HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Vervangen ST4000 voor SPX-5 stuurautomaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 oktober 2010 om 16:48 #805959
Hallo Patrick, quote
Mijn vraag is er nog hoop voor deze automaat en hoe kan ik eventueel de automaat het makkelijkst inbouwen, dit gezien de sandwich positie tussen traveller en stuurhuis. (by de way, met traveller bedoel je “overlooprails” en met stuurhuis bedoel je de “satelliet”)
unquote
Als je dit serieus overweegt, accepteer dan ook dat de automaat niet optimaal functioneert bij toenemende wind c.q. bakstag-achterlijke winden. Prima als je weinig gebruik maakt van de automaat. Maar ben je afhankelijk van de stuurautomaat (solo of grote zeereizen) ga dan een stap hoger. Een 6001 of 7001 of vergelijkbaar is het enig redelijk alternatief. Hierbij zit de motor rechtstreeks op het stuurkwadrant onderdeks gemoneerd. Ik had deze automaat ook op mijn 35. 10 jaar (tot aan de verkoop) probleemloos meegevaren. Als een lineaal. Kost wat meer maar nogmaals, ben je er serieus van afhankelijk, wacht nog een paar jaar met een 3-D led-tv scherm en koop iets wat écht belangrijk is: een goede stuurautomaat
3 oktober 2010 om 14:36 #805960AnoniemBeste Ger, Dank je voor je antwoord, je hebt volkomen gelijk.
Helaas heb ik net 3 led-tv’s bestelt, toch nog maar retour en nog een jaartje analoog kijken
Op onze vorige boot (Contest 38) hebben we inderdaad langere tochten gemaakt en vaak etmalen doorgevaren. Deze boot heeft een Robertson stuurautomaat op het kwadrant, inderdaad bijna bij iedere windkracht te gebruiken.
Na in 2007 deze boot te hebben verkocht hebben we twee jaar niet gevaren. We kwamen er echter achter dat we de borrel na een leuke zeiltocht toch niet konden missen, vandaar dat we uiteindelijk een andere boot hebben gekocht. Op dit moment zullen we geen lange zee reizen maken, het zal meer hoppen langs de kust zijn en kind vriendelijke omgevingen. Vandaar dat we een sportievere boot hebben gekozen met een prima zee gedrag.
Gezien mijn ambitie :mischuge: bij een boot “in de ogen van mijn vrouw” sinterklaas te spelen, ben ik ondertussen alweer een “halve boot” verder aan kosten in “interessante” investeringen :whistle:
Na deze korte introductie wil ik eigenlijk zeggen betreffende de stuurautomaat dat op termijn de SPX-5 waarschijnlijk wel zal voldoen. Alleen hoe bouw je hem in :think:
Dank je en ik hoor het graag.
Patrick
3 oktober 2010 om 15:41 #805961Hi Patrick, Dank je voor deze korte introductie
Ook ik heb een boot eigenlijk alleen voor het borreltje na het zeilen ([size=tiny]zegt mijn vrouw[/size]. Je hebt weinig ruimte om het e.e.a. in te bouwen, maar ik ben er zeker van dat ons technisch genie, Deen Houtepen, die ook een D35 bezit jou een afdoende oplossing aanreikt! 3 oktober 2010 om 18:02 #805962Gelukkig heeft Deen ook zo’n geweldige ST6000 op zijn 35, die houdt onze Second Love bij alle wind in zijn spoor. Maar zo’n ring automaat zie je wel op veel 35ers. Behalve dat deze wat minder kracht heeft, en wat trager is, vindt ik de plaats van de motor een groot nadeel. De motor steekt onbeschermd zo de kuip in, heel kwetsbaar dus.
Wilfried Oude Vrielink de voorzitter van onze Technische Commissie heeft deze zomer een SPX-5 wiel automaat ingebouwd in zijn D35CWS. Hij is er tevreden over.
Over het inbouwen kan hij je beter informeren.
Stuur een mail naar:
[email]wilfried.oude.vrielink@home.nl[/email] groeten,
Deen.
18 oktober 2010 om 10:38 #805963Beste Patrick, We spraken elkaar dit weekeinde in Stavoren. (wat was het zondag mooi weer!) Ik deed je toen de suggestie om de ST 4000 weer aan de praat te krijgen door het bedieningskastje te demonteren om te checken of de drukkertjes -1 of -10 misschien permanent contact maken, omdat het X-vormige plastic onderdeeltje in de rubber drukkertjes scheef kan zitten (ervaringsdeskundige). Spaart je weer een duizentje uit.
Verder was mijn overstap van de ST4000 naar de SPX5 een hele goeie. Strakker sturen, snellere en beter instelbare responstijd én meer kracht, ondanks de geringere afmetingen van de motor. Scheelt ook weer qua kwetsbaarheid Deen. Wel alle zgn seatrails uitvoeren. De aandrijfring is platter, dus als de ST4000 al past, past de SPX5 zeker. Tja, schuin voor het zeetje uit blijft het hulpmiddel zijn beperkingen houden, maar een conservatieve zeilvoering helpt.
Bewerkt door: hofstra, 18 okt 2010 – 12:41
19 oktober 2010 om 20:30 #805964AnoniemBeste Jelle, Zaterdag ook nog gaan varen? Wij hebben genoten van de windkracht 6/7, met een ruime koers en relatief flink wat zeil en golven regelmatig 8.9kn. aangetikt. Wat een heerlijk schip is ze toch.
Dank jullie voor de adviezen en Wilfried voor de geboden hulp.
Gezien er vrijwel geen onderdelen meer beschikbaar zijn voor de ST4000 en de positieve berichten over de SPX-5 ( uiteraard met zijn beperkingen t.o.v. een kwadrant automaat) toch maar voor de SPX-5 gekozen, de automaat zal waarschijnlijk (hopelijk) naar tevredenheid werken.
Groeten,
Patrick
22 november 2010 om 12:54 #774965AnoniemBeste forumleden, Sinds eind vorig jaar zijn we in het bezit van een Dehler 35CWS ’94.
We (mijn vrouw en ik ) zijn erg happy met de boot, het is in onze ogen een snel, stabiel en praktisch concept.
Graag zou ik een beroep willen doen op jullie expertise betreffende de ST4000;
Na een aantal bevriezingen van het systeem, vervolgens een systeem reset te hebben uitgevoerd (in overleg met Holland Nautic) blijft de stuurautomaat problemen geven.
Na een kalibratie rondje en het kompas juist te hebben afgesteld blijft het stuurautomaat kompas een aantal graden achter lopen op het boot kompas. Als je de stuurautomaat in werking stelt blijft hij consequent naar bakboord sturen tot de aanslag van het roer.
Persoonlijk denk ik dat gezien de niet al te beste kwaliteit van de ST4000 en het moeilijk kunnen verkrijgen van onderdelen een nieuwe (helaas) de beste oplossing is.
Mijn vraag is er nog hoop voor deze automaat en hoe kan ik eventueel de automaat het makkelijkst inbouwen, dit gezien de sandwich positie tussen traveller en stuurhuis.
Bij voorbaat dank en ik hoor het graag van jullie.
Mvg.
Patrick Talsma
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.