HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › van Gennaker naar hete luchtballon
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2009 om 06:41 #774354Anoniem
Altijd leuk om met de Beauty te sparren, zeker als je een beetje uitloopt dan begint er van alles te bewegen aan boord van zijn boot en zit hij zo weer bij je, en dan mag jij aan de bak!! Onze gennaker hebben we opgeblazen boven Schiermonnikoog, finaal uit de lijken klinkt allemaal wel stoer maar voorlopig heb ik niets meer………..
Wel weer wat geleerd, kijk uit voor je spi als er hoge golven staan en de wind valt weg, dan gaat je boot dus flink slingeren en de gen/spi vult zich met lucht die niet één twee drie weg kan gevolg hele schoothoek eruit, achterlijk eruit en twee scheuren dwars door…
Normaal hadden we het ook niet in ons hoofd gehaald om de gen te zetten, maar ja een wedstrijd en de con. deed het ook daar bleef wel de boel heel, al gingen ze bijna plat en dat bij windkracht 2< Een heteluchtballon weegt trouwens 12 ton bij het opstijgen, terwijl het gewicht van mand en doek niet meer weegt dan een 1500- 2000 kg. Dus lucht weegt wel wat…… Jaap
18 juni 2009 om 09:11 #80134612 ton ????? hoe blijft ie dan “vliegen”? Aha, ff nagekeken. 1 M3 lucht “weegt” bij 0 graden op zeeniveau grofweg 1,3 kg. Dan zitten er heel wat cuubjes lucht in die ballon zeg. Wel een vreemde zienswijze om te zeggen dat een ballon 12 ton weegt. Voor mij blijft het gewoon 2 ton aan uitrusting. Mijn auto is ook niet het kenteken gewicht + de lucht die erin zit.
Je kan wat mij betreft wel zeggen, de ballon omsluit 10 ton aan lucht.
Ik begrijp wat je bedoeld
Varend met Spi of genaker botsen we eigenlijk tegen heel wat lucht aan zonder dat we het wisten. Gr Michel
Bewerkt door: beauty, 18 jun 2009 – 11:38
18 juni 2009 om 09:18 #801347Rush wrote:Een heteluchtballon weegt trouwens 12 ton bij het opstijgen, terwijl het gewicht van mand en doek niet meer weegt dan een 1500- 2000 kg.
Dus lucht weegt wel wat……
Jaap
Hallo Jaap,
Je denkt, ik zet wat onzin?? neer, wedden dat Ger reageert
😆 De lucht IN de ballon moet altijd minder wegen dan de lucht buiten de ballon. Anders zal die ballon nooit never nooit omhoog komen. Koude lucht weegt ca. 1,3 kg/m3. Door verwarming zal de lucht uitzetten (de ballon wordt lekker rond). De lucht weegt nu misschien ca. 1,2 kg/m3. Het verschil van 0,1 kg/m3 lucht drijft de ballon dus omhoog. Reken de inhoud van de ballon, en je hebt het aantal kg stijgvermogen. Nou, dat zal wat anders zijn dan 12000 kg. Okay, het mandje, de gasflessen en de personen erin wegen ook wel wat. Maar 12 ton???
Nou ik hoor het wel waar jij of ik fout zitten. Er zijn best wel luchtvaart deskundigen binnen onze club, Wilfried, Paul Kramer…
18 juni 2009 om 18:00 #801348AnoniemHa die Ger, Ik heb het niet verzonnen maar de luchtballonbestuurder die mijn gehele familie met veel moeite van de grond kreeg, heb meegeholpen met het opstijgen.
Hij zegt tegen mij wegwezen nu ..toen de ballon zich vulde met warme lucht, dit weegt momenteel 12 ton!!
Ik zei toen ook man laat je nakijken kan toch niet een mandje met een paar reepjes stof.
Zijn antwoord, je hebt meer verstand van zeilen.
De ballon naast hem vatte trouwens vlam, een flink stuk uit de kraag gebrand, ging toch gewoon omhoog heb er een foto van maar die kan ik hier niet uploaden.
Zelf ben ik niet meegegaan, type angsthaas
met hoogtevrees. ga wel effe googlen voordat Wilfried of Paul on line zijn kunnen we de kerstboom optuigen.
Groet vanuit Franeker
Jaap
18 juni 2009 om 18:07 #801349AnoniemHallo Ger, Je hebt, naar mijn mening, helemaal gelijk. Ik heb trouwens even uitgezocht hoe het met de vaardiepten zit op de Friesche meren. Wij zitten deze zomer met boot en caravan aan de Fluessen in de buurt van Woudsend , maar langskomen met jouw boot is geen optie. De Fluessen is ongeveer 1.80 diep.
Ben trouwens Menzo Bunge nog tegengekomen, hij ligt in Elahuizen waar wij staan/liggen.
Hij is op dit moment voor 3 weken op pad met zijn boot richting Zeeland geloof ik.
18 juni 2009 om 19:26 #801350AnoniemEven deze vraag geplaatst op een vliegerforum eerste reactie is al binnen van een verkeersvlieger: citaat
12 ton gebakken lucht…..
Stond er bij en ik keek ernaar is mijn ervaring vwb ballonnen. Maar aangezien het in een paardetrailer past met een veredelde jeep ervoor om de boel te trekken zal het geen 12 ton wegen.
Of zo’n ding 12 ton kost weet ik ook niet.
Ach, een ballonvaarder horen zeggen dat ze weleens op 10.000 voet zitten. En dan de kromming van de aarde kunnen zien.
Jaap
19 juni 2009 om 15:54 #801351AnoniemYes nog een poging van een verkeersvlieger (Fokker) citaat Airwork.
Nu weet ik niet hoe groot de ballon was, maar met wat simpele natuurkunde kom je al een heel eind. De vraag is echter wat bedoeld werd met die 12 ton.
Als we voor een standaard luchtballon de volgende inhoud nemen, namelijk 7000m3 en we weten dat de gemiddelde temperatuur van de verhitte lucht ongeveer 100 tot 120 graden is, de buitentemperatuur 20 graden, dan kun je het volgende uitrekenen:
Als we een volledig gevulde ballon van 7000m3 nemen en deze lucht verwarmen tot 120 graden, dan zal deze lucht uitzetten. De gemiddelde dichtheid van lucht op 20 graden is 1.205kg/m3 en die op 120 graden is 0.898 kg/m3.
Dus per m3 hete lucht is de ballon 0.307 kg/307 gram lichter geworden (1205 – 0.898) Per ballon van 70000m3 is deze dus 2100 kg (0.3 x 7000) lichter geworden. (De lucht zet uit, past niet meer in de ballon en ontsnapt, zodat de ballon dezelfde inhoud blijft houden, maar minder lucht”deeltjes” bevat)
Dit betekent dat de ballon 2100kg aan last kan hebben (mand, brander, personen etc etc)
Nogmaals, het ligt aan de grootte van de ballon, maar als we nu even die ballon van 7.000m3 nemen, dan hebben we bepaald dat de last 2100kg kan zijn. Dat bestaat dus uit de ballon zelf (stof, touwen etc), de mand (plus brander, flessen, touwen, etc) en passagiers (plus bagage etc). De lucht in de ballon weegt ook wat natuurlijk. Als we weer die dichtheid van 0.898 kg/m3 (bij 120 graden) nemen, weegt 7.000m3 lucht dus ook nog eens 6300kg.
Het totale gewicht van de ballon is dus 6300 + 2100 = 8400kg.
De grootste ballon ter wereld heeft een inhoud van 16.000m3, wat op een luchtgewicht van al dik 14.000kg komt, en dan moet je nog het gewicht van de rest erbij optellen.
Dus conclusie, de genoemde 12 ton kan best, mits het het totaal gewicht van de ballon plus lucht betreft. De lege constructie is veel en veel lichter en past inderdaad vaak simpel in een trailer achter een jeep.
Tja Ger ………
Jaap
Groeten vanuit Lelystad
Bewerkt door: Rush, 19 jun 2009 – 17:56
21 juni 2009 om 15:30 #801352Hallo Jaap, Je hebt helemaal gelijk. Maar het gaat om het liftvermogen. Natuurlijk weegt 7000 m3 lucht ca. 8,4 ton. Maar met jouw theorie kan een vrijstaande woning ook een luchtballon worden. Alles luchtdicht afsluiten. Lucht binnen sterk verwarmen, en hop omhoog met dat krotje
😆 Vanuit een winderig Breskens,
Groetjes
26 juni 2009 om 14:16 #801353AnoniemHoi Ger, Op het vliegersforum vliegen ze elkaar ook al in de haren de ene zegt klopt en andere heeft het over 12 ton gebakken lucht.
Denk weet je wat stuur een mailtje naar de eigenaar van het ballonbedrijf:
citaat:
Beste Jaap,
Helaas weet ik niet wie je piloot was, we zijn allemaal ervaren, en daarom zal ik je vraag beantwoorden.
Het totaalgewicht van de ballon is ongeveer 900 kg (mand flessen en envelop)
De piloot zal gezegd hebben dat de massa zo’n 12 ton bedraagt.
Dit is de 900 kg eigen gewicht, gewicht van de passagiers en 10 ton massa van de
bewegendelucht in de ballon. Fijn weekend
met vriendelijke groet
Ad Ballon
Henk Broeders.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.