HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › vervangen van vallen? tips?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2010 om 15:38 #774742Anoniem
Na vorig weekend de riwax excersitie gedaan te hebben (romp) ligt de boot weer in haar box :dance: . Dus nu optuigen en binnen even een sopje erdoor en het kan los. moet lukken voor 17 april! Aan dek poetsen liever op een drijvende boot, waarom weet ik niet, maar op de kant ontbreekt de motivatie
🙄 , eenmaal te water hoort dat weer bij.Op verlanglijstje staat nog het vervangen van de nodige vallen en reeflijnen. Misschien na een bezoekje Scheveningen :whistle: …..
Iemand de gouden tip voor het inscheren van nieuwe vallen? De nieuwe aan de oude naaien met sterk garen en voorzichtig doorvoeren en halen tegelijk :heybaby:
19 maart 2010 om 16:34 #804089Hallo Renato, Met wat garen en ductape moet het wel lukken.
Helaas krijg ik mijn bootniet meer optijd te water, eerst moet er weer gevaren worden.
Mischien toch maar eens de boot in het water laten overwinteren….
mvg,
Albert-Jan
19 maart 2010 om 16:50 #804090Hallo Renato, Niet de oude val aan de nieuwe val. Trek de oude val er eerst uit met een treklijntje ( bindtouw met een stevige naald doorhalen door de val) en aftapen met schilderstape. Niet te dik anders komt hij niet rond de blokken. Vervolgens aan deze treklijn de nieuwe val op dezelfde manier bevestigen en weer doorvoeren. Doe alles met beleid!
19 maart 2010 om 17:14 #804091Hi Ger, Quote:Niet de oude val aan de nieuwe val.
Als beide vallen ongeveer even dik zijn en je naait oude en nieuwe val aan elkaar, zie ik niet waarom dit niet zou lukken….
Waarom een treklijntje gebruiken ?
mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
19 maart 2010 om 18:05 #804092AnoniemAls je je 2 vallen aan elkaar naait moet je dat elke keer weer doen wanneer je ze uit je mast wil hebben. (dit gebeurt niet elke dag maar toch. Kben lui) Ik heb aan al mijn vallen een soort ringetje genaaid van sterk garen. Die laat ik gewoon zitten. Op deze manier kun je gewoon het scheerlijntje met een paasteek aan je val vastmaken. Werkt iedere keer weer. 19 maart 2010 om 19:41 #804093AnoniemLieven, Ger en Sticky Angel, dank. Ik denk dat ik ga voor de permanente oplossing en komende jaren de vallen droog laat overwinteren. Dus trektouwtjes erin tijdens de winterstalling. Andere vraag, getriggered door een artikel van een zeilmaker(
http://www.dejongsails.nl/jong-new2/customsails/grootzeil/main/grootzeil-latten.html ” class=”bbcode_url”> http://www.dejongsails.nl/jong-new2/customsails/grootzeil/main/grootzeil-latten.html Zijn er leden die hun grootzeilval dubbel hebben uitgevoerd, d.w.z. val uit de mast naar blok aan tophoek grootzeil en terug omhoog en daar vast aan de mast? Dit levert een vertraging op 1:2 maar ook lichtere bediening bij het hijsen van grootzeil. (en een veel langere val met een enorme bos onder de buiskap). Samen met een kleinere diameter (kevlar?) misschien een manier om het hijsen toch op de hand vanuit de kuip te doen. Nog even doorzetten en klaar.
Of toch maar een klem op de mast, daar hijsen en doorhalen in de kuip?
19 maart 2010 om 19:49 #804094AnoniemHallo Renato, Dat is heel handig voor het hijsen van het grootzeil. Maar volgens mij krijg je meer weerstand bij het strijken van je zeil. Ik heb mijn grootzeilval in de kuip en ik moet al bijna aan mijn grootzeil trekken om hem naar beneden te krijgen. Dit wordt volgns mij alleen maar erger wanneer je een extra vertraging aanbrengt.
20 maart 2010 om 21:53 #804095Duurt ook twee keer zolang voordat ‘ie boven is. En inderdaad, bij het strijken moet er ook twee keer zoveel lijn door alle blokken. Kleinere diameter is niet altijd handig, hangt ervan af hoe dik de lijn moet zijn, wil je stopper ‘m nog vasthouden.
Groet,
Stefan
20 maart 2010 om 22:49 #804096Renato, In principe is het natuurlijk wel makkelijk om het trek-lijntje in de winter te laten zitten, maar ……….let wel dat ze ( zeker bij een staande mast ) nogal gauw doorslijten,… schavielen.
Je bent dan nog verder van huis. 😆 😆 Heb dat zelf meegemaakt : ik gebruikdaarom voortaan een oude val . Ander probleem:
Heb zelf ook last van het niet goed vallen van grootzeil; m.i. een gevolg van de meerdere schijven in het traject van mast naat achter . Bij mij : haakse hoeken vanwege dat alles onderdeks loopt (: 36 CWS)
Heb al een keer geschreven (kan het echter niet meer vinden !) dat ik e.e.a. heb opgelost om bij het hijsen een lijn mee naar boven te trekken! Heb daarvoor op de mast nabij de giek en achter op de giek een schijf gemonteerd waardoor die lijn loopt : dus van de top van het zeil langs de mast via (door) het main-drop systeem naar achteren. Lijn is dan precies lang genoeg. Bij het strijken van het grootzeil trek ik dus het zeil omlaag : werkt voor mij geweldig !!!
😆 😆 Otto Wolfert
Espérance D 36 cws
21 maart 2010 om 09:13 #804097AnoniemOtto, Het niet volledig strijken van het grootzeil op alleen de zwaartekracht is mij ook bekend. De eerste helft valt zo naar beneden :yes: , de rest heeft wat hulp nodig
😡 . Nu wil ik eerst de mastgroef schoonmaken en de leuvers/karren dito. maar een treklijntje is wat ik op mijn vorige bootje ook al overwoog; voorlijk met pees!!!! dat moet wel zwaar lopen. :wallbash:Waar schavielen de treklijntjes door? Bij het blok boven in de mast?
De oude vallen gebruiken is een prima idee, weeggooien doen we toch niet! En dan toch die treklijntjes voor de twee reeflijnen.
21 maart 2010 om 17:47 #804098AnoniemHallo Otto, Weer iets geleerd,mooi, zeg ff vraagje over die “treklijn” hoe vang je het evt,geklapper van die val op bij het zeilen, of valt dit reuze mee.
Ben toch wel wat meer benieuwd geworden over dit patentje heb je evt, nog wat extra info hierover, want ook bij ons kan het
strijkenbeter (toch zeker volgens mijn vrouw 😆 )Groet,
Paul
21 maart 2010 om 18:22 #804099Renato, Het schavielen gebeurt door de wind! Ook toen dacht ik waarom breekt zulk een lijntje : ik had de verschillende treklijntjes goed strak om de mast gewenteld enz.enz. , maar toch : er zit of komt altijd wat speling op waardoor e.e.a. kan gaan (door-)schavielen.
Betreffende het zakken van het grootzeil: alles wat maar enigszins wrijving oplevert had ik goed voorzien: schoon, WD40, blokken en schijven schoon en gesmeerd, speciaal blokje om regelmatig de mastgroef te cleanen, enz. enz. . Overigens, als ik bij de mast ga staan om het zeil te laten zakken , gaat het al een stuk soepeler !( maar daarvoor is het ontwerp van de tuigage niet bedoeld en in winderige omstandigheden blijf ik liever in de kuip !!)
Het omhoogtrekken van het bedoelde lijntje aan de top van het grootzeil ,vergt nagenoeg geen extra energie ( ik kan dit niet helemaal bewijzen omdat ik het zeil met een electrische lier omhoog lier : CWS). De bedoelde lijn mag niet te lang zijn ( voorlijk-lengte + giek-lengte ) ; overlengte hangt nl. inde weg ( de overlengte die je verkrijgt bij het gebruik van een reef kan makkelijk in de zeil-huik worden opgeborgen , wel eerst vastzetten !)
Renato , ik weet niet precies wat je bedoelt met een (elastische ????) pees ; maar ik ben zéér tevreden over het door mij gebruikte systeem. Vroeger gebruikte ik dit overigens ook voor het laten zakken van de fok in open bootjes ( zonder rolfok !)
Otto Wolfert
Espérance
21 maart 2010 om 18:50 #804100Paul, Tijdens het typen van het antwoord aan Renato, kom jij met je vraag.
De bedoelde “omlaag-treklijn”kan niet klapperen als hij maar niet te lang is . Bij mij is het zo : als het groot zeil geheel omhoog is staat de lijn nagenoeg strak : kan dan ook niet verder omdat ik in die lijn achter het op de giek geplaatste blok (schijf) een “8-knoopje” heb ( heel simpel!) Wanneer je een reef hebt , zul je wèl “ruimte “over hebben: dan zul je hem “nagenoeg strak” moeten beleggen (op een aangebracht kikkertje !) ; moet wel gebeuren omdat anders de “vrijgekomen lengte”wel eens achter bv. de zaling kan blijven hangen.
Grote voordeel is en blijft dat ook in “moeilijke”omstandigheden je altijd vanuit de kuip je zeil 100% kunt strijken hetgeen zéér rustgevend werkt bij dames !!!!
Succes ( ook met je vrouw
😆 😆 ),Otto Wolfert
Espérance D 36 cws.
21 maart 2010 om 18:50 #804101AnoniemOtto, ik begrijp dat schavielen door de wind gebeurt, mijn vraag was waar het lijntje stuk ging, ergens in het midden, of juist helemaal boven bij het blok. In het eerste geval kun je nog kiezen voor het vrij hangen van het lijntje door deze aan bv preekstoel vast te zetten. Op mijn vorige bootje zat in het voorlijk een pees, deze was uiteraard alleen te strijken door bij de mast hard er aan te trekken; maar dat bootje was een Flits
😆 . Daarbij haal je het zeil er gewoon af als je klaar bent. Dit gaat ver buiten het doel van dit forum, sorry! Volgende week maar eens in Scheveningen kijken of we leuke vallen kunnen scoren. Vandaag wel vast de zeilen aangebracht; de genuaval zal moeten wachten tot een zeilwissel. Wel een spanwig van grootzeillat gesneuveld….. in oude forumberichten gelezen en vast een paar bedrijven gemaild. Maar inmiddels wel veel meer dan een hand breed onder de kiel, heerlijk :dance:22 maart 2010 om 04:47 #804102AnoniemOtto bedankt weer ook namens de vrouw 😆 want ja uiteindelijk staat zij daar het meest !Zeg heeft het zin om bijvoorbeeld die “val” te bevestigen aan b.v. het oog van het tweede rif,
het eerste deel grootzeil valt toch wel naar beneden het gaat bij ons, en denk bij andere ook, meestal om laatste(bovenste) deel. Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.