaar ik dat ik weer bij Pfeiffer terecht kom. Ik ga voor systeem 5 (4:1 met bediening aan de traveller; of is dat toch niet zo handig?).
Ik heb echter een probleem: De traveller met blokken kan ik niet op de rail schuiven. Hier is onvoldoende ruimte voor op de Optima-92.
Mijn vraag: Kan ik de blokjes op de Pfeiffer-traveller losnemen, de traveller op de rail plaatsen en de blokjes, met de traveller op de rail zittend, terug plaatsen?
En verder, de stand up kit is van Pfeiffer is ook een prima suggestie. Dank daarvoor.
27 augustus 2010 om 18:18 #805550AnoniemBeste Adriaan, Je kunt de blokken er inderdaad afhalen en zelfs nog na bestellen mocht dat in de toekomst nodig zijn (ik neem aan dat je niet de rollers onder de traveller bedoelt, die kun je er niet afhalen denk ik). Gr. Andre 27 augustus 2010 om 18:51 #805551Anoniem@ Adriaan: zoals Andre al aangeeft kun je inderdaad alles (imbus) uit elkaar schroeven, zodat je alleen de traveler over hebt. deze is even groot als de oude/bestaande, dus als die eraf kan door alleen de eindstukken te demonteren kan het er ook zo weer op. Door de blokken te demonteren/monteren kun je dus achteraf ook de kant van de klem nog wisselen. Systeem vijf heeft het voordeel dat de bakskist van onze 34 open kan, ook al zitten de klemmen aan de voorkant; je zet gewoon de overloop in het midden. Na enige solotochtjes heb ik de boel omgedraaid omdat de bediening met de klem aan de achterzijde voor mij beter beviel. 10 minuten werk, dus dat kun je aanpassen aan (het ontbreken van) bemanning.
27 augustus 2010 om 19:30 #805552Quote:……..’sexy’ merk is, zeg maar. Dat heb ik alleen met mijn auto…
Hoewel dit geen autoforum is, maak je me nieuwsgierig, Annelies.
Zo heb ik een auto nog nooit bekeken. Wat noem jij een “sexy auto”
gr.,
Astrid.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.