HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › ~ VHF kanaal 77 ~ › Vaartuigbelasting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2010 om 07:00 #774758Anoniem
Gisteren voor BNR radio, Het onderhoud vaarwegen, kunstwerken, kost de Nederlandse overheid honderden miljoenen.
Watersport maakt al jaren kosteloos gebruik van al deze faciliteiten zonder hier aan bij te dragen.
De verwachting is dan ook dat je belasting gaat betalen naar “draagkracht” d.w.z. ze gaan kijken voor hoeveel je je boot hebt verzekerd, bijna iedere boot is verzekerd.
Gaat toch wel in de honderden euro;s lopen per pleziervaartuig, vele bruggen en sluizen zijn langer open om de pleziervaart te bedienen, personeelskosten lopen hoog op.
Niet leuk maar wel een beetje logisch lijkt mij.
Jaap
[img]http://img31.imageshack.us/img31/5848/sluis20120.jpg [/img] 31 maart 2010 om 08:48 #804179AnoniemJaap, houdt het nu nooit op dat graaien. 😡 Begreep dat doordat het rekeningrijden niet doorgaat de reeds bestelde camera’s nu bij de genomineerde passagepunten komt te staan. En ja de GPS zendertjes liggen ook al klaar.Dus ja ziet niet goed uit.
Groet:
Krijn.
31 maart 2010 om 09:59 #804180AnoniemDe gebruiker betaald, heet dat tegenwoordig graaien? We wonen in een land met meer dan uitstekende voorzieningen maar als we er voor moeten betalen zijn we niet thuis.
En dat voor onze luxe hobby’s. Nee geef ons maar de Roemeense karrensporen en de vervuilde rivieren.
O ja, vergeet ook niet onze dure huizen met de door de overheid betaalde rente. Wat denk je dat zo’n deurtje kost?
Moet daar de niet botenbezitter even veel aan mee betalen als wij? We smeren voor honderden euro’s aan aangroeiwerende verven onder de boot om een 10de mijl sneller te gaan en de nieuwste electronische snufjes worden aangeschaft (liefst in het buitenland via internet zodat onze ondernemers het nakijken hebben) maar meebetalen aan goede voorzieningen brengt de hollander op de barricade. Wat mij betreft mag die belasting morgen nog in gaan!!
31 maart 2010 om 10:17 #804181Arie, zo ken ik je! Persoonlijk ben ik het met je eens,, maar of dat wat de watersporter betaalt nou in de honderden euro’s zou moeten lopen valt natuurlijk te bezien. Een enigszins bescheiden bijdrage voor, zoals Jaap het stelt, het langer openhouden van bruggen en sluizen, lijkt me op z’n plaats. Maar de vaarwegen zijn er in de eerste plaats natuurlijk voor de beroepsvaart.
Er zal wel een commissie komen, een forum, de ANWB zou zich ermee kunnen bemoeien, de Toerzeilers natuurlijk (wij, DCN, steunden hen bij hun protest (eer?)vorig jaar)
Of…..
31 maart 2010 om 10:30 #804182Gelezen: Commentaar WatersportAlmanak:Het begint weer opnieuw, Vaarbelasting. Het Heintje Davidseffect lijkt het wel. Meerdre jaren achter elkaar is er over gesproken, meerdere keren is het weer verdwenen, een hoop onrust achterlatend.
Ook het verbod op het lozen van water door de watersport veroorzaakt veel ellende bij bezitters van oudere boten terwijl de beroepsvaart gewoon mag blijven lozen.
Anti-fouling wel en niet en weer wel, toeristenbelasting is ook een even onzinnige belasting.
Tevens vragen wij ons af wat er met de talloze Duitse watersporters gaat gebeuren…
Mocht het tot een heffing/vaarbelasting komen, dan is het nog maar de vraag of deze niet “geruisloos” in de algemene middelen terecht komt. Zeker in deze tijd van bezuinigingen!!
Rob
31 maart 2010 om 10:57 #804183AnoniemOok de reactie’s zoals in de almanak zijn heel menselijk, maar wel primair: “ja maar zij dan?” en “waarom ik?” En wat die algemene middelen betreft, of in welke pot het terecht komt is niet meer dan een boekhoudersvraagstuk.
Als we gaan betalen geeft dat ook meer inspraak. Wie betaald die bepaald.
31 maart 2010 om 11:01 #804184AnoniemNatuurlijk gaat het niet zonder slag of stoot deze vaarbelasting, het waren trouwens de Duitsers die de vaarbelasting hebben afgeschaft. Het feit dat ze in de verzekeringsdatabase gaan kijken heeft nog een voordeel, er varen nogal wat vaartuigen rond waarover geen BTW is betaald, vraag ook altijd een BTW verklaring als je een boot koopt.
Ieder vaartuig gaat betalen ook de sloepen die vaak met hun golven de oevers aantasten, het gaat dus naar verzekerde waarde en dat is een goede zaak!!
Jaap
31 maart 2010 om 11:09 #804185AnoniemBovenstaande radio bericht ook op google gelezen, het zou ook een berekening worden tussen de lengte, hoogte van de mast en hoe diep steekt je schip! Het gemiddelde schip zou als referentiepunt worden genomen.
Alles wat daarboven zal duur worden betaald.
Dus niet alleen maar naar verzekering draagkracht!Dit wordt geen meevallertje!! :cry2: :cry2: :cry2:
Ik meende ook te lezen dat de vaarbelasting heffing die in de maak is, met terugwerkende kracht, d.d. morgen al ingaat.
Onze Minister van Financiën, Jan Kees de Jager, is een snelle beslisser.
Arie je wordt op je wensen bediend!
Die grappenmakers zijn al druk achter de schermen bezig!!! :lachen: :lachen: :lachen:
31 maart 2010 om 11:20 #804186Kunnen ze dit wel doen zo snel? Ik had toch wel gedacht dat ze dit onderwerp toch wel op zn minst als controversieel beschouwd hadden. Niks hoor! Even in de luwte en weinig aandacht daar naar Den Haag en HOPPA daar is weer een wetje er doorheen gejast!
Zo zie je maar weer, het maakt niet uit door wie, genaaid worden we toch!
Rob
31 maart 2010 om 13:03 #804187Een schande !! En wij als arme botenbezitters worden weer geplukt !
Ik overweeg nu om mijn schip in Zwitserland te laten verzekeren. Het is iets duurder, maar op die manier omzeil je wel de NL vaarbelasting.
Laten we hopen dat men eerdaags tot bezinning komt!
Gr,
Teun.
31 maart 2010 om 13:48 #804188AnoniemGa je ook in Zwitserland varen dan ? Sorry hoor, maar voor de verandering ben ik het eens roerend met Arie eens. Wat zijn we een stelletje nimby’s en ikke ikke’s bij elkaar.
Een hoop zaken zijn in Nederland goed geregeld met elkaar en ja, dat kost geld. De overheid moet de komende jaren ca. 29 miljard binnenhalen. Heb je liever dan dat ze de de hypotheekrente aftrek afschaffen ? Dat wordt pas lachen.
31 maart 2010 om 14:00 #804189AnoniemHeb zojuist “inside information” dat het gaat naar rato van de waterverplaatsing. Eigenlijk wel logisch want de verzekerde waarde heeft daar weinig relatie mee. Onder de 0,5 m3 (kano’s, roeiboten e.d.) geldt vrijstelling. Vanwege controle en handhaving word een zichtbaar kenteken ingevoerd overeenkomstig de kentekens van vergunningplichtige snelvarende boten. De mogelijkheden van seizoensvergunningen voor buitenlanders wordt ingevoerd op latere datum.
D25 KLEIN MAAR FIJN!!
31 maart 2010 om 15:04 #804190AnoniemVeerse meer anno 2009. Overnachten aan talloze eilandjes, waar je ongestoord je hond kan laten..
👿 en waar tevens voor de mens (wij toch ?) wc cabines worden neergezet waar ook wij kunnen…Oja het gras word gemaaid en het vuilnis wat wij gelukkig niet hebben
🙄 wordt voor u opgehaald.En als de waterkwaliteit te slecht wordt dan bouwen we gewoon ff een spuisluis zodat het seizoen erna mosselen kunnen plukken en eten !!!!!
Oja ik vergeet bijna te vermelden dit alles is GRATIS.
Een ieder normaal denkend mens kan verwachten dat dit niet kan blijven duren en dat idd (wij arme bootbezitters zullen worden geplukt)
Natuurlijk is dit alles niet echt gratis dat snappen we best, het waterschap of wie dan ook,? zal hier best wel een post voor hebben.
Maar dat het afgelopen zal zijn is duidelijk.
Groeten,
Paul
31 maart 2010 om 15:20 #804191AnoniemOm de mensen tegemoet te komen die het niet in de haak vinden dat de beroepsvaart uitgezonderd wordt is er in alle haagse wijsheid bedacht dat in de vaargeul (niet te verwarren met het vaarwater) GEEN belastingplicht is. Dus voor degene die niet wil betalen, die blijven toch gewoon in de vaargeul!
31 maart 2010 om 15:28 #804192AnoniemArie geloof niet dat wij baggeraars daar nu echt op zitten te wachten, sommigen weten buiten de vaargeul al niet………… Leuk dat ik straks mee mag betalen aan het op diepte houden van de vaargeul hi hi
Groetjes,
Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.