HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Vallen vernieuwen Optima92
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2010 om 19:12 #774956Anoniem
Ik wil deze winter de genua- en grootzeilvallen van mijn Optima-92 vervangen. Deze bestaan uit een lijn (binnenzijde mast) en een voorloop van staaldraad (buitenzijde mast). Ik heb wederom een paar vragen:
1. In de mast zitten, boven en onder, valblokkasten (blokken). Weet iemand hoe deze zijn bevestigd (bouten getapt in de mast of geborgd met een moer?). Ik wil deze nl. vervangen. In de top zit de genua valblokkast ca. 100 cm van het uiteinde van de mast. Vervanging van een moergeborgde kast is dan niet eenvoudig.
2. Wat is de standaardprocedure voor vervanging van de originele vallen met voorloop?
24 september 2010 om 05:41 #805909AnoniemAdriaan, Seldén, mast- en giekfabrikant kan deze vallen met staaldraad voorloop leveren. Kijk op voor de dealer bij jou in de buurt. Dat is zowieso een interessante site waar veel algemene informatie wordt gegeven over masten, tuigages maar ook spinakertrim etc.http://www.seldenmast.com27 september 2010 om 19:00 #805910De constructie van de schijven boven in de mast is zodanig dat het erg lastig is (misschien niet onmogelijk) om schijven te monteren voor normaal doorlopende vallen. Ik heb er enige jaren geleden voor gekozen om weer vallen met staaldraad voorloop te laten monteren. Een bevriende tuiger heeft dit voor mij gedaan. De mast is hiervoor gestreken. Tevens zijn de mastvoet en masttop gedemonteerd. 3 oktober 2010 om 07:41 #805911Adriaan, Wij hebben bij onze Optima sinds twee jaar gewone doorlopende vallen. In de winter kunnen ze er dan simpel uit en in de wasmaschine. De schijven in de masttop zijn eenvoudig te vervangen door universele schijven uit de winkel. De bovenste is er zo uit (je ziet vanzelf wel hoe), die van de genuaval (twee) zitten in een aluminium koker die van voren vandaan door de mast is gestoken. Deze zit met 4 parkers vast. Parkers los en de koker kan eruit geschoven worden. Ook deze twee schijven kun je vervangen door universele met de juiste gatmaat. LET OP, de diameter van de schijven moet je misschien iets kleiner kiezen dan de orginele, anders passen de kunststof vallen er niet in. De onderste rollen in mast zijn al geschikt voor normale lijn, de rollen zitten wel met moeren aan de binnenkant. Het is zowieso een klusje dat makkelijk gaat als je de mast er even afhaalt.
Het mast profiel is opgevuld met tempex delen, hierdoor is er aan de voorkant een kleine ruimte voor kabels en aan de achetrkant een kleine ruimte voor de vallen. Ik dacht eerst nog meer lijnen binnendoor te kunnen voeren, maar helaas.
Het werkt overgens prima zonder staaldraad voorloop.
Ad van de Kamp
Optima 92
5 oktober 2010 om 11:13 #805912Welke doorsnede heb je gekozen voor de vallen? 8 oktober 2010 om 19:56 #805913Fred, Zo even vanaf de bank zeg ik 12mm, bij een handelaar vandaan die vaak op beurzen staat met aardige prijzen. Ik denk dat 10mm ook voldoende is. Maar ook bij 10mm zal je op moeten letten dat je voldoende ruimte heb rond de schijven.
Ad van de Kamp
Optima 92
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.