HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › Valstoppers op een Optima 92
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2004 om 19:06 #771700Anoniem
Op onze Optima 92 worden de vallen on gelegd op kikkers, ik wil deze graag vervangen door valstoppers. Dit zou betekenen dat de valstoppers op de huidige plaats van de vallieren moeten komen en de lier op de plaats van de kikkers. Voor diegenen die het niet meer volgen, een kikker komt na de lier en een valstopper ervoor. De grote vraag hierbij is wat is de constructie van de opbouw, zit er een versteviging onder de huidige bevestigings plaats van de kikkers. Of loop ik het risico dat als ik op deze plek een lier zet dat ik deze uit de romp trek.
Wellicht heeft iemand ervaring met valstoppers op een Optima of kennis van de constructie van de opbouw.
In ieder geval, alvast bedankt.
Groeten,
Derk
6 januari 2004 om 22:49 #779658Beste Derk, Als je lier en stoppers op een stevig stuk hout monteerd, en dit mooi gelakte stuk watervast multiplex op het kajuitdak bevestigd (lijmt) met Sikaflex en 4 bouten (M6) , moeren en behoorlijke tegenringen, dan worden de krachten goed verdeelt.
Als je bij het aandraaien van de bouten merkt dat je de binnenschaal indrukt, dan boor je de gaten groter. (niet het gat in het kajuitdak, buitenschaal. Dit laat je dan 6 mm. Dus langs de binnenzijde groter boren).
Bv. bij 6 mm. boutjes, boor je 10 – 12 mm.
De gaten in de binnenschaal plak je dicht met tape, en langs de bovenzijde stop je de 4 gaten goed vol met verdikte epoxy hars, of epoxy plamuur. zorg dat er geen luchtinsluitingen zijn.
Als de plamuur uitgehard is, boor je in de plamuur de 6mm. gaten opnieuw.
De harde epoxyplamuur zorgt ervoor dat de de schalen niet naar elkaar toe trekt.
Succes,
Deen,
D35, Second Love.
7 januari 2004 om 09:17 #779659AnoniemEen andere houtsoort dan multiplex lijkt mij iets om te overwegen. Bv. de Amsterdamse fijnhouthandel kan je hierover advies geven.
Mvg
Chris
6 mei 2004 om 13:15 #779660Op de Optima van ons medelid Evert Handgraaf waren valstoppers en lieren geplaatst zoals beschreven. (Hij heeft de boot echter inmiddels verkocht.) Op dit schip waren zoveel mogelijk de oude gaten gebruikt en alles was direct op het polyester gemonteerd. Nadeel is dat je wat meer schroeven in de kajuit ziet. Bij gebruik van een stuk hout, dat voor de sterkte een zekere dikte moet hebben komen de vasltoppers te hoog te staan om de vallen goed in te kunnen voeren. Ik heb altijd zitten denken aan het gebruik van RVS platen van bv 6 mm dik waarin gaten en schroefdraad getapt wordt in hetzelfde patroon als nu gebruikt is voor de lieren en kikkers (totaal 4 platen). Maar ik heb het echter nog niet tot uitvoering gebracht (verlanglijstje). Het gebruik van de platen betekent dat het aanzicht in de kajuit niet wijzigt.
Groet Fred Neve
1 juni 2005 om 13:48 #779661AnoniemHallo Derk Op onze Optima 92 (Bollaard) gebruik ik al geruime tijd de grote sb. lier voor het doorzetten van de grootzeil en fokke val. Ook wij hebben nog steeds de kikkers op de opbouw. De kleine lieren op de opbouw gebruiken we niet:: schade aan de buiskap door de lierhandels.
Nu zijn die lieren op het dak goed en stevig gemonteerd. Je kunt het grootzeilval strak doorhalen zonder dat het montagevlak van de lier beweegt. Dat zou dus mogen betekenen dat de constructie afdoende sterk is om de krachten van een valstopper op te vangen (wellicht toch de kikkers er bij houden?). Ik overweeg nu de beide daklieren te verwijderen en er op een RVS plaat (6mm) valstoppers op te monteren. Daarbij blijf ik wel gebruik maken van de bestaande montage gaten van de beide, oude lieren.
Het gebruik van de grote lier bevalt ons uitstekend, het geeft je een ruime slag bij het doorhalen en je kunt er meer spanning mee op de vallen zetten dan mbv de daklieren.
Ik ben erg benieuwd naar de oplossing!
groet Kees W
1 juni 2005 om 21:53 #779662AnoniemIk heb op mijn optima92 reeds valstoppers geplaats en de lieren er achter. De valstoppers zitten op het verstevigde deel van de lieren en de lieren zelf zoveel mogelijk naar achteren, daar waar de kikkers zaten. Ik zal proberen komend weekend hier een paar foto?s van te maken. Ik vaar hier al vier jaar mee en zonder extra verstevigingen staat alles nog muurvast op het kajuitdek.
Frans
18 januari 2014 om 14:38 #779663Ik dacht dat er ooit een tekening is geplaatst van een rvs plaat met gatenpatroon. Is deze nog beschikbaar? 18 januari 2014 om 21:10 #779664Ik heb in 2009 valstoppers aangebracht op onze OPTIMA 92. Om de valstoppers te kunnen monteren heb ik rvs platen van 5 mm dik genomen. Voor montage op het dek heb ik het gatenpatroon van de oude lieren overgenomen, waardoor aan de binnenkant in de kajuit er ogenschijnlijk niets is veranderd. Voor het monteren van de valstoppers heb ik draad getapt in de RVS platen. Een van de lieren heb ik op dezelfde wijze teruggeplaatst op de plaats van de verwijderde clamcleats. [img]http://s29.postimg.org/4o8llyz4z/DSC00537.jpg[/img] [img]http://s29.postimg.org/ws6imi82r/DSC00539.jpg[/img] Voor meer informatie kan een bericht via de website gestuurd worden.
21 januari 2014 om 10:36 #779665De beschrijving voor het plaatsen van valstoppers is te vinden onder menu-item Techn.Commissie/Inspirerende klussen van leden/Valstoppers op Optima92/98. http://www.dehlerclub.nl/dcn/downloads/Valstoppers%20aanbrengen%20op%20Optima%2092%20v01.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.dehlerclub.nl/dcn/downloads/Valstoppers%20aanbrengen%20op%20Optima%2092%20v01.pdf De gaten van de 2e lier heb ik gedicht met de bestaande busmoeren en bouten met verzonken kop. Natuurlijk wel samen met afdichtingsmiddel. Er kan ook voor gekozen worden deze gaten op te vullen met epoxy. Het is maar net wat je mooi vind en hoe handig je daarmee bent.
Ik heb rvs platen gebruikt die over de plaats van beide lieren valt, maar achteraf gezien is het voldoende om een rechthoekige plaat, ter grote van de valstopper, te monteren.
21 januari 2014 om 16:43 #779666Heeeeeeee, nieuw jaar, nieuwe Fred! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.